Matkailusta Suomeen isot rahat
Suomeen
tulevat nuoret ulkomaiset matkailijat ovat usein kiinnostuneita kulttuurista.
Kuvassa vanhaa Porvoota.
|
Suomen matkailulla menee lujaa. Matkailu on
kolmanneksi suurin palveluviennin ala ja siitä on tulossa yksi Suomen talouden
tukipilareista.
Matkailijat käyttivät rahaa aiempaa enemmän majoituksiin, ravintoloihin ja erilaisiin palveluihin. Ulkomailta saapuneet matkailijat käyttivät Suomessa 3,1 miljardia euroa vuonna 2018, mikä on noin 40 miljoonaa euroa enemmän kuin vuotta aiemmin. Kiinalaiset matkailijat käyttivät eniten rahaa vierailua kohden, noin 910 euroa.
Suomen matkailullinen vetovoima koostuu monista tekijöistä, joista puhdas luonto on perinteisesti ollut tunnetuin. Nuoret matkailijat ovat usein kulttuuripainotteisia, kun taas esimerkiksi japanilaisia motivoi yhä enenevässä määrin ostosmatkailu.
-Vetovoimatekijöitä yhdistää aitous.
Puhdas, lähellä oleva luonto ja suomalainen kulttuuri ovat tärkeitä
elementtejä. Visit Finlandin tämän vuoden kansainvälinen markkinointikampanja
Rent a Finn vastaa juuri tähän suosittuun ”live like a local” -ilmiöön, Visit Finlandin johtaja Paavo
Virkkunen kertoo.
Matkailualan kehittyminen
näkyy myös matkailijoiden tyytyväisyydessä ja kasvaneessa
suositteluvalmiudessa. Erityisesti lomamatkailijoiden keskuudessa Suomen
suositteluhalukkuus on kasvanut.
Matkailumarkkina
muuttumassa myös perinteisestä ryhmämatkanjärjestäjätoiminnasta
omatoimimatkailuun. Matkanjärjestäjien suhteellinen rooli globaalissa
markkinointiviestinnässä kapenee.
-Tähän asti
matkailualalla on pärjätty kohdennetulla btob-markkinoinnilla. Nyt tarvitaan
lisää resursseja palvelemaan laajempaa ja sirpaleisempaa asiakaskuntaa sekä
uusia vaikuttamisen keinoja, jotta pystytään puhutella kasvavaa
omatoimimatkailun kohderyhmää, Virkkunen jatkaa.
Kuluttajamarkkinoilla
toimittaessa kuluttajaymmärryksen tarve korostuu ja digitalisaatio on elinehto,
sillä yksittäisen matkailijan ostopolku on lyhytjänteisempi. Uusi
matkailubusiness on nopealiikkeisempi, ja perustuu vertaisarviointiin.
Visit
Finland kertoi asiasta tiedotteessaan 10. huhtikuuta 2019.
Kuva:
Julia Kivelä, Visit Finland.
Kommentit
Lähetä kommentti