Helsinki-Vantaa palkittiin jälleen
![]() |
Matkustajat ovat valinneet Helsinki-Vantaan asiakaskokemukseltaan Euroopan parhaaksi lentoasemaksi 15–25 miljoonan matkustajan kokoluokassa. Kuva: Finavia Oyj |
Matkustajat ovat valinneet Helsinki-Vantaan asiakaskokemukseltaan Euroopan parhaaksi lentoasemaksi 15–25 miljoonan matkustajan kokoluokassa. Lentoasemayhtiö Finavialle myönnetty ASQ-lentoasemapalkinto (Airport Service Quality) perustuu kansainväliseen tutkimukseen, johon osallistuu vuosittain 400 lentoasemaa 95 maasta. Palkinnon myöntää vuosittain lentoasemien kansainvälinen kattojärjestö Airports Council International (ACI).
”Olemme erittäin ylpeitä siitä, että työmme
Helsinki-Vantaan asiakaskokemuksen kehittämisen eteen saa tunnustusta
kansainvälisesti vuosi toisensa jälkeen. Asiakastyytyväisyys lentoasemallamme
on noussut pitkäjänteisesti ja vuoden 2024 tulos on lentoaseman historian
korkein,” Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Serlenius Finaviasta
sanoo.
Finavia on viime vuosina uudistanut Helsinki-Vantaan terminaalia kauttaaltaan,
mukaan lukien lähtöaulan, turvatarkastuksen, myymälät ja ravintolat, tuloaulan,
pysäköinnin ja matkakeskuksen. Viimeisimpänä Helsinki-Vantaalla on uudistettu
Schengen-porttialueen lounge-tiloja ja avattu parturi-kampaamo ja apteekki
lentoaseman tuloaulaan.
Myös digitaalista asiakaskokemusta on kehitetty lanseeraamalla matkustajille
ilmainen Myflight-palvelu, joka tarjoaa personoituja vinkkejä lentoasemalla vierailuun.
Lisäksi Finavia pilotoi Helsinki-Vantaan turvatarkastuksen jonotusajan
ennustetta verkkosivuillaan.
”Helsinki-Vantaa on asiakaskokemukseltaan maailman parhaiden lentoasemien
joukossa, ja palkinto on osoitus siitä, että matkustajamme ovat tyytyväisiä
lentoaseman uudistuksiin. Jatkamme työtämme matkustajien toiveita ja trendejä
tarkasti kuunnellen,” Serlenius sanoo.
Kansainvälinen ASQ-palkinto perustuu jatkuvaan asiakastyytyväisyyden ja
palvelujen laadun mittaamiseen. Lentomatkustajat arvioivat ASQ-tutkimuksessa
30:tä eri palvelukategoriaa matkustajapolun eri vaiheissa. Niihin kuuluvat muun
muassa opastus, asiakaspalvelu, lähtöselvitys sekä ostos- ja
ruokailumahdollisuudet. Tutkimusta varten Helsinki-Vantaalla haastatellaan
vuosittain noin neljää tuhatta lentomatkustajaa.
Finavian johtama ja kehittämä Helsinki-Vantaa on voittanut ASQ-palkinnon
kuudesti viimeisen seitsemän vuoden aikana. Palkinto on myönnetty vuosina 2018,
2019, 2020, 2022, 2023 ja viimeisimpänä vuonna 2024.
”Kiitokseni kuuluu koko lentoasemayhteisölle. Maailmanluokan asiakaskokemus
rakennetaan yhdessä ja jokaisen lentoasemalla työskentelevän panos on siinä
arvokas,” Serlenius kiittää.
Lähde: Finavia Oyj 10.3.2025
Kommentit
Lähetä kommentti