Grillimakkara yhä juhannuksen ykkösherkku

 

S-ryhmän myyntidatasta selviää, että grillimakkara kuuluu edelleen suomalaisten juhannukseen ja siihen halutaan myös panostaa.


 

Juhannusostoksilla luotetaan edelleen grillimakkaraan, mutta vihannestenkin suosio on kasvussa. Juhannusjuomaksi yhä useampi valitsee trendikkäästi alkoholittoman vaihtoehdon, kertoo S-ryhmä tiedotteessaan 17.6.2021.

 

S-ryhmän ruokakaupat palvelevat juhannusviikolla jälleen ennätyksellisen laajoin aukioloajoin, ja ostoksille pääsee yli sadassa myymälässä kellon ympäri.

Torstai on perinteisesti juhannusviikon kiireisin päivä ruokakaupoissa. Ruuhkat voi välttää käymällä kaupassa jo alkuviikosta tai hyödyntämällä laajoja aukioloaikoja. S-ryhmän myymälöissä (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) rauhallisimmat tunnit ovat varhain aamulla, myöhään illalla ja yöllä.

”Juhannuksen alla yli sata S-ryhmän ruokakauppaa, joista reilut 30 on Prismoja, pitävät ovensa auki kellon ympäri. Mökkipaikkakunnista esimerkiksi Hurissalon, Nauvon sekä Taivassalon Salet palvelevat juhannusviikolla ympäri vuorokauden. Lähes koko verkostomme, eli yhteensä yli tuhat myymälää on auki läpi juhannuksen, vain yksittäisiä myymälöitä on kiinni juhannuslauantaina”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Pääkaupunkiseudulla kaikki HOK-Elannon Prismat ovat auki 24/7 koko kesän ajan. Juhannusviikolla ympäri vuorokauden auki olevia Prismoja löytyy myös ainakin Turusta, Tampereelta, Halikosta, Iisalmesta, Imatralta, Jyväskylästä, Kuopiosta, Lappeenrannasta, Lohjalta, Mikkelistä, Nummelasta, Kaarinasta, Pirkkalasta, Raisiosta ja Varkaudesta.

Hyvä vaihtoehto on myös juhannusruokien tilaaminen verkosta. S-ryhmän ruoan verkkokauppojen kapasiteettia nostetaan pyhien alla, mutta tilaus kannattaa tehdä hyvissä ajoin, sillä myös kysyntää on runsaasti. Kotiinkuljetus- ja noutoajat tulevat varattavaksi pääsääntöisesti viikkoa ennen haluttua ajankohtaa.

”Ruoan verkkokaupan toimipisteitä löytyy kattavasti eri puolilta Suomea, joten juhannuksen ruokaostokset voi tilata myös mökkipaikkakunnalle tai ajomatkan varrelle. Ruoan verkkokauppaa tarjoavia myymälöitä on lisätty runsaasti viimeisen vuoden aikana, joten kannattaa tarkistaa palvelun saatavuus oman mökkipaikkakunnan osalta. Palvelua tarjotaan sekä foodie.fi:ssä että uudemmassa, kehitteillä olevassa s-kaupat.fi-palvelussa, ja lisäksi Food Market Herkun verkkokaupassa”, sanoo ruoan verkkokaupan myyntipäällikkö Matti Torniainen.

 

Juhannuksen grilliruoka monipuolistuu, mutta makkara pitää pintansa

 

S-ryhmän myyntidatasta selviää, että grillimakkara kuuluu edelleen suomalaisten juhannukseen ja siihen halutaan myös panostaa: viime vuoden juhannusviikolla myydyistä grillimakkarakiloista noin kaksi kolmasosaa oli lihaisaa grillimakkaraa (ns. A-luokan makkaraa).

Suurimmassa suosiossa lihaisa grillimakkara oli Uudellamaalla (lähes 4/5 myydyistä kiloista), kun taas Pohjanmaalla yli puolet myydyistä makkarakiloista oli perinteistä grillimakkaraa. Kasvismakkaroita puolestaan ostettiin suhteellisesti eniten Uudellamaalla sekä muissa Suomen suurimmissa kaupungeissa.

Myyntitilastoissa näkyy myös yksi tämän kesän isoimmista grillaustrendeistä, joka on vihannesten ja hedelmien grillaaminen eli tuttavallisemmin hevigrillaaminen. Esimerkiksi tuoretta maissia ja herkkusieniä ostettiin viime vuonna juhannusviikolla noin 10 % enemmän kuin vuotta aiemmin.      

                                                                          

Yhä useampi valitsee juhannusjuomaksi alkoholittoman 

 

Alkoholittomat panimojuomat ovat kasvattaneet suosiotaan huomattavasti viime vuosien aikana: vuonna 2020 niitä myytiin S-ryhmän ruokakaupoissa 26 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna, samaan aikaan kun alkoholia sisältävien panimojuomien myynnissä kasvua oli 8 %. Erityisen kovassa kasvussa oli alkoholittomien oluiden (kasvua litramyynnissä 31 %), lonkeroiden (+28 %) sekä juomasekoitteiden (+90 %).

Sama trendi näkyi myös viime vuoden juhannusostoksissa. Alkoholittomien juomien myynti kasvoi juhannusviikolla 30 prosenttia edellisen vuoden juhannusviikkoon verrattuna. Erityisen paljon juhannusviikolla ostettiin alkoholittomia oluita.

S-ryhmän myydyimmät alkoholittomat panimojuomat 2020 (litroissa):

 

1.    RainbowVaalea lager 0,0%, 0,33L tlk

2.    KOFF CRISP 0,0%, vaalea lager 0,33L tlk

3.    HartwallLapin Kulta 0,0%, vaalea lager 0,33L tlk

4.    Heineken0,0%, vaalea lager 0,33L tlk

5.    RainbowTumma lager 0,0%, 0,33L tlk


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Libanon - lomaparatiisista taistelukentäksi

Stuttgartin Mercedes-museossa jo 13 miljoonaa kävijää