Lomatrendit 2023 -Tjäreborg

Tjäreborg ennustaa vuodelle 2023 lomatrendejä, joita leimaa sekä turvallisuus ja edullisuus, mutta myös kaukokaipuu ja ainukertaiset elämykset.


 

Vuoden 2022 päättyessä jälleen yksi poikkeuksellinen matkavuosi siirtyi historiaan. Matkailuvuotta 2022 leimasi patoutunut matkakaipuu, joka purkautui ketsuppipullon lailla, kun kaikki halusivat matkustaa jälleen. Lisääntyneen matkustuksen myötä tuli kuitenkin myös passiruuhkia, lentokenttäkaaoksia, peruutettuja lentoja ja lakkoja. Niitä seurasi epävarma maailmantilanne, inflaatio ja sähkön hintanousu. Kaikesta huolimatta suomalaiset haluavat edelleen matkustaa lomallaan. Tjäreborg ennustaa vuodelle 2023 lomatrendejä, joita leimaa sekä turvallisuus ja edullisuus, mutta myös kaukokaipuu ja ainukertaiset elämykset.

 

Matkustamisesta ei yleensä tingitä ensimmäisenä, ja epävarmoinakin aikoina halutaan tutustua uusiin paikkoihin ja kulttuureihin ja kokea yhteisiä lomaelämyksiä. Googlen tuore pohjoismainen selvitys* osoittaa, että vaikka kuluttajat ovat tarkempia ja säästäväisempiä, matkustaminen vie etusijan ennen sijoittamista tai kuluttamista vaatteisiin, ruokaan tai sisustukseen. Lähes kolmannes vastaajista (28 %) sijoittaa matkustamisen toivelistansa kärkeen. Osuus on vielä suurempi, kun tarkastellaan 58–76-vuotiaiden ikäryhmää. Siinä peräti 36 % priorisoi matkustamista.

– On selvää, että edelleen on paljon patoutunutta matkustusintoa menetettyjen vuosien jälkeen. Nykyisessä tilanteessa kiinnitetään kuitenkin entistä enemmän huomiota loman edullisuuteen ja myös turvallisuuteen. Vuotta 2023 leimaa ehkä epävarmuus, mutta tiedämme, että matkustamisesta ei hevillä luovuta. Lomaelämyksiltä odotetaan autenttisuutta ja loman aikana halutaan olla aktiivisia, sanoo Nordic Leisure Travel Groupin viestintäjohtaja Claes Pellvik tiedotteessa 3.1.2023.

 

Lomamatkailun trendejä 2023

 

1. Turvallisuus houkuttaa epävarmoina aikoina – matkapaketin paluu
Epävarma maailmantilanne aiheuttaa sen, että turvallisuus on myös tänä vuonna tärkeässä roolissa matkailussa. Se ilmenee esimerkiksi matkakohteen valinnassa. Tutut ja turvalliselta tuntuvat matkakohteet ovat kysyttyjä, jopa entuudestaan tutut lomahotellit. Yhä useampi haluaa ennen lomaa tutkia asioita entistä tarkemmin, vertailla ja varmistua oikeasta valinnasta.

Yksi pandemian vaikutuksista on myös se, että yhä useammat ovat panneet merkille matkapaketin edut ja arvostavat sitä, että yksi taho vastaa koko matkaketjusta, tarjoaa palvelua ja auttaa mahdollisissa ongelmatilanteissa. Matkapaketti matkustusmuotona elää nyt renessanssiaan. Tjäreborgin asiakaspaneeliin** vastanneista jopa yli puolet (53 %) kertoo pitävänsä varaamista matkanjärjestäjältä entistä tärkeämpänä. 

 

2. Kerran elämässä vs lompakkoystävällinen valinta
Tjäreborg näkee matkailutrendeissä kaksi rinnakkaista ääripäätä. Sekä premium-matkailijoiden että hintametsästäjien segmentit kasvavat.

Ne lomamatkustajat, joiden omaan talouteen yleinen epävarmuus ei ole vaikuttanut, ovat valmiita valitsemaan kerran elämässä -matkoja eli panostamaan tavallista enemmän lomakohteeseen, tasoon ja matkan kestoon. Pandemia-aika on inspiroinut toteuttamaan haaveita ja eksoottiset kaukolomakohteet kasvattavat tasaisesti suosiotaan. Varsinainen hittikohde tällä hetkellä on Mauritius, jonka matkustajamäärä Tjäreborgilla on yli kolminkertaistunut verrattuna pandemiaa edeltäneeseen sesonkiin 2018–2019.

Toisaalta monet puntaroivat nyt lomavalintaansa aikaisempaa huolellisemmin ja etsivät parasta vastinetta rahoilleen. Sekä lomakohde että hotelli voidaan valita hinnan perusteella. Lompakolle ystävällisin loma ei välttämättä tarkoita halvinta hintaa vaan kokonaisedullisuutta ja hyvää hinta-laatusuhdetta. Esimerkiksi Turkki saattaa nostaa suosiotaan kesällä juuri siitä syystä, että tasosta tai laadusta ei tarvitse tinkiä ja kohde kuuluu kuitenkin edullisimpiin vaihtoehtoihin.

 

3. Ikisuosikki Kreikka
Kreikka on jo pitkään ollut suomalaisten lomailijoiden kesäsuosikki. Näyttää siltä, että myös kesästä 2023 on tulossa varsinainen Kreikka-kesä. Pandemiaa edeltäneinä ns. normaalivuosina hieman reilu 20 % Tjäreborgin asiakkaista valitsi Kreikan. Tulevalle kesälle Tjäreborg odottaa selvää kysynnän kasvua ja ennustaa Kreikalle peräti noin 38 % asiakasosuutta.

Tjäreborgin asiakaspaneelikyselyssä noin 37 % vastaajista nimesi Kreikan ensi kesän houkuttelevimmaksi lomamaaksi. Kreikan saaristo tarjoaa vaihtelevaa luontoa, kulttuuria ja historiaa, ja lomahotelleissa on laaja tarjonta pienistä perheyrityksistä kansainvälisiin lomahotelleihin. Verrattuna muihin Välimeren alueen lomamaihin, Kreikka on myös suhteellisen edullinen. Kreikka on siis ensi kesän kunkku, mutta hyvänä kakkosena tulee Espanja ja siellä erityisesti Mallorca on yksi suurista kesäsuosikeista.

 

Top 5: Mistä kohteesta olet eniten kiinnostunut tulevana kesänä? (Tjäreborgin asiakaspaneeli)
1. Kreikka 36,6 %
2. Espanja 21,7 %
3. Italia 10,5 %
4. Portugali 8,7 %
5. Kroatia 8,5 %


4. Liikunta ja hyvinvointi
Hyvinvointi ja terveys on laajempi trendi, joka peilautuu myös lomamaailmaan. Pandemia-aikana monet etsiytyivät pois kuntosalilta esimerkiksi vaelluksen, pyöräilyn ja padelin pariin. Kuluneen vuoden aikana joogan suosio on noussut selvästi, ja trendin jatkunee myös 2023. Myös yhdessä koko perheen kanssa koettu liikunnan ilo on selvä trendi lomilla. Vuoden 2022 suosituimmat SATS-ryhmäliikuntatunnit Sunwing Family Resorts ja Ocean Beach Club -perhehotelleissa olivat Family Yoga ja Family Crosstraining, joihin vanhemmat ja lapset voivat osallistua yhdessä. 

 

5. Go local – paikallisuus ja autenttisuus
Lomalla halutaan vierailla syrjäisemmissä kohteissa, löytää aitoja elämyksiä, pieniä ravintoloita ja paikallisia makuelämyksiä. Lähellä tuotettua ja sesonginmukaista ruokaa arvostetaan myös hotelleissa.

Lomakohteisiin halutaan tutustua liikkuen ja ulkoillen, mieluiten pyöräillen tai patikoiden. Seikkailullisilla ja aktiivisilla retkillä voi lähteä esimerkiksi kiipeilemään tai vaeltamaan vuorilla pienissä retkiryhmissä. Retkillä koetaan myös paikallista ruoka- ja juomakulttuuria sekä tutustutaan kasveihin, eläimiin ja historiaan. Esimerkiksi Gran Canarialla tämän tyyppiset retket ovat lyhyen ajan sisällä nousseet Tjäreborgin kysytyimpien joukkoon.

Sen sijaan kiinnostus eläinpuistoja kohtaan hiipuu entisestään. Eläinten hyvinvointi on monille tärkeää ja lomakohteen eläimistöön halutaan tutustua mieluiten eläinten luonnollisessa elinympäristössä. 

 

Tjareborg.fi: 5 lomatrendiä vuonna 2023

 

*Google Travel Report (Ipsos)
Ipsos, Essentials Report, Oct 6 to 10, 2022. 9986 vastaajaa Pohjoismaissa.

**Tjäreborgin asiakaspaneeli
Kysely toteutettiin viikolla 50, 2022, ja siihen vastasi 2498 suomalaista. Tjäreborgin asiakaspaneeli on avoin kaikille matkailusta ja lomanviettotavoista kiinnostuneille henkilöille, eikä siihen kuuluminen edellytä Tjäreborgin asiakkuutta. Paneelin kyselyt toteutetaan nettipohjaisina.

 

Kreikka pitää ykkössijaa matkailijoiden kiinnostuksen kohteena.


Tjäreborg näkee matkailutrendeissä kaksi rinnakkaista ääripäätä. Sekä premium-matkailijoiden että hintametsästäjien segmentit kasvavat.


 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Libanon - lomaparatiisista taistelukentäksi

Stuttgartin Mercedes-museossa jo 13 miljoonaa kävijää