Saaristosta matkailun uusi kärkituote

Kansainvälisen matkailun odotetaan kaksinkertaistuvan seuraavan kymmenen vuoden aikana, ja ilmaston muuttumisen myötä pohjoiset kohteet, kuten Turun alue ja saaristo, ovat matkailijoille yhä houkuttelevampia.  


 

Visit Turku Archipelago lanseeraa saariston uudella tavalla kansainväliselle markkinalle. Saaristosta on tehty nyt ensimmäistä kertaa yhtenäinen, itsenäinen ja vahva matkailukohde, jolla on oma, erottuva brändinsä. Tavoitteena on rakentaa Saaristosta uusi Suomen matkailun kärkituote. 

 

Kansainvälisen matkailun odotetaan kaksinkertaistuvan seuraavan kymmenen vuoden aikana, ja ilmaston muuttumisen myötä pohjoiset kohteet, kuten Turun alue ja saaristo, ovat matkailijoille yhä houkuttelevampia.  

Visit Turku Archipelago haluaa varmistaa, että saariston potentiaali hyödynnetään nyt. Uusi Saaristo-brändi kertoo alueen tarinaa tavalla, joka innostaa kansainvälisiä ja kotimaisia matkailijoita löytämään alueen uutena, kiinnostavana kohteena. Tavoitteena on rakentaa Saaristosta Suomen matkailun uusi kärkituote. 

–Maailmalla vallitsevia suuria matkailutrendejä ovat muun muassa matkailun vastuullisuus, hidas matkustaminen, viileämmän ilmaston perässä matkaaminen sekä JOMO, eli joy of missing out. Rentoutuminen ja pysähtyminen ovat lähestulkoon megatrendejä. Saariston momentum on kiistatta käsillä juuri nyt, summaa Visit Turku Archipelagon markkinointijohtaja Johanna Alho

 

Satsaukset matkailuun vahvistavat koko alueen elinvoimaa 
 
Matkailulla on merkittävä rooli Turun alueen taloudessa. Vuonna 2023 matkailutulo kasvoi Turussa 381 miljoonaan euroon, ja matkailun kokonaisvaikutukset ylittivät 561 miljoonaa euroa. Rekisteröidyt yöpymiset kasvoivat ennätyslukemiin, ja erityisesti kansainväliset matkailijat lisäsivät osuuttaan lähes 30 prosenttia. 

Jokainen matkailuun sijoitettu euro palautuu moninkertaisena alueen talouteen, tukee paikallisia yrityksiä ja lisää työpaikkoja. Satsaaminen Saaristoon on siis investointi koko alueen hyvinvointiin ja tulevaisuuteen. 

 

Saaristo-brändi ammentaa alueen ainutlaatuisuudesta 

Saaristo-brändi ammentaa tyylinsä ja ilmeensä saariston luonnosta, ja esimerkiksi brändin väreistä osa perustuu merikarttoihin. 

–Viemme aluettamme maailmalle suomenkielisellä nimellä Saaristo. Brändityön myötä syntynyt logo rakentuu saaristomme oikeista saarista, ja niistä muodostuvat logon kirjaimet S - A - A - R - I - S - T - O. Tämä on vasta alku tarinalle, jonka varaan rakennamme Saariston vetovoiman. Tavoitteena ei ole keksiä mitään uutta, vaan etsiä, löytää ja kertoa vuosituhansien saatossa muovautuneita tarinoita, kertoo Alho. 

Saaristo-brändiä on valmisteltu pitkään ja pieteetillä. Brändistä on vastannut desingtoimisto Bond ja verkkopalvelun puolestaan on rakentanut Adventure Club. Ensimmäinen, juuri käynnistynyt kuluttajamarkkinointikampanja tavoittelee ensisijaisesti jo Suomeen ulkomailta saapuvia matkailijoita Finnairin lennoilla ja Helsinki-Vantaan sekä Lapin lentokentillä. Kampanjan lupaus on: "A destination like no other creates experiences like no other."   

Saaristoa voi seurata Instagramissa, ja joulukuun 18. päivä lanseerataan Saaristo.fi-verkkopalvelu, joka kokoaa yhteen saariston tarinat, matkailupalvelut ja elämykset. Tämä uusi alusta auttaa löytämään alueen tuotteet ja palvelut ja tekemään siitä löydettävän ja ostettavan.   

Lisää Saaristosta osoitteesta www.saaristo.fi ja Instagramissa @saaristo_finland 

Tekstissä mainitussa markkinointikampajassa esitettävän videon voi katsoa täällä: 
Turun_Saaristo_30s_online_mp4_h264_1080 on Vimeo

 


 

 

Lähde: Visit Turku Archipelago 9.12.2024


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Libanon - lomaparatiisista taistelukentäksi

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Stuttgartin Mercedes-museossa jo 13 miljoonaa kävijää