Helsinki-Vantaan turvatarkastus helpottuu

Uudet 3D-läpivalaisulaitteet nopeuttavat turvatarkastusta, sillä nestepakkauksia ja elektroniikkalaitteita ei tarvitse enää ottaa käsimatkatavaroista erilleen läpivalaisua varten.


 

Finavia ottaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla käyttöön uutta teknologiaa. Laitteita ja toimintatapoja testataan ja arvioidaan huolella ennen tositoimia. Osa muutoksista on matkustajille näkymättömiä, kuten uusi älyverkko. Finavia kertoi asiasta tiedotteessaan 30.3.2022.

 

Helsinki-Vantaan uudistumisen myötä asioiminen lentoasemalla helpottuu kevään ja kesän koittaessa. Finavia uudistaa turvatarkastuksen ja tarjoaa lentoyhtiöille uusia teknisiä ratkaisuja lähtöselvitykseen.

– Olemme kiinnittäneet huomiota lentoyhtiöiden kanssa yhdessä suunniteltuun lähtöselvityksen itsepalveluun parantaaksemme matkustajien kokemusta. Jos lähtöselvitys on tehty etukäteen, tarvitsee terminaaliin saapuessa vain tulostaa laukkutarrat check-in-automaatilla ja jättää laukut itsepalveluhihnalle, kertoo Finavian tietohallintojohtaja Leyla Akgez-Laakso.

Vaikka yhä useampi matkustaja tekee lähtöselvityksen etukäteen verkossa, niin lentoyhtiöt haluavat säilyttää myös henkilökohtaisen palvelun. Lähtöselvitystiskejä on jatkossakin Helsinki-Vantaalla normaalisti käytössä.

– Lähtöselvitys onnistuu myös lentoasemalla. Sen voi tehdä joko itsepalveluautomaatilla tai lähtöselvitystiskillä. Siirrymme käyttämään yhä enemmän kosketusvapaata teknologiaa, jotta toiminta olisi mahdollisimman sujuvaa, Akgez-Laakso sanoo.

Keväällä käyttöönotettava automaattinen matkatavaroiden seurantajärjestelmä puolestaan tekee Akgez-Laakson mukaan matkalaukkuprosessista entistä nopeamman ja luotettavamman. 

 

Sujuvasti läpi turvatarkastuksesta

 

Uudet 3D-läpivalaisulaitteet nopeuttavat turvatarkastusta, sillä nestepakkauksia ja elektroniikkalaitteita ei tarvitse enää ottaa käsimatkatavaroista erilleen läpivalaisua varten.

– Matkustajalle uudet laitteet tarkoittavat vähemmän purkamista ja pakkaamista turvatarkastuksessa. Toisaalta paremman kuvantamistekniikan ansiosta laukkuja joudutaan yhä harvemmin avaamaan tarkempaa tutkimista varten. Näin turvatarkastusprosessi nopeutuu ja on matkustajalle miellyttävämpi, kertoo Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysjohtaja Sami Kiiskinen.

Koronapandemian aikana käyttöön otettu UVC-desinfiointi parantaa turvatarkastuksessa käytettävien laatikoiden hygieniaa. 

 

Tietojärjestelmät ovat näkymättömiä, mutta tärkeitä

 

Matkustajalle näkymättömiä, mutta silti tärkeitä teknologisia turvallisuusuudistuksia Helsinki-Vantaalla ovat Finavian tarjoama uusi älyverkko sekä kuulutusjärjestelmän laajennus.

Oivaltava tietoliikenneverkko palautuu vikatilanteista normaaliverkkoa joutuisammin, ja tarjoaa lentoaseman laitteille ja järjestelmille entistä paremman häiriöttömyyden, jatkuvuuden ja tietoturvan. Kuulutusjärjestelmän laajennuksen myötä kuulutuksia voidaan entistä paremmin rajata niille terminaalin osille, joita kuulutukset koskevat.

– Tulevaisuudessa erilaisten tietojärjestelmien avulla lentoaseman toimintoja kuten valaistusta tai lämmitystä, pystytään ohjaamaan yhä helpommin ja tarkemmin. Tietojärjestelmien avulla myös toimintavarmuus pysyy korkealla tasolla, sanoo Akgez-Laakso.

 

Testaus on A ja O uusissa teknologiaratkaisuissa

 

Finavia tekee paljon eri kokoisia ja -tyyppisiä kokeiluja. Niiden avulla voidaan tehokkaasti testata, parantaisiko uusi tekninen ratkaisu lentoaseman toimintaa.

– Meidän on tärkeää pysyä etupainotteisesti perillä tekniikan kehityksestä. Uusia toimintatapoja ja teknologiaratkaisuja pohdittaessa arvioidaan, miten ne vaikuttavat koko matkustajapolkuun ja lentoaseman toiminnan sujuvuuteen. Lupaavat ratkaisut voidaan ottaa koekäyttöön, kertoo Kiiskinen.

Koronapandemian alussa vuonna 2020 Helsinki-Vantaan vaihtomatkustajien turvatarkastuksessa otettiin koekäyttöön turvatarkastuslaatikoiden UVC-desinfiointi. Sen toiminta perustuu LED-teknologiaan. Kokeilu oli onnistunut ja uuden desinfiointijärjestelmän käyttöä laajennettiin terminaali 2:een.

–Testauksissa henkilökunta on tärkeässä asemassa, sillä he keräävät koekäytön aikana tietoa ja ymmärrystä siitä, mikä uudessa ratkaisussa toimii ja mikä ei. Uutta tekniikkaa otetaan laajempaan käyttöön vasta, kun sitä on testattu riittävän pitkään, käyttäjäkokemuksia on saatu riittävästi ja mahdollisiin vikatilanteisiin varauduttu, Kiiskinen kertoo.

 

Palaute on arvokasta

 

Asiakaskokemuksen ja turvallisuuden kehitys on jatkuvaa, pitkäjänteistä työtä. Kehitystyötä tehdään Finaviassa yli tiimirajojen ja palautetta kerätään niin matkustajilta ja lentoyhtiöiltä kuin henkilöstöltäkin. Palautteen avulla kerrytetään ymmärrystä kehitystarpeista.

– Palautteen perusteella esimerkiksi lentoaseman karttapalveluita parannetaan terminaalilaajennuksen myötä. Jatkossa tiedot uusista alueista ja muuttuneista reiteistä tulevat olemaan yhä luotettavampia ja pysymään ajan tasalla kaikissa palveluissa, kertoo Akgez-Laakso.

Saumattomasti toimivat palvelut ovat kilpailuvaltti kansainvälisillä markkinoilla.

– Tavoitteemme on, että erinomainen asiakaskokemus erottaisi Helsinki-Vantaan kansainvälisistä kilpailijoista. Etsimme uusia innovaatioita, joilla lentoasemasta voidaan tehdä yhä toimivampi sen kaikille käyttäjille. Tärkeintä on löytää uusia tapoja tehdä asioita laadukkaammin, helpommin ja miellyttävämmin, kiteyttää Kiiskinen.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Libanon - lomaparatiisista taistelukentäksi

Stuttgartin Mercedes-museossa jo 13 miljoonaa kävijää