Viking Line, uudisalus työn alle
Viking Linen uuden aluksen on määrä aloittaa liikennöinti vuoden 2021 alussa reitillä Turku–Maarianhamina–Tukholma. |
Tänään
3. syyskuuta käynnistyy Viking Linen uuden matkustaja-aluksen tuotantovaihe
Xiamen Shipbuilding Industry Co., Ltd:n (XSI) telakalla Kiinassa ja aluksen
ensimmäiset teräslevyt leikataan perinteisessä steel cutting -seremoniassa.
Viking Line kertoi asiasta tiedotteessaan.
Varustamon
mukaan alus on valmistuessaan maailman ilmastoviisaimpia matkustajalaivoja.
Rakennusvaihetta on edeltänyt laaja suunnittelu- ja kehitystyö, jonka
tavoitteena on ollut luoda ainutlaatuinen uuden sukupolven laiva.
Yhteistyöprojektissa on mukana useita suomalaisia ja eurooppalaisia toimittajia.
Alus aloittaa liikennöinnin vuoden 2021 alussa reitillä
Turku–Maarianhamina–Tukholma.
Uuden aluksen suunnittelussa lähtökohtina
ovat olleet tilojen avaruus ja avoin näköala saaristoon. Suurten
panoraamaikkunoiden ansiosta matkustajat voivat kokea saariston täysin uudella
tavalla.
- Haluamme tarjota
matkustajillemme ennen kokemattomia saaristonäkymiä. Yhtiömme juuret ovat
saaristossa, ja toivomme sen näkyvän myös toiminnassamme. Uuden
laivan näköalat ovat esteettömät ja meren läsnäolo on täydellinen.
Ainutlaatuisen meriympäristömme suojelemiseksi hyödynnämme teknisiä
innovaatioita. Tulevaisuudessa matkailuelämykset muotoutuvat ympäristön ja
mukavuuden ehdoilla, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses yhtiön
tiedotteessa.
Ruotsalainen arkkitehtitoimisto KonceptStockholm vastaa Viking Linen uuden aluksen sisustussuunnittelusta. Koncept
Stockholm erottui usean maineikkaan arkkitehtitoimiston joukosta
suunnitelmillaan, joissa yhdistyvät skandinaavinen keveys ja leikkisyys.
Arkkitehtien suunnittelemien ratkaisujen ansiosta, Viking Line voi tarjota
houkuttelevia matkustuskokemuksia eri kohderyhmille risteilymatkustajista ja
lapsiperheistä kokousasiakkaisiin sekä toimivia ratkaisuja maiden välisen
laajan rahtiliikenteen tarpeisiin. Projektissa on myös otettu huomioon
kansainväliset matkustajat, joille reitin tarjoamat saaristomaisemat saattavat
olla ennen näkemätöntä eksotiikkaa.
Uusi alus on isompi kuin ympäristöasioiden
edelläkävijä M/S Viking Grace, joka on maailman ensimmäinen suuren kokoluokan
LNG-käyttöinen matkustajalaiva. Uuden aluksen lasketaan silti kuluttavan noin
10 prosenttia vähemmän polttoainetta. Energiankulutuksen optimointi ja
ympäristömyötäiset ratkaisut ovat olleet keskeisellä sijalla projektin ajan, ja
uuden aluksen energiatehokkuus tulee olemaan maailman huippua.
Tietoa uudesta
aluksesta:
- Valmistuu vuoden 2020 lopussa
- Liikennöinti alkaa vuoden 2021 alussa reitillä Turku–Ahvenanmaa–Tukholma
- Matkustajamäärä 2 800 henkilöä
- Hyttejä 922
- Miehistö noin 200 henkilöä
- Pituus 218 metriä, bruttovetoisuus 63 000 tonnia
- Rahtikapasiteetti 1 500 kaistametriä
- Jääluokka 1 A Super
- Polttoaineena LNG (nesteytetty maakaasu)
- Rakennetaan Kiinassa Xiamen Shipbuilding Industry Co., Ltd:n telakalla
- Yhteistyökumppaneita: Wärtsilä, ABB Marine, Kone, Koncept Stockholm, Deltamarin, Almaco.
Kommentit
Lähetä kommentti