Visit Finland järjesti tv-näkyvyyttä Suomelle

Facing Waves -ohjelmaa kuvattiin Ruka-Kuusamossa ja Lapland North Destinationsin alueella. Kuva: Matt Wilder / Facing Waves


 

Ansaittu medianäkyvyys on Suomelle merkittävin keino rakentaa matkailullista maakuvaa ja edistää Suomen matkailuvientiä. Visit Finland kutsuu vuosittain satoja ulkomaisia toimittajia tutustumaan suomalaiseen onnellisuuteen ja elämäntapaan – ja jotka puolestaan välittävät positiivista Suomi-kuvaa miljoonille lukijoilleen. 

 

Visit Finlandin PR-tiimin proaktiivisen työn tuloksena Suomesta matkakohteena julkaistiin ulkomaalaisissa medioissa 4 587 juttua vuonna 2023. Kasvua edellisvuoteen oli 70 %, ja osumamäärät kasvoivat eniten Yhdysvalloissa, Ruotsissa, Italiassa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa. Viime vuonna kolmannes kaikista jutuista julkaistiin maailman johtavissa medioissa, kuten amerikkalaisessa Forbesissa, saksalaisessa Der Spiegelissä, englantilaisessa The Guardianissa, ruotsalaisessa Svenska Dagbladetissa, espanjalaisessa El Mundossa, ranskalaisessa Le Figarossa sekä italialaisessa Vanity Fairissa. Neljännes osumista (1 133) nähtiin televisiossa. Suurin osa näistä oli yhdysvaltalaisia tuotantoja, kuten esimerkiksi TLC-kanavalta tuttu 7 little Johnstons-ohjelma.

Visit Finlandin matkailumarkkinoinnin kokonaisuudessa mediatyöllä on keskeinen rooli. Median kautta tavoitetaan laaja yleisö, joka voi potentiaalisesti olla kiinnostunut matkailusta. Median tuottama sisältö voi merkittävästi parantaa matkakohteen uskottavuutta ja luotettavuutta, sillä yleisö pitää toimituksellista sisältöä usein aidompana ja luotettavampana kuin maksettua mainontaa.

– Mediatyö on pitkäjänteistä ja vaatii resursseja. Kilpailu median huomiosta on kovaa, ja medialle tarjottavat sisällöt ja teemat pitää olla kiinnostavia. Panostamalla mediatyöhön myös jatkossa mahdollistamme Suomen tunnettuuden kasvattamisen ympärivuotisena matkakohteena, kertoo Visit Finlandin PR & Media Manager Meri Sipilä.   

 

Masterclass of Happiness –kampanja sai runsaasti mediajulkisuutta 

Visit Finlandin viimevuotinen imagokampanja, useasti palkittu, Masterclass of Happiness, saavutti historiallisen näkyvyyden ympäri maailmaa. Kurssille haki 150 000 ihmistä 190 maasta, ja se näkyi tunnetuissa medioissa kuten ForbesCNBC ja CBS News. Myös suosittu amerikkalainen ABC News Nightline vieraili kurssilla Saimaalla tutustumassa suomalaisen onnellisuuden saloihin. Ohjelman on nähnyt arviolta miljoona ihmistä.  

Visit Finland seuraa jatkuvasti proaktiivisen työnsä mediatuloksia. Maakohtaiset analyysit tuloksista tekee Retriever. 

 

Esimerkkejä viime vuoden TV-osumista:

  • Iso-Britannian Ensitreffit Alttarilla “Married at First Sight” kuvattiin Apukka Resortissa Rovaniemellä ja se esitettiin 4-kanavalla. Ohjelman näki arviolta miljoona katsojaa.
  • Visit Saimaalla kuvattu Tyler West's "My mum and me in Finland” esitettiin Isossa-Britanniassa ITV Lorraine -kanavalla ja sen näki noin kolme miljoonaa katsojaa.   
  • Saksan suurin kansallinen TV-kanava ZDF:n Von Kalle -ohjelma vieraili Pohjois-Karjalassa, Wild Taigassa sekä Posiolla. Ohjelmalla oli noin 2.8 miljoonaa katsojaa.  
  • Japanilainen TV kuvasi Asahi-ohjelmaa Helsingissä. Ohjelman katsojamäärä on arviolta 9 miljoonaa.
  • Ranskan televisiossa Suomea ihailtiin useammassa TV-ohjelmassa. Ranskan maajussi ”L'amour est dans le pre” vieraili Saimaan alueella ja ohjelma keräsi noin 2 miljoonaa katselijaa.
  • Ranskan Arte TV:n esittämää ”Invitation au Voyage” vieraili Rovaniemellä, Ylläksellä ja Levillä ja sitä seurasi noin 800 000 katsojaa.
  • Espanjalaisten rakastama matkaohjelma ”Planeta Callejan” Ruka-Kuusamossa kuvattu jakso nousi heti julkaisun jälkeen toiseksi katsotuimmaksi ohjelmaksi parhaimpaan katseluaikaan. Ohjelma tavoitti arviolta noin miljoona katsojaa. 

 

*Arvioidut katsojaluvut ovat ”Brand Building Effect (BBE)” -lukuja, jotka tarkoittavat sitä, kuinka monta ihmistä potentiaalisesti muistaa nähneensä kyseisen ohjelman.

 

Lähde: Business Finland 15.5.2024


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Libanon - lomaparatiisista taistelukentäksi

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Stuttgartin Mercedes-museossa jo 13 miljoonaa kävijää