Aasia nousussa suomalaisten matkakohteena
Revolutin Global Travel Spending Report 2024–2025 paljastaa kiinnostavia muutoksia suomalaisten ulkomaanmatkailussa. Vaikka perinteiset Euroopan suosikit, kuten Espanja ja Ruotsi pitävät pintansa, katseet suuntautuvat nyt yhä useammin itään: erityisesti Japani, Thaimaa ja Vietnam innostavat yhä useampaa suomalaista, etenkin nuoria aikuisia.
Revolutin tuore Global Travel Spending Report paljastaa kansainvälisten matkailijoiden kulutustrendejä 24 eri maassa. Vaikka Eurooppa on edelleen suomalaismatkailijoiden ykköskohde, Aasian maat kuten Vietnam, Japani ja Thaimaa kasvattavat nopeasti suosiotaan erityisesti nuorten aikuisten keskuudessa.
Raportin mukaan suomalaiset käyttivät viime vuonna ulkomaanmatkoillaan eniten rahaa ravintoloihin (26 %), ostoksiin (20 %) ja elintarvikkeisiin (20 %). Näiden kolmen kulukategorian osuus kattoi jopa 66 % kaikesta matkakulutuksesta, mikä viittaa paitsi nautinnonhaluiseen, myös pidempään ja omatoimisempaan matkailuun.
Raportin mukaan suomalaiset käyttivät merkittävästi enemmän rahaa Aasiassa vuonna 2024. Kulutus kasvoi eniten Thaimaassa +23 % sekä Japanissa ja Vietnamissa, molemmissa 20 %.
Vaikka Aasia kiinnostaa suomalaisia yhä enemmän, pysyivät suosituimmat matkakohteet tuttuina: kärkeen sijoittuvat Viro, Espanja ja Ruotsi. Nämä kohteet ovat helposti saavutettavia ja säilyttävät suosionsa erityisesti perheiden ja varttuneemman väestön keskuudessa.
Millenniaalit ja Z-sukupolvi matkustavat pidemmälle ja rohkeammin
Revolutin data osoittaa, että 25–34-vuotiaat sekä 18–24-vuotiaat suomalaiset vastasivat lähes puolesta ulkomaanmatkojen kulutuksesta. He etsivät uusia kokemuksia, hyvää hinta–laatusuhdetta ja kulttuurisesti merkityksellisiä kohteita. Vietnamissa, Japanissa ja Thaimaassa yhdistyvät nämä tekijät: kohtuuhintaiset elämykset, autenttinen ruokakulttuuri, turvallisuus ja kiinnostavat paikalliset ilmiöt.
Samaan aikaan kun Aasian suosio kasvaa, Euroopan suosittujen matkakohteiden kuten Espanjan ja Italian suosio pohjoismaisten matkaajien keskuudessa on laskussa. Vain Saksa (+11 %) ja Ranska (+2 %) ylsivät kasvuun.
Riippumatta matkakohteesta, juuri millenniaalit käyttävät selvästi eniten rahaa ulkomaanmatkoillaan. Heidän osuutensa matkailukulutuksesta on 34 %. Kun mukaan lasketaan myös 18–24-vuotiaat, nousee osuus peräti 48 prosenttiin.
Japanilaiset innoissaan Suomesta – kiinnostus on molemminpuolista
Raportti osoittaa myös toisen kiinnostavan ilmiön: Pohjoismaat mukaan lukien Suomi, ovat nousemassa houkutteleviksi kohteiksi japanilaisille matkailijoille. Erityisesti nuoret 18–24-vuotiaat japanilaiset matkustajat etsivät nyt viileämpiä ilmastoja, ainutlaatuisia maisemia ja vähemmän ruuhkaisia matkakohteita. Kiinnostus on molemminpuolista, sillä Japani sijoittuu myös suomalaisten keskuudessa nouseviin matkakohteisiin.
”Näemme nyt selkeän siirtymän kohti kaukomatkoja ja kohteita, joissa on mahdollisuus saada paljon vastinetta rahoille. Tämä näkyy erityisesti nuorempien matkailijoiden keskuudessa”, Tara Massoudi, Revolutin Premium Products -yksikön General Manager sanoo.
Revolutin raportti perustuu 24 maan tietoihin ja 55 miljoonan käyttäjän dataan maailmanlaajuisesti.
Revolut poistaa rajat ylittävän kuluttamisen esteitä ja tekee rahankäytöstä helppoa ulkomaanmatkoilla. Revolutin asiakkaat voivat ansaita pisteitä jokapäiväisistä ostoksista RevPoints-ohjelman kautta, hotelleja ja ja elämyksiä sekunnissa Revolut-sovelluksellaan. Lisäksi he voivat pysyä yhteydessä yli 100 maassa eSIM-palvelun avulla ja nauttia lentokenttäloungejen käyttöoikeudesta valitusta tilauspaketista riippuen (eSIM-, RevPoints- ja lounge-ehdot soveltuvat). Paljon matkustaville Revolut tarjoaa maksuttoman valuutanvaihdon yli 30 valuutassa ja maksuttomat käteisnostot tiettyyn rajaan asti.
Lähde: Revolut 30.5.2025

Kommentit
Lähetä kommentti