Italia, Espanja ja Kreikka ruokamatkailun kärkimaita
Matkamessujen ruokamatkakyselyn mukaan ruokamatkoista kolmasosa suuntautui kotimaahan ja kaksi kolmasosaa ulkomaille. |
Matkamessujen ruokamatkailukysely piirtää kuvaa paikallisten ruokamatkailuelämysten tärkeydestä niin kotimaan kuin ulkomaan matkoilla. Jopa kaksi kolmasosaa vastanneista suunnittelee ruokamatkoja ensi vuonna, lähelle tai kauas. Ruoka on myös tärkeä osa Matkamessuja, jossa toteutetaan tammikuussa oma Mediterranea Tasty travel -alue.
Matkamessut teki ruokamatkailukyselyn omissa
uutiskirje- ja some-kanavissaan ja siihen vastasi syys-lokakuun aikana yli 1000
suomalaista. Ruokamatkalla tässä kyselyssä tarkoitetaan sitä, että matkustaa
omalta paikkakunnalta lähelle tai kauas ruoan perässä, kokeakseen
ruokaelämyksen, josta on kuullut tai lukenut. 55 % vastanneista ilmoitti
tehneensä matkan ruokaelämyksen vuoksi, 67 % ilmoitti suunnittelevansa
ruokamatkaa ensi vuodelle.
Kolmasosa vastanneista kertoo tekevänsä ruokamatkoja kotimaassa, mikä kertoo
suoraan ravintoloiden ja ruokaan liittyvien palvelujen tärkeydestä
matkakohteessa.
”Tämä kertoo suoraan matkailuliiketoiminnan laajasta vaikuttavuudesta
paikallisen elinvoimaan. Ilman ravintoloita tai muita ruokaelämyspalveluja
paikkakunta ei ole matkakohteena houkutteleva. Alan tekijöille tämä tieto ei
tietenkään tule yllätyksenä, mutta sillä on valtava merkitys alueellisesti
isommassa kuvassa ja sitä haluamme tuoda esille myös Matkamessuilla”, sanoo
Matkamessujen liiketoimintapäällikkö Noora Haatainen.
Ruokamatkoista kolmasosa suuntautui kotimaahan ja kaksi kolmasosaa ulkomaille.
Suosituin ruokamatkakohde oli Italia ja vain muutaman prosenttiyksikön jäljessä
tuli Espanja sekä Kreikka. Ensi vuoden suunnitelmissa ykkössijan vei Espanja,
mitä selittää myös suuren matkailumaan ympärivuotisuus sekä monipuoliset
lomakohteet.
Espanjan matkailutoimiston johtaja, Julio Jimenez Novella kertoo suosion
salaksi sen, että espanjalaisessa keittiössä käytetään korkealaatuisia
paikallisia raaka-aineita ja valmistuksessa ikiaikaisia traditioita. ”Espanja
tarjoaa perinteisten tapas-annosten lisäksi Michelin-tähdillä palkittuja
ravintolaelämyksiä ja kulinaristisen matkan, jossa poikkeuksellinen laatu
yhdistyy unohtumattomiin makuihin”.
Kolmen kärjen jälkeen sijoittui Ranska ja isommassa kontekstissa Aasia, mutta
vastauksista nousivat vahvasti myös Portugali ja Viro. Suomessa ruokamatkoja
tehtiin yleisimmin Lappiin ja kaupungeista nousi vapaissa vastauksissa Porvoo.
Ruokamatkakohteiden valinnassa korostuvat ruoan paikallisuus,
ravintolatarjonta, vastuullisesti tuotettu ruoka sekä tarinallisuus ja
historia. Matkailijoita kiinnostavat lisäksi ruokaan liittyvät torit,
kauppahallit ja erikoismyymälät, erilaiset ruokaan liittyvät tapahtumat ja
retket sekä katuruoka.
Kyselystä poimittua
"Uudet paikat tarjoavat aina uusia makuelämyksiä. Makumatkailu tarjoaa
mahdollisuuden kokea jotain uutta tutussakin paikassa."
"Lähes jokainen ulkomaanmatka on tavalla tai toisella ruokamatka. On ihana
mennä johonkin paikallisten suosimaan pieneen ruokapaikkaan ja antaa
isännän/emännän valita ja ehkä pääsee jopa keittiöön opiskelemaan, kuinka ruoka
valmistuu. Ihan parasta on, jos pääsee paikallisten kotiin vieraaksi. Avoimin
mielin ja
sydämin matkustaessa saa parhaat kokemukset niin ruuista kuin matkustamisesta
yleensäkin."
Ruoan merkitys on erittäin tärkeä myös tapahtumissa ja Messukeskuksen
uudistuneiden ravintolapalveluiden lisäksi on hienoa tarjota uutena
Mediterranea
Tasty Travel -alueella. Alue kokoaa yhteen Välimeren alueen tunnelmaa,
ruokatarjontaa, lifestyle-toimijoita ja käsitöitä”, lisää Matkamessujen
liiketoimintapäällikkö Noora Haatainen.
Lisäksi Messukeskuksen uudistunut ravintolamaailma tarjoaa nyt myös
Matkamessuilla
ensimmäistä kertaa ravintolakonsepteja kuten Helsingin Esplanadilla sijaitsevan
ikonisen kahvilan pikkusisaren Lilla Strindbergin, laadukkaisiin ja
kotimaisiin raakaaineisiin
vannovan hampurilaisketju Friends & Brgrs:in sekä aasialaisia makuja
yhdistelevän Hanko Aasian. Aivan uudenlaisia elämyksiä Messukeskuksen
asiakkaille
tarjoavat Rooftop Bistro & Cafe, Paddington Pub, Café
Milano, Fair Buffet by Pihka ja
Pihka & Bar. Myös halliravintolat Café Solo ja Café Trio
ovat läpikäyneet uudistuksen.
Messukeskuksen hotellissa Holiday Inn Helsinki – Expossa asiakkaita palvelevat
tuttuun
tapaan Expo Open Lobby ja ravintola Platta.
Lähde: Messukeskus 11.12.2023
Kommentit
Lähetä kommentti