VR uudistaa junien Ekstra-luokan
Tavallista ylellisemmän Ekstra-luokan
tunnistaa myös vaunun kyljestä.
|
VR kertoo panostavansa entistä laadukkaampaan
junamatkustamiseen uudistamalla kaikki kaukoliikenteen Ekstra-luokan vaunut
vuosina 2019-2020. Yhtiö kertoi asiasta tiedostustilaisuudessa 9. toukokuuta
2019.
Ekstra-luokka on tällä hetkellä tarjolla yhteensä 57
vaunussa InterCity-junissa ja Pendolinoissa. Uudistettu Ekstra tarjoaa entistä
laadukkaamman matkustuskokemuksen ja hyvät työskentelyolosuhteet myös matkan
aikana.
Junamatkustamisen
suosion kasvaessa myös työmatkoja tehdään entistä enemmän raiteilla. Junan
valintaa matkustusmuotona puoltaa paitsi ympäristöystävällisyys, myös
mahdollisuus hyödyntää matka-aika esimerkiksi työskentelyyn.
-
Tavoitteemme on tarjota paras
työmatkustamisen muoto Suomessa. Uusissa Ekstra-luokan tilaratkaisuissa on
mietitty erityisesti matkustusmukavuutta ja laatua sekä rauhallista ympäristöä,
sanoo VR:n myynti- ja asiakaskokemusjohtaja Salla Ketola.
Asiakkaat
otettiin mukaan uuden konseptin kehitykseen alusta alkaen aina tavoitellun
matkustuskokemuksen määrittämisestä vaunumallin testaukseen. Myös VR:n
henkilöstö oli mukana testaamassa uutta konseptia. Konseptin mukaiset
muutostyöt tehdään vaunuihin VR:n Ilmalan varikolla.
Väljyyttä ja yksityisyyttä
-
Monet asiakkaamme kaipaavat matkan
aikana myös yksityisyyttä. Tämä on huomioitu esimerkiksi tarjoamalla entistä
enemmän toivottuja yksittäispaikkoja. Istuimet on uusittu, ja niissä on myös
näkösuoja, joka tuo omaa rauhaa rentoutumiseen ja työntekoon, Ketola
kertoo.
Laatuun
panostaminen näkyy materiaalivalinnoissa, valaistuksen suunnittelussa ja
akustiikassa, joka luo paremmat puitteet rentouttavaan matkaan. Kokolattiamatot
vaimentavat ääntä, läpikulku on poistettu, matkatavaratilaa lisätty ja myös
WC-tilat uudistettu. Tarjolla on edelleen kahvia ja teetä.
- Halusimme luoda erityisen matkustuskokemuksen –
jotain ekstraa. Siksi olimme esimerkiksi valmiita tinkimään hieman
paikkamäärästä, mikä mahdollisti tavallista leveämmät istuimet. Näin
asiakkaamme voivat matkustaa entistä väljemmin ja mukavammin,
Ketola sanoo.
Matkustaja
joutuu maksamaan Ekstra-luokan paikasta lisämaksun, jonka suuruus vaihtelee
matkan pituudesta ja reitistä riippuen. Alimmillaan lisämaksu on 5 euroa.
VR
on investoinut matkustajaliikenteen kaluston kapasiteettiin ja konsepteihin 235
miljoonaa euroa vuodesta 2015 alkaen. Ravintolavaunun konsepti ja valikoima on
uusittu täysin, myös päivävaunuja ja hyttejä päivitetään vaiheittain. Kokonaan
uusia päivävaunuja tulee liikenteeseen vuoden 2020 loppuun mennessä 20, lisäksi
VR on tilannut 7 uutta ravintolavaunua toimitettavaksi 2021-2022. Allegron
kaupallinen ilme on uusittu kokonaisuudessaan 2018-2019.
Ekstra-luokan
faktoja:
- Ekstra-luokka tunnetaan VR:n ykkösluokkana.
- Ekstra-luokan suosio on kasvussa. Vuonna 2018 Ekstra-luokassa tehtiin yli 360 000 matkaa – määrä kasvoi noin 10 prosenttia vuodesta 2017.
- VR:llä on liikenteessä 57 vaunua, joissa on Ekstra-luokka. Näistä 5 on tällä hetkellä uuden konseptin mukaisia, kaikki Pendolino-junissa.
- Vuoden lopussa liikenteessä on noin 30 uutta Ekstra-luokan vaunua. Vuoden 2020 loppuun mennessä Ekstra-luokat on uudistettu kaikissa vaunuissa.
Kuvat: Lapintiira ellei toisin
mainittu.
Ekstra-luokan uudistetut istuimet
tarjoavat entistä enemmän yksityisyyttä.
|
Ekstra-luokassa on tarjolla kahvia
ja teetä.
|
Konseptikuva Ekstra-luokasta, joka
tarjoaa enemmän väljyyttä kuin tavallinen vaunu. Kuva: VR.
|
|
VR kertoo panostavansa entistä laadukkaampaan junamatkustamiseen uudistamalla kaikki kaukoliikenteen Ekstra-luokan vaunut vuosina 2019-2020. |
Kommentit
Lähetä kommentti