Antiikin sankarit valtaavat Sinebrychoffin taidemuseon
![]() |
Maurice Denis (1870–1943): Odysseus ja Kalypso, 1905. Kansallisgalleria, Ateneumin taidemuseo. |
Sinebrychoffin taidemuseossa on tarjolla draamaa, voimaa,
kauneutta, uhrautumista ja uskomattomia juonenkäänteitä. Antiikin
sankaritarinoissa ei nimittäin kursailla toiminnassa ja suurissa tunteissa.
”Kertomukset noudattavat usein samanlaista kaavaa. Alku vaikuttaa lupaavalta ja
kaikilla on hyvä tarkoitus, mutta sitten se räjähtää käsiin ja tarinan kulku
menee täysin päinvastaiseen suuntaan”, näyttelyn kuraattori intendentti Claudia de
Brün sanoo.
Kreikkalaiset sankarit seikkailevat muinaisissa eepoksissa, esiintyvät
taideteoksissa ja astuvat klassisella kaudella teatterilavalle. Kreikkalaisissa
tragedioissa altistetaan katsoja kokemaan pelkoa, sääliä ja myötätuntoa, sillä
tämä mahdollistaa antiikin runousopin mukaan negatiivisista tunteista
luopumisen. Taiteesta haltioituminen ja nauttiminen johtaa siten katharsikseen,
sielun ja mielen puhdistumiseen. Ei siis ole ihme, että antiikin tarinat ovat
kulkeneet mukana länsimaisessa kulttuurissa jo yli 2000 vuoden ajan. Hahmoista
ja tarinoista on tullut vuosisatojen kuluessa vakiintunut, mutta aina uusia
muotoja etsivä osa länsimaista kulttuuria. Ne syntyvät aina uudelleen ja niiden
vaikutus on nykyisin nähtävissä muun muassa sarjakuvissa, peleissä ja elokuvissa.
”Näyttelyllä haluamme tuoda näkyväksi antiikin tarinoiden vaikutuksen nykyiseen
kulttuuriimme. Ne läpäisevät länsimaisen kulttuurin kaikki kerrokset, ja näitä
yhteyksiä ei aina välttämättä oivalleta. Haluan myös korostaa antiikin kielten
ja tutkimuksen tärkeyttä edelleen meidän ajassamme”, museonjohtaja Kirsi
Eskelinen sanoo.
Kuvataiteessa antiikin tarinoista on otettu vaikutteita ja niistä on esitetty
tulkintoja läpi historian. Antiikin sankarit -näyttelyssä on esillä
kreikkalais-roomalaista keramiikkaa, eri aikojen veistoksia, grafiikkaa,
maalauksia ja nykytaidetta eri menetelmin. Teokset ovat pääosin
Kansallisgallerian omasta kokoelmasta. Näyttelyssä esitellään kreikkalaisen
mytologian keskeiset sankarit Herakles ja Perseus sekä Troijan sodassa
taistelleet Akhilleus, Odysseus, Hektor ja Paris.
Rohkeat
ja ylivoimaiset sankarit – vai kohtaloonsa alistuneet pelinappulat
Antiikin tarinoissa kohtalo ajaa sankarin hänelle tarkoitettuun rooliin ja
olympolaiset jumalat ohjailevat häntä. Sankareiden kohtalo on määrätty ennalta,
eikä tie onnistumiseen ole vailla uhrautumista ja koettelemuksia. Tarinat eivät
läheskään aina lopu voittoon, suuretkin sankarit epäonnistuvat. Tärkeintä on
tarina, eikä se saako sankari elää elämänsä onnellisena loppuun asti.
Yksi
tunnetuimmista antiikin sankareista on Herakles (latinaksi Herkules) ja häneen
liittyy valtavasti tarinoita. Herakles on ylijumala Zeuksen ja kuolevaisen
Alkmenen poika. Hänen kohtalonsa on määrätty ennalta ja hänen tarinansa saa
alkunsa suuresta tragediasta, jonka Zeuksen mustasukkainen vaimo Hera on
juoninut kostoksi häntä vastaan. Herakles surmaa perheensä ja tekonsa
hyvityksenä hän suorittaa 12 urotyötä seikkaillen Välimeren alueella.
Vauhdikkaissa urotöissä Herakles muun muassa taistelee, painii ja ryöstää.
Siitä huolimatta tarinoiden on ajateltu ilmentävän vahvuuden ja hyveen
mallia.
“Yhtenä syynä Herakleen tarinoiden suosioon hyveen mallina on se, että hän
alistui kohtaloonsa ja toimi suuremman tarkoituksen vuoksi. Hän on hyvin
monimuoteinen hahmo, mukaan mahtuu inhimmillisiä ja jopa negatiivisiä
piirteitä. Vasta tragedia teki hänestä tuntemamme sankarin”, Claudia de Brün
kertoo.
Herakles ei enempää eikä vähempää kuin pelasti maailmanjärjestyksen isänsä
Zeuksen suunnitelman mukaisesti, minkä johdosta hänestä tuli koko antiikin
maailman sankari. Tämän lisäksi Herakleeta pidetään monen kaupungin perustajana
ja kreikkalaisten myyttien mukaan hän järjesti myös ensimmäiset olympialaiset.
Saavutuksia hänellä on siis riittänyt seikkailujen siivittämänä.
Herakleen kahtatoista urotyötä on kuvattu antiikin Kreikasta asti. Näyttelyssä
esillä oleva Sebald
Behamin (1500–1550) Herakles-aiheisessa sarjassa kuvataan
sankarin edesottamuksia. Urotöitä kuvataan myös sarjakuvataiteilija ja
kuvittaja Viivi
Rintasen ja animoija Tuukka Toivasen tilaustyönä näyttelyyn
toteutetussa sarjakuva-animaatiossa. Samaa aihetta on kuvattu tuhansien vuosien
ajan eri tekniikoin ja tarinat viihdyttävät meitä edelleen.
Ajassa
elävät tarinat
Antiikin sankaritarinoissa pääroolit on varattu miehille. Suurelta osin
sankarit ovat miehiä ja tarinat on kirjoitettu miesten näkökulmasta. Usein
toistuva juoni on se, että sankarit tavoittelevat naisia heidän kauneutensa
vuoksi. Kuitenkin kreikkalaisen mytologian tarinoissa myös naisten roolit
voivat olla monipuolisia, eivätkä niin rajoitettuja kuin ensin vaikuttaa.
Jumalattaret, kuten Hera, Atena ja Afrodite ovat osaltaan sanelemassa
sankareiden kohtaloa.
Yksi tunnettu naishahmo on käärmehiuksinen Medusa, jonka supervoima oli katse,
joka muutti katsojan kiveksi. Näyttelyssä nähdään Ellen
Thesleffin (1869–1954) tulkinta Medusan hahmosta. Medusan päätä
pidetään suojaavana symbolina ja nykyisin kansainvälinen muotitalo käyttää sitä
tunnusmerkkinään. Sankarit ovat olleet esikuvana myös hallitsijoille ja heidän
symbolejaan on käytetty ahkerasti, kun hallitsijat ovat halunneet liittää
itseensä sankareiden edustamia piirteitä, kuten fyysistä voimaa, kauneutta ja
viisautta.
”Nykypäivän ajatukset sankaruudesta ovat usein yllättävän lähellä antiikin
esikuvia. Tarinat kuitenkin muokkaantuvat ja elävät ajassa, palvellen ja
puhutellen näin aina parhaiten aikansa yleisöä”, Claudia de Brün sanoo.
Näyttelyn
kuraattori:
Claudia
de Brün, Sinebrychoffin taidemuseon intendentti
Teosten
lainaajat:
Arkkitehtuuri- ja designmuseo
Christine ja Göran Schildtin säätiö
Gösta Serlachiuksen taidesäätiö, Mänttä
Helsingin yliopiston Tiedemuseo Liekki
Näyttelyn luentosarja:
12.3.2025
klo 18
Intendentti Claudia de Brün: Herakles, Akhilleus ja kumppanit
9.4.2025
klo 18
FT Ilkka Kuivalainen: Välimereltä pohjolan perukoille – Antiikin esineitä
suomalaisissa kokoelmissa
7.5.2025
klo 18
Arto Kivimäki: Vapaus vai kohtalo, vai molemmat? Antiikin sankarit ja
korkeammat voimat
21.5.2025
klo 18
FT Ville Hakanen: Kroppa kuin marmoriveistos – klassisen vartaloideaalin
omaksuminen Suomessa
Oy Sinebrychoff Ab tukee Sinebrychoffin taidemuseon toimintaa.
Ellen Thesleff (1869–1954): Medusa, 1908–1910. Kansallisgalleria,
Ateneumin taidemuseo.
Lähde: Sinebrychoffin Taidemuseo 29.1.2025
Kommentit
Lähetä kommentti