Finnlines vastaanotti kolmannen hybridiroro-aluksen

MS Finneco III on osa Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaa, joka käsittää kolme hybridiroro-alusta ja kaksi hybridiropax-alusta. Kuva: Finnlines Oyj


 

Eco-luokan kolmen roro-aluksen viimeinen alus, Finneco III, luovutettiin China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) Kiinassa 6.6.2022. Finneco III aloittaa liikennöinnin Finnlinesin Biskajan liikenteessä, jonne se siirtyy sisarlaivojensa, Finneco I:n ja II:n pariksi, Finnlines kertoi tiedotteessaan.

 

Eco-luokan kolmen roro-aluksen viimeinen, Finneco III, luovutettiin China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) Kiinassa 6.6.2022. Sarjan ensimmäinen laiva, Finneco I, luovutettiin 28.4.2022 ja toinen, Finneco II, 30.5.2022.

Alukset ovat 238 metriä pitkä ja kaistametrejä on 5 800. Käytännössä alukset kuljettavat noin 400 perävaunua matkaa kohden. Verrattuna Finnlinesin nykyisen laivaston suurimpiin laivoihin hybridiuudisrakennusten kuljetuskapasiteetti kasvaa lähes 40 %.

Nämä kolme alusta ovat jälleen yksi askel kohti kestävämpää merenkulkua, sillä ne ovat energiatehokkaita. Energian säästö on paras keino vähentää päästöjä.

Laivoissa on korkein mahdollinen suomalais-ruotsalainen jääluokka.

 

Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelma käsittää myös kaksi ekotehokasta Superstar ropax-alusta, jotka suunnitelmien mukaan luovutetaan 2023.

 

”Olemme saavuttaneet tärkeän merkkipaalun 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmassamme ja olemme iloisia voidessamme toivottaa Eco-luokan alukset tervetulleeksi Finnlinesin laivastoon,” toteaa Finnlinesin hallituksen puheenjohtaja Emanuele Grimaldi.

”Kunnianhimoisella investoinnilla voimme tuottaa asiakkaillemme paitsi mittakaavaetuja ja parantunutta lähtötiheyttä myös vihreää ja hyvin aikataulutettua infrastruktuuria Itämerellä, Pohjanmerellä ja Biskajanlahdella. Finneco-laivat tuovat Finnlinesille ja sen asiakkaille lisäarvoa alusten aloittaessa liikennöinnin Finnlinesin reiteillä,” Grimaldi jatkaa.

 

Laivan tekniset tiedot, Finneco I–III

Laivatyyppi: Roro
Jääluokka: 1 A Super
Pituus: 238,0 m
Leveys: 34,0 m
Bruttovetoisuus: 60 515
Kuollut paino: 17 377
Kaistametrit: 5 800
Matkanopeus: 20,7 solmua
Koneteho: 2 x 12,780 kW
Lippuvaltio: Suomi

 

Päästövähennystekniikka

  • Ilmavoitelujärjestelmä
  • Akkuyksiköt
  • Pakokaasujen poisto
  • Aurinkopaneelit
  • Lämmöntalteenotto
  • Painolastivesien käsittely


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Libanon - lomaparatiisista taistelukentäksi

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Stuttgartin Mercedes-museossa jo 13 miljoonaa kävijää