Tallinkin uuden laivan rakentaminen alkoi
Uusi laiva MyStar
aloittaa
liikennöinnin tammikuussa 2022 Helsinki–Tallinna-reitillä vuonna 2017
valmistuneen Megastarin rinnalla.
|
Tallinkin uusimman
ympäristöystävällisen LNG:llä kulkevan laivan MyStarin rakentaminen alkoi
6.4.2020 perinteisellä metallinleikkausseremonialla.
MyStar on toistaiseksi suurin
Rauma Marine Constructionsin (RMC) telakalla rakennettava laiva ja toinen
tärkeä askel Tallinkille kohti entistä parempaa energiatehokkuutta ja
ympäristöystävällisyyttä Itämeren meriliikenteessä. Uusi laiva aloittaa
liikennöinnin tammikuussa 2022 Helsinki–Tallinna-reitillä vuonna 2017
valmistuneen Megastarin rinnalla.
MyStarin
rakentamiskustannukset ovat noin 250 miljoonaa euroa ja projektin
työllisyysvaikutus telakalle on arviolta yli 1 500 henkilötyövuotta.
-Ympärillämme oleva
maailma on vastikään muuttunut hyvin toisenlaiseksi. Myös me Tallinkilla
keskitymme vahvasti tulevaisuuteen. Yksi tärkeimmistä tulevaisuuden
hankkeistamme on yhden Itämeren ympäristöystävällisimmän aluksen, MyStarin,
rakennusprojekti. Olen iloinen, että pystymme tänään aloittamaan uuden
projektin yhteistyössä pitkäaikaisen kumppanimme Rauman telakan kanssa, toteaa Tallink-konsernin
toimitusjohtaja Paavo Nõgene tiedotteessa
6. huhtikuuta 2020.
Yhteistyön merkitys
nähdään tärkeänä myös Rauman telakalla. ”Olemme ylpeinä aloittamassa uuden
MyStar -aluksen tuotantoa ja samalla jatkamassa yhteistä
laivanrakennusperinnettä tärkeän asiakkaamme Tallinkin kanssa. Kehitämme
yhdessä Suomen ja Viron välistä laivaliikennettä entistä
ympäristöystävällisempään suuntaan”, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki
Heinimaa.
MyStar – vihreä ja
energiatehokas pikalaiva
Energiatehokkaassa
laivassa on kaksoispolttoaineratkaisu, jossa pääasiallisena polttoaineena
käytetään vähäpäästöisempää nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä. Tämän lisäksi
aluksella käytetään viimeisintä huipputeknologiaa ja innovaatioita, ja se
täyttää kaikki nykyiset ja tiedossa olevat tulevaisuuden päästölainsäädännöt.
Edistyksellinen ja varmennettu sähköpropulsiokoneisto mahdollistaa pikalaivan
operoinnin kaikissa tilanteissa energiatehokkaasti jopa 27 solmun nopeudella.
MyStar on mahdollista
kytkeä satamissa maasähköön. Tallinnan teknillisen yliopiston kanssa kehitetty
Smart Car Deck -ratkaisu mahdollistaa rahdin entistä nopeamman ja helpomman
lastaamisen ja purkamisen ja on yhteensopiva Tallinnan sataman Smart Port -ratkaisun
kanssa.
MyStar-faktat
Kokonaispituus: 212
metriä
Leveys: 30,6 metriä
Bruttovetoisuus (alustava tieto): 50 000
Matkustajamäärä: 2800
Miehistömäärä: 200
Autokannet ja ajoneuvomäärä: 4 autokantta, 750 ajoneuvoa
Hytit: 48/136 kpl (matkustajat/miehistö)
Maksiminopeus: 27 solmua
Referenssialus on vuonna 2017 valmistunut Megastar
Leveys: 30,6 metriä
Bruttovetoisuus (alustava tieto): 50 000
Matkustajamäärä: 2800
Miehistömäärä: 200
Autokannet ja ajoneuvomäärä: 4 autokantta, 750 ajoneuvoa
Hytit: 48/136 kpl (matkustajat/miehistö)
Maksiminopeus: 27 solmua
Referenssialus on vuonna 2017 valmistunut Megastar
Lähde:
Tallink Grupp
Kuvat:
Tallink Grupp
Tallinkin uusimman
ympäristöystävällisen LNG:llä kulkevan laivan MyStarin rakentaminen alkoi
6.4.2020 perinteisellä metallinleikkausseremonialla.
|
Kommentit
Lähetä kommentti