Italian sekatyömies räätälöi matkoja

Heikki Vedenoja


 

Pitkän uran myynnin ja markkinoinnin asiantuntijana tehnyt Heikki Vedenoja vaihtoi yritysten suurasiakkaat Italian pikkukaupunkeihin 10 vuotta sitten. Hän on onnistunut yhdistämään vuosikymmenten kokemuksensa italialaiseen elämäntapaan ja rakentanut yrityksen, joka kattaa laajan kirjon palveluja räätälöidyistä matkoista loma-asuntojen välittämiseen sekä viinien ja oliiviöljyn maahantuontiin.

Suomalaiset tekivät viime vuonna 300 tuhatta matkaa Italiaan, joka oli viidenneksi suosituin ulkomaan matkakohde.  

Italiasta tuli elämäntapa

Italiasta on kasvanut Vedenojalle elämäntapa, joka on vähitellen muovautunut työn, kulttuurin ja luonnon kautta osaksi arkea. Yksi hänen vahvuuksistaan on maan laaja tuntemus Sisiliasta Dolomiiteille.

- En suosittele mitään, mitä en ole nähnyt. Jokainen kohde on tarkkaan tutkittu, omistajat tavattu ja palvelut varmistettu, Vedenoja muistuttaa.

Loma-asuntojen välittäminen alkoi pienestä etruskimuuriin rakennetusta asunnosta Toscanan Lucignanossa. Nyt hän toimii käytännössä virtuaalioperaattorina, jolla on verkostossa kymmeniä kumppaneita ja kohteita ympäri Italiaa.

- Massaturismikohteiden sijaan haluan tarjota asiakkaille lomanviettokohteiksi spesiaaleja, uniikkeja italialaisia pikkukaupunkeja ja kyliä, joissa yhdistyvät paikallinen kulttuuri ja autenttinen kokemus. Käyn itse katsomassa kohteet, tapaan omistajat ja tutkin alueen palvelutarjonnan, Vedenoja kertoo.

Tavaramerkkinä maakuntien tuntemus

Heikki Vedenojan tavaramerkkinä onkin Italian eri maakuntien hyvä tuntemus.

- Jos olet tottunut käymään vaikkapa Toscanassa tai Bergamon lähistöllä, niin miten erilainen Italia löytyykään Marchesta, Materasta tai Laziosta, hän sanoo.

Asiakkaat säästävät aikaa ja vaivaa saadessaan Vedenojalta vinkit, mistä löytyvät alueiden parhaat baarit, ravintolat, golfkentät, räätälit ja vaikkapa kauneushoitolat. Yksi elämyskohteista ovat paikalliset viinitilat.

- Jos asiakas haluaa jotain erityistä, niin etsin sen paikallisten kumppaneiden kanssa.

Vedenojan palvelut kattavat myös räätälöityjä yritys- ja ryhmämatkoja, jotka suunnitellaan tarkasti asiakkaan toiveiden mukaan.

”Rent to buy” on vaihtoehto loma-asunnon hankinnalle

Suomalaiset ovat olleet viime vuosina myös aktiivisia loma-asuntojen ostajia.

- Frances Mayesin kirja vanhan talon kunnostamisesta Toscanassa räjäytti alueen kiinteistömarkkinat. Amerikkalaisten ostajien kiinnostuttua alueesta vanhojen kiinteistöjen hinnat nousivat pilviin. Olen koettanut muistuttaa, että Italiassa on muitakin upeita maakuntia, joiden hintataso on kohtuullinen. Olen tänäkin vuonna auttanut useita suomalaisia loma-asunnon hankinnassa, johon kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa, ettei tule yllätyksiä ja pettymyksiä.

Varsinkin kiinteistökaupoissa Vedenoja suosittelee "rent-to-buy"-vaihtoehtoa.

-  Asiakas voi ensin vuokrata talon ja päättää vuoden sisällä, haluaako ostaa sen. Tällainen koeasuminen on erityisen tärkeää Italiassa, missä talojen ja asuinalueiden todellisuus voi poiketa merkittävästi kesäisestä kuvasta. Helmikuussa saatat huomata, että lähin baari on kahden kilometrin päässä ja talo on kylmä ja kostea, Vedenoja muistuttaa.

Laatuviinejä ja ekologisesti tuotettuja oliiviöljyjä

Matkailupalveluiden lisäksi Vedenoja on panostanut italialaisten viinien maahantuontiin.  Hän perusti Helsinkiin vuonna 2017 ensimmäisen aidon italialaisen viinibaari Briccon, josta irtaantui neljä vuotta myöhemmin. Vuodesta 2008 alkaen Vedenojalla on puolisonsa Katin kanssa ollut viinikellari Helsingin keskustassa.

Vahvasta sitoutumisesta italialaiseen kulttuuriin kertoo Vedenojan viimekeväinen Italian Fisar-sommelier järjestön I-tason tutkinto, jonka hän suoritti italian kielellä. Viime vuosina oliiviöljy on noussut viinien rinnalle tärkeäksi maahantuontituotteeksi.

- Suomen markkinoilla on paljon eri maista olevia, puutteellisin alkuperämerkinnöin varustettuja öljyjä, mutta meillä on selvä puute laadukkaista, luotettavista oliiviöljyistä. Pyrin tuomaan Suomeen korkealaatuisia, ekologisesti tuotettuja oliiviöljyjä, jotka ovat tilamerkinnön varustettuja ja vastuullisesti valmistettuja, hän kertoo.

Vedenoja korostaa oliiviöljyn terveysvaikutuksia ja oikeaa valmistustapaa.

- Oliiviöljyjen pahimmat viholliset ovat lämpö ja ilma. Hyvä oliiviöljy syntyy tarkassa prosessissa, jossa oliivit murskataan ja käsitellään välittömästi poimimisen jälkeen. Oikein tuotettu oliiviöljy valmistetaan kahden tunnin sisällä poimimisesta. Se on laadukasta ja terveellistä. Laadukkaita öljyjä käytetään Suomessa lähinnä ravintoloiden keittiöissä ja kasvavassa määrin kulinarismia vaalivissa kotikeittiöissä.

Italian vetovoima arjen luksuksessa

Italia on Vedenoja sydämen asia. Hän on tutkinut maan jokaisen kolkan, vieraillut eri maakunnissa ja tutustunut alueiden kulttuuriin ja historiaan.

- Tämä maa on täynnä historiaa ja kulttuuria, ja se vetää ihmisiä puoleensa. Italia tarjoaa kaikkea, mitä ihminen voi kaivata: historiaa, kulttuuria, meriä, vuoria, maaseutua ja kaupunkeja. Siksi se on niin kiehtova, Vedenoja sanoo.

Italialaisessa kulttuurissa pieni arjen luksus on tärkeää.

- Italiassa ostetaan kaksi pukua kerrallaan, käydään parturissa parin viikon välein, juodaan espresso monta kertaa päivässä ja nautitaan elämästä. Italialaisessa ruokakulttuurissa hyvä ruoka ja viini kuuluvat kaikille, mikä näkyy kohtuullisissa hinnoissa niin kaupoissa kuin ravintoloissakin, hän kuvailee.

Vedenojan tukikohta on Lazion alueella, Braccianon kaupungin liepeillä sijaitsevassa 1600-luvulla rakennetussa maalaistalossa.

- Olemme vain 45 minuutin ajomatkan päässä Roomasta, mutta samalla täysin maaseudun rauhassa. Se on ainutlaatuinen yhdistelmä. Alueella sijaitsevan järven lisäksi täältä on vain puolen tunnin matka meren rannalle ja Italian historiaan kuuluviin etruskikaupunkeihin.

Seuraavaksi Heikki Vedenoja suunnittelee kirjan kirjoittamista Italian kokemuksistaan. Kun on vieraillut kaikissa regioneissa Calabriaa lukuun ottamatta, on matkalaukkuun kertynyt hykerryttäviä tarinoita eri alueiden ominaispiirteistä.

- Italialaiset ystäväni kutsuvatkin minua moscitoksi, kun olen aina tien päällä tutustumassa uusiin kohteisiin.

Castello di Torre Pietran viinitila on toiminut 1500-luvulta alkaen Roma DOC alueella.Viinitilan toimitusjohtaja Christian Lindgren ja Heikki.


 

Lähde: Audiomedia Oy 18.10.2024


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Libanon - lomaparatiisista taistelukentäksi

Stuttgartin Mercedes-museossa jo 13 miljoonaa kävijää