Italia, Espanja ja Kreikka ruokamatkailun kärkimaita

Matkamessujen ruokamatkakyselyn mukaan ruokamatkoista kolmasosa suuntautui kotimaahan ja kaksi kolmasosaa ulkomaille.


 

Matkamessujen ruokamatkailukysely piirtää kuvaa paikallisten ruokamatkailuelämysten tärkeydestä niin kotimaan kuin ulkomaan matkoilla. Jopa kaksi kolmasosaa vastanneista suunnittelee ruokamatkoja ensi vuonna, lähelle tai kauas. Ruoka on myös tärkeä osa Matkamessuja, jossa toteutetaan tammikuussa oma Mediterranea Tasty travel -alue.

 

Matkamessut teki ruokamatkailukyselyn omissa uutiskirje- ja some-kanavissaan ja siihen vastasi syys-lokakuun aikana yli 1000 suomalaista. Ruokamatkalla tässä kyselyssä tarkoitetaan sitä, että matkustaa omalta paikkakunnalta lähelle tai kauas ruoan perässä, kokeakseen ruokaelämyksen, josta on kuullut tai lukenut. 55 % vastanneista ilmoitti tehneensä matkan ruokaelämyksen vuoksi, 67 % ilmoitti suunnittelevansa ruokamatkaa ensi vuodelle.

Kolmasosa vastanneista kertoo tekevänsä ruokamatkoja kotimaassa, mikä kertoo suoraan ravintoloiden ja ruokaan liittyvien palvelujen tärkeydestä matkakohteessa.

”Tämä kertoo suoraan matkailuliiketoiminnan laajasta vaikuttavuudesta paikallisen elinvoimaan. Ilman ravintoloita tai muita ruokaelämyspalveluja paikkakunta ei ole matkakohteena houkutteleva. Alan tekijöille tämä tieto ei tietenkään tule yllätyksenä, mutta sillä on valtava merkitys alueellisesti isommassa kuvassa ja sitä haluamme tuoda esille myös Matkamessuilla”, sanoo Matkamessujen liiketoimintapäällikkö Noora Haatainen.

Ruokamatkoista kolmasosa suuntautui kotimaahan ja kaksi kolmasosaa ulkomaille. Suosituin ruokamatkakohde oli Italia ja vain muutaman prosenttiyksikön jäljessä tuli Espanja sekä Kreikka. Ensi vuoden suunnitelmissa ykkössijan vei Espanja, mitä selittää myös suuren matkailumaan ympärivuotisuus sekä monipuoliset lomakohteet.

Espanjan matkailutoimiston johtaja, Julio Jimenez Novella kertoo suosion salaksi sen, että espanjalaisessa keittiössä käytetään korkealaatuisia paikallisia raaka-aineita ja valmistuksessa ikiaikaisia traditioita. ”Espanja tarjoaa perinteisten tapas-annosten lisäksi Michelin-tähdillä palkittuja ravintolaelämyksiä ja kulinaristisen matkan, jossa poikkeuksellinen laatu yhdistyy unohtumattomiin makuihin”.

Kolmen kärjen jälkeen sijoittui Ranska ja isommassa kontekstissa Aasia, mutta vastauksista nousivat vahvasti myös Portugali ja Viro. Suomessa ruokamatkoja tehtiin yleisimmin Lappiin ja kaupungeista nousi vapaissa vastauksissa Porvoo.

Ruokamatkakohteiden valinnassa korostuvat ruoan paikallisuus, ravintolatarjonta, vastuullisesti tuotettu ruoka sekä tarinallisuus ja historia. Matkailijoita kiinnostavat lisäksi ruokaan liittyvät torit, kauppahallit ja erikoismyymälät, erilaiset ruokaan liittyvät tapahtumat ja retket sekä katuruoka.

Kyselystä poimittua

"Uudet paikat tarjoavat aina uusia makuelämyksiä. Makumatkailu tarjoaa
mahdollisuuden kokea jotain uutta tutussakin paikassa."

"Lähes jokainen ulkomaanmatka on tavalla tai toisella ruokamatka. On ihana
mennä johonkin paikallisten suosimaan pieneen ruokapaikkaan ja antaa
isännän/emännän valita ja ehkä pääsee jopa keittiöön opiskelemaan, kuinka ruoka
valmistuu. Ihan parasta on, jos pääsee paikallisten kotiin vieraaksi. Avoimin mielin ja
sydämin matkustaessa saa parhaat kokemukset niin ruuista kuin matkustamisesta
yleensäkin."

Ruoan merkitys on erittäin tärkeä myös tapahtumissa ja Messukeskuksen
uudistuneiden ravintolapalveluiden lisäksi on hienoa tarjota uutena Mediterranea
Tasty Travel -alueella. Alue kokoaa yhteen Välimeren alueen tunnelmaa,
ruokatarjontaa, lifestyle-toimijoita ja käsitöitä”, lisää Matkamessujen
liiketoimintapäällikkö Noora Haatainen.

Lisäksi Messukeskuksen uudistunut ravintolamaailma tarjoaa nyt myös Matkamessuilla
ensimmäistä kertaa ravintolakonsepteja kuten Helsingin Esplanadilla sijaitsevan
ikonisen kahvilan pikkusisaren Lilla Strindbergin, laadukkaisiin ja kotimaisiin raakaaineisiin
vannovan hampurilaisketju Friends & Brgrs:in sekä aasialaisia makuja
yhdistelevän Hanko Aasian. Aivan uudenlaisia elämyksiä Messukeskuksen asiakkaille
tarjoavat Rooftop Bistro & Cafe, Paddington Pub, Café Milano, Fair Buffet by Pihka ja
Pihka & Bar. Myös halliravintolat Café Solo ja Café Trio ovat läpikäyneet uudistuksen.
Messukeskuksen hotellissa Holiday Inn Helsinki – Expossa asiakkaita palvelevat tuttuun
tapaan Expo Open Lobby ja ravintola Platta.

 

Lähde: Messukeskus 11.12.2023


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Libanon - lomaparatiisista taistelukentäksi

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Stuttgartin Mercedes-museossa jo 13 miljoonaa kävijää