Finnlinesin uusi roro-alus laskettu vesille

Finneco I aloittaa liikennöinnin vuodenvaihteessa 2021-2022 Suomen lipun alla. Tämä on Finnlinesin mukaan erittäin merkittävä päätös suomalaisen merihenkilöstön sekä Suomen huoltovarmuuden kannalta.


 

Hybridiroro-alus Finneco I on laskettu vesille Nanjing Jinling -telakalla 26.4.2021. Alus aloittaa liikennöinnin vuodenvaihteessa 2021-2022 Suomen lipun alla. Tämä on Finnlinesin mukaan erittäin merkittävä päätös suomalaisen merihenkilöstön sekä Suomen huoltovarmuuden kannalta.

Finnlinesin 0,5 miljardin euron uudisrakennusohjelmassa on saavutettu tärkeä merkkipaalu ja ensimmäinen alus kolmen roro-aluksen sarjasta on laskettu vesille Nanjing Jinling -telakalla Kiinassa 26.4.2021.

Nämä kolme hybridiroro-alusta aloittavat liikennöinnin Suomen lipun alla. Päätöksellä on suuri merkitys suomalaiselle merihenkilöstölle sekä Suomen huoltovarmuudelle, sillä uusien laivojen myötä kaiken kaikkiaan 20 Finnlinesin alusta purjehtii Suomen lipun alla. Finnlinesin laivastolla on elintärkeä rooli Suomen tavaratoimitusten sujuvuuden varmistamisessa ja yhtiö tarjoaa säännölliset meriyhteydet Suomesta Ruotsiin ja Suomesta Manner-Eurooppaan ja Iso-Britanniaan.

Finneco I aloittaa liikennöinnin Finnlinesin Biskaja–Pohjanmeri–Itämeri-reitillä vuodenvaihteessa. Vastaavasti alussarjan toinen ja kolmas alus, Finneco II ja Finneco III, aloittavat liikennöinnin vuoden 2022 aikana.

Alukset ovat 238 metriä pitkiä ja lastikapasiteetti on 5 800 kaistametriä. Näiden lisäksi autokansilla on tilaa 5 800 m2 ja sääkannen kapasiteetti on noin 520 TEU. Toisin sanoen ne pystyvät esimerkiksi kuljettamaan noin 300 perävaunua, 150 autoa ja 500 merikonttia per matka. Verrattuna yhtiön tämän hetken isoimpiin roro-aluksiin, Breeze-sarjan laivoihin, lastikapasiteetti kasvaa 38 %.

Uudet huippuekologiset alukset tarjoavat useita energiaa säästäviä ratkaisuja. Aluksiin asennettavat litiumioniakkujärjestelmät mahdollistavat päästöttömät satamakäynnit, sekä modernit kaksitahtimoottorit, pakokaasupesurit, aurinkopaneelit ja innovatiivinen ilmavoitelujärjestelmä vähentävät päästöjä entisestään.

Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelma sisältää kolme hybridiroro-alusta ja kaksi ekotehokasta Superstar ropax-alusta. Ohjelma on yhteistyöhanke, johon osallistuu telakan lisäksi myös useita toimittajia Suomesta ja Pohjoismaista.

”Tämä merkittävä investointiohjelma on strategiamme mukainen. Uudistamme ja kehitämme jatkuvasti laivastoamme ja nämä uudet ympäristöystävälliset hybridiroro- ja Superstar ropax-alukset ovat seuraava askel Finnlinesin laivaston kehityksessä. Uudet alukset lisäävät lasti- ja matkustajakapasiteettiamme huomattavasti ja yhdessä tarjoamiemme yhteyksien kanssa voimme paremmin vastata asiakkaidemme tarpeisiin. Uudet alukset tarjoavat asiakkaillemme ja yhteiskunnille, joissa toimimme, erittäin vastuullista ja ympäristöystävällistä linjaliikennettä pitkälle tulevaisuuteen. Yhteiskunnat tarvitsevat enemmän kuin koskaan luotettavia liikenneyhteyksiä, ja olemme sitoutuneet turvaamaan elintärkeät merirahtitoiminnot kestävällä ja vastuullisella tavalla,” sanoo Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi.

 

Finneco I, tekniset tiedot:

  • Toimitus vuoden 2021 loppuun mennessä
  • Pituus: 238 m
  • Leveys: 34 m
  • DWT, tonnia: 17 400
  • Lastikapasiteetti: 5 800 kaistametriä & autokansilla tilaa 5 800 m2 & sääkannen kapasiteetti noin 520 TEU 
  • Suunniteltu joustavaksi erilaisille roro-lasteille
  • Korkein Suomen / Ruotsin jääluokka 1A Super

Finnlines kertoi asiasta tiedotteessaan 26.4.2021.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Tiepolo and the Nazis: unexpected story behind one painting

Tiepolo in Helsinki - The Exhibition of Discoveries