VR uudistaa junien Ekstra-luokan

Tavallista ylellisemmän Ekstra-luokan tunnistaa myös vaunun kyljestä.


VR kertoo panostavansa entistä laadukkaampaan junamatkustamiseen uudistamalla kaikki kaukoliikenteen Ekstra-luokan vaunut vuosina 2019-2020. Yhtiö kertoi asiasta tiedostustilaisuudessa 9. toukokuuta 2019.
Ekstra-luokka on tällä hetkellä tarjolla yhteensä 57 vaunussa InterCity-junissa ja Pendolinoissa. Uudistettu Ekstra tarjoaa entistä laadukkaamman matkustuskokemuksen ja hyvät työskentelyolosuhteet myös matkan aikana.
Junamatkustamisen suosion kasvaessa myös työmatkoja tehdään entistä enemmän raiteilla. Junan valintaa matkustusmuotona puoltaa paitsi ympäristöystävällisyys, myös mahdollisuus hyödyntää matka-aika esimerkiksi työskentelyyn.
- Tavoitteemme on tarjota paras työmatkustamisen muoto Suomessa. Uusissa Ekstra-luokan tilaratkaisuissa on mietitty erityisesti matkustusmukavuutta ja laatua sekä rauhallista ympäristöä, sanoo VR:n myynti- ja asiakaskokemusjohtaja Salla Ketola.
Asiakkaat otettiin mukaan uuden konseptin kehitykseen alusta alkaen aina tavoitellun matkustuskokemuksen määrittämisestä vaunumallin testaukseen. Myös VR:n henkilöstö oli mukana testaamassa uutta konseptia. Konseptin mukaiset muutostyöt tehdään vaunuihin VR:n Ilmalan varikolla.
Väljyyttä ja yksityisyyttä
- Monet asiakkaamme kaipaavat matkan aikana myös yksityisyyttä. Tämä on huomioitu esimerkiksi tarjoamalla entistä enemmän toivottuja yksittäispaikkoja. Istuimet on uusittu, ja niissä on myös näkösuoja, joka tuo omaa rauhaa rentoutumiseen ja työntekoon, Ketola kertoo.
Laatuun panostaminen näkyy materiaalivalinnoissa, valaistuksen suunnittelussa ja akustiikassa, joka luo paremmat puitteet rentouttavaan matkaan. Kokolattiamatot vaimentavat ääntä, läpikulku on poistettu, matkatavaratilaa lisätty ja myös WC-tilat uudistettu. Tarjolla on edelleen kahvia ja teetä.
-       Halusimme luoda erityisen matkustuskokemuksen – jotain ekstraa. Siksi olimme esimerkiksi valmiita tinkimään hieman paikkamäärästä, mikä mahdollisti tavallista leveämmät istuimet. Näin asiakkaamme voivat matkustaa entistä väljemmin ja mukavammin, Ketola sanoo.
Matkustaja joutuu maksamaan Ekstra-luokan paikasta lisämaksun, jonka suuruus vaihtelee matkan pituudesta ja reitistä riippuen. Alimmillaan lisämaksu on 5 euroa.
VR on investoinut matkustajaliikenteen kaluston kapasiteettiin ja konsepteihin 235 miljoonaa euroa vuodesta 2015 alkaen. Ravintolavaunun konsepti ja valikoima on uusittu täysin, myös päivävaunuja ja hyttejä päivitetään vaiheittain. Kokonaan uusia päivävaunuja tulee liikenteeseen vuoden 2020 loppuun mennessä 20, lisäksi VR on tilannut 7 uutta ravintolavaunua toimitettavaksi 2021-2022. Allegron kaupallinen ilme on uusittu kokonaisuudessaan 2018-2019.
Ekstra-luokan faktoja:
  • Ekstra-luokka tunnetaan VR:n ykkösluokkana.
  • Ekstra-luokan suosio on kasvussa. Vuonna 2018 Ekstra-luokassa tehtiin yli 360 000 matkaa – määrä kasvoi noin 10 prosenttia vuodesta 2017. 
  • VR:llä on liikenteessä 57 vaunua, joissa on Ekstra-luokka. Näistä 5 on tällä hetkellä uuden konseptin mukaisia, kaikki Pendolino-junissa. 
  • Vuoden lopussa liikenteessä on noin 30 uutta Ekstra-luokan vaunua. Vuoden 2020 loppuun mennessä Ekstra-luokat on uudistettu kaikissa vaunuissa.
Kuvat: Lapintiira ellei toisin mainittu.

Ekstra-luokan uudistetut istuimet tarjoavat entistä enemmän yksityisyyttä.

Ekstra-luokassa on tarjolla kahvia ja teetä.

Konseptikuva Ekstra-luokasta, joka tarjoaa enemmän väljyyttä kuin tavallinen vaunu. Kuva: VR.

  • Ekstra-luokka tunnetaan VR:n ykkösluokkana.

VR kertoo panostavansa entistä laadukkaampaan junamatkustamiseen uudistamalla kaikki kaukoliikenteen Ekstra-luokan vaunut vuosina 2019-2020.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Tiepolo and the Nazis: unexpected story behind one painting

Tiepolo in Helsinki - The Exhibition of Discoveries