Tallinkin uuden laivan rakentaminen alkoi


Uusi laiva MyStar aloittaa liikennöinnin tammikuussa 2022 Helsinki–Tallinna-reitillä vuonna 2017 valmistuneen Megastarin rinnalla.


Tallinkin uusimman ympäristöystävällisen LNG:llä kulkevan laivan MyStarin rakentaminen alkoi 6.4.2020 perinteisellä metallinleikkausseremonialla. 

MyStar on toistaiseksi suurin Rauma Marine Constructionsin (RMC) telakalla rakennettava laiva ja toinen tärkeä askel Tallinkille kohti entistä parempaa energiatehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä Itämeren meriliikenteessä. Uusi laiva aloittaa liikennöinnin tammikuussa 2022 Helsinki–Tallinna-reitillä vuonna 2017 valmistuneen Megastarin rinnalla.
 
MyStarin rakentamiskustannukset ovat noin 250 miljoonaa euroa ja projektin työllisyysvaikutus telakalle on arviolta yli 1 500 henkilötyövuotta. 

-Ympärillämme oleva maailma on vastikään muuttunut hyvin toisenlaiseksi. Myös me Tallinkilla keskitymme vahvasti tulevaisuuteen. Yksi tärkeimmistä tulevaisuuden hankkeistamme on yhden Itämeren ympäristöystävällisimmän aluksen, MyStarin, rakennusprojekti. Olen iloinen, että pystymme tänään aloittamaan uuden projektin yhteistyössä pitkäaikaisen kumppanimme Rauman telakan kanssa, toteaa Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene tiedotteessa 6. huhtikuuta 2020. 

Yhteistyön merkitys nähdään tärkeänä myös Rauman telakalla. ”Olemme ylpeinä aloittamassa uuden MyStar -aluksen tuotantoa ja samalla jatkamassa yhteistä laivanrakennusperinnettä tärkeän asiakkaamme Tallinkin kanssa. Kehitämme yhdessä Suomen ja Viron välistä laivaliikennettä entistä ympäristöystävällisempään suuntaan”, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

MyStar – vihreä ja energiatehokas pikalaiva

Energiatehokkaassa laivassa on kaksoispolttoaineratkaisu, jossa pääasiallisena polttoaineena käytetään vähäpäästöisempää nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä. Tämän lisäksi aluksella käytetään viimeisintä huipputeknologiaa ja innovaatioita, ja se täyttää kaikki nykyiset ja tiedossa olevat tulevaisuuden päästölainsäädännöt. Edistyksellinen ja varmennettu sähköpropulsiokoneisto mahdollistaa pikalaivan operoinnin kaikissa tilanteissa energiatehokkaasti jopa 27 solmun nopeudella.

MyStar on mahdollista kytkeä satamissa maasähköön. Tallinnan teknillisen yliopiston kanssa kehitetty Smart Car Deck -ratkaisu mahdollistaa rahdin entistä nopeamman ja helpomman lastaamisen ja purkamisen ja on yhteensopiva Tallinnan sataman Smart Port -ratkaisun kanssa.

MyStar-faktat

Kokonaispituus: 212 metriä
Leveys: 30,6 metriä
Bruttovetoisuus (alustava tieto): 50 000
Matkustajamäärä: 2800
Miehistömäärä: 200
Autokannet ja ajoneuvomäärä: 4 autokantta, 750 ajoneuvoa
Hytit: 48/136 kpl (matkustajat/miehistö)
Maksiminopeus: 27 solmua
Referenssialus on vuonna 2017 valmistunut Megastar

Lähde: Tallink Grupp
Kuvat: Tallink Grupp

Tallinkin uusimman ympäristöystävällisen LNG:llä kulkevan laivan MyStarin rakentaminen alkoi 6.4.2020 perinteisellä metallinleikkausseremonialla.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Tiepolo and the Nazis: unexpected story behind one painting

Tiepolo in Helsinki - The Exhibition of Discoveries