Matkailusta Suomeen isot rahat

Suomeen tulevat nuoret ulkomaiset matkailijat ovat usein kiinnostuneita kulttuurista. Kuvassa vanhaa Porvoota.



Suomen matkailulla menee lujaa. Matkailu on kolmanneksi suurin palveluviennin ala ja siitä on tulossa yksi Suomen talouden tukipilareista. 

Business Finlandin matkailua edistävän Visit Finland -yksikön teettämästä matkailijatutkimuksesta selviää, että vuonna 2018 ulkomailla asuvat tekivät yhteensä 8,5 miljoonaa matkaa Suomeen, mikä on kolme prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Lähialueilta, Venäjältä (35 %), Virosta (10 %) ja Ruotsista (9 %) tehtiin yli puolet Suomeen suuntautuneista matkoista.  

Matkailijat käyttivät rahaa aiempaa enemmän majoituksiin, ravintoloihin ja erilaisiin palveluihin. Ulkomailta saapuneet matkailijat käyttivät Suomessa 3,1 miljardia euroa vuonna 2018, mikä on noin 40 miljoonaa euroa enemmän kuin vuotta aiemmin. Kiinalaiset matkailijat käyttivät eniten rahaa vierailua kohden, noin 910 euroa.

Suomen matkailullinen vetovoima koostuu monista tekijöistä, joista puhdas luonto on perinteisesti ollut tunnetuin. Nuoret matkailijat ovat usein kulttuuripainotteisia, kun taas esimerkiksi japanilaisia motivoi yhä enenevässä määrin ostosmatkailu. 

-Vetovoimatekijöitä yhdistää aitous. Puhdas, lähellä oleva luonto ja suomalainen kulttuuri ovat tärkeitä elementtejä. Visit Finlandin tämän vuoden kansainvälinen markkinointikampanja Rent a Finn vastaa juuri tähän suosittuun ”live like a local” -ilmiöön, Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen kertoo.

Matkailualan kehittyminen näkyy myös matkailijoiden tyytyväisyydessä ja kasvaneessa suositteluvalmiudessa. Erityisesti lomamatkailijoiden keskuudessa Suomen suositteluhalukkuus on kasvanut.

Matkailumarkkina muuttumassa myös perinteisestä ryhmämatkanjärjestäjätoiminnasta omatoimimatkailuun. Matkanjärjestäjien suhteellinen rooli globaalissa markkinointiviestinnässä kapenee.

-Tähän asti matkailualalla on pärjätty kohdennetulla btob-markkinoinnilla. Nyt tarvitaan lisää resursseja palvelemaan laajempaa ja sirpaleisempaa asiakaskuntaa sekä uusia vaikuttamisen keinoja, jotta pystytään puhutella kasvavaa omatoimimatkailun kohderyhmää, Virkkunen jatkaa.

Kuluttajamarkkinoilla toimittaessa kuluttajaymmärryksen tarve korostuu ja digitalisaatio on elinehto, sillä yksittäisen matkailijan ostopolku on lyhytjänteisempi. Uusi matkailubusiness on nopealiikkeisempi, ja perustuu vertaisarviointiin. 

Visit Finland kertoi asiasta tiedotteessaan 10. huhtikuuta 2019.

Kuva: Julia Kivelä, Visit Finland.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Libanon - lomaparatiisista taistelukentäksi

Stuttgartin Mercedes-museossa jo 13 miljoonaa kävijää