Venetsian renessanssimestarin taidetta Sinebrychoffilla
Jacopo Bassano (n. 1515–1592): Nukkuva paimen, n. 1568. Szépművészeti Múzeum | Museum of Fine Arts, Budapest. Szépművészeti Múzeum/ Museum of Fine Arts, Budapest, 2023. |
Jacopo Bassano – Venetsian renessanssimestari
12.9.2024–12.1.2025
Sinebrychoffin
taidemuseo
Sinebrychoffin taidemuseossa on esillä italialaisen renessanssimestarin
taidetta 1500-luvulta. Museon tuottama Jacopo Bassanon (n. 1515–1592) monografinen
näyttely esittelee taiteilijan teoksia ensimmäistä kertaa Euroopassa Italian
ulkopuolella. Jacopo Bassano kuuluu Venetsian renessanssin merkittävimpiin
edustajiin yhdessä suurten aikalaistensa Tizianin, Jacopo Tintoretton ja Paolo
Veronesen kanssa, vaikkakaan hän ei ole suuren yleisön
keskuudessa yhtä tunnettu.
”Esittelemme tämän omaperäisen mestarin nimenomaan sellaisten teosten kautta, jotka tekivät hänestä suositun omana aikanaan. Aikalaiskriitikot ylistivät hänen töitään ja teoksilla oli markkinoilla kova kysyntä”, museonjohtaja Kirsi Eskelinen sanoo.
Näyttelyssä
esillä olevat teokset ajoittuvat 1550–1570 luvuille. Laajan kansainvälisen
yhteistyön ansiosta näyttelyssä nähdään yhteensä 34 Bassanon teosta. Osa
teoksista ei ole koskaan aiemmin ollut esillä Jacopo Bassanon monografisessa
näyttelyssä. Mukana on myös erittäin harvinaisia väriliituluonnoksia, jotka on
saatu lainaan Louvresta ja Gallerie degli Uffizista. Näyttelyn muita
yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Gallerie dell’Accademia, Galleria
Borghese ja Museo Civico di Bassano del Grappa Italiasta sekä Wienin
Kunsthistorisches Museum.
Näyttelyn englanninkieliseen julkaisuun Jacopo Bassano – Renaissance Painter of Venetian Country Life
ovat kirjoittaneet johtavat Bassano-tutkijat. Näyttelyn kuraattorit ovat Jacopo
Bassanoon erikoistuneet tutkijat FT Kirsi Eskelinen ja Dr. Claudia
Caramanna.
Uudistaja
ja eläinten taitava kuvaaja
Jacopo Bassano loi uuden maalaustaiteen lajin, jota kutsutaan
raamatulliseksi pastoraalimaalaukseksi. Näissä 1560-luvun teoksissa kuvataan
Raamatun tapahtumia idyllisessä maalaismaisemassa. Teosten keskeisenä
elementtinä ovat eläimet ja paimenet. Maisemana taustalla siintää Jacopon
kotiseudun vuori Monte Grappa. 1570-luvun kuluessa arkielämän yksityiskohtien
kuvaaminen teoksissa korostui niin, että raamatullista aihetta on vaikea
havaita tai tunnistaa.
”Maalauksissa keskeistä oli maisema, jonka täyttivät maalaiset, heidän
eläimensä ja arjen askareet. Erityisesti eläimet ovat näytteitä Jacopon
mestarillisesta maalaustaidosta ja ne toimivat ikään kuin hänen
signeerauksenaan”, Eskelinen kertoo.
Bassanon työhuoneen menestys kasvoi raamatullisten pastoraalimaalausten myötä.
Työhuoneen tuotanto oli tarkkaan organisoitua ja tehokasta suuren kysynnän
kattamiseksi. Maalauksissa käytettiin samoja sommitelmia sekä asento- ja
figuuriaiheita. Maalausten koot noudattivat tilaajien suosimia standardikokoja.
Suosituimpia aiheita olivat raamatullisaiheiset pastoraalit ja erilaiset
maalaussarjat, kuten neljää vuodenaikaa kuvaavat teokset.
Bassanon
menestynyt perheyritys tavoitti Euroopan hovit ja tavallisen kansan
Jacopo Bassano työskenteli isänsä Francesco il Vecchion (noin
1470/1475–1539) perustamassa työhuoneessa, joka sijaitsi Venetsian
kaupunkivaltion mantereenpuoleisella reuna-alueella Bassanossa. Jacopoa
kutsutaankin kotikaupunkinsa mukaan Bassanoksi. Hän ryhtyi johtamaan
työhuonetta isänsä kuoleman jälkeen vuonna 1539. Bassanon työhuone oli
perinteiseen venetsialaiseen tapaan perheyritys, jossa Jacopon apuna
työskentelivät myös hänen neljä poikaansa Francesco
(1549–1592),
Leandro (1557–1622), Giambattista (1553–1613) ja Gerolamo
(1566–1621).
Työhuone menestyi Jacopon johdolla ja siellä tuotettiin perinteisten maalausten
lisäksi freskoja, alttarimaalauksia, muotokuvia ja erilaisia koristemaalauksia.
Työhuone sijaitsi kaukana taiteen keskuksesta Venetsiasta, minkä vuoksi sen
tuotanto oli varsin monipuolista toisin kuin suurten mestareiden työhuoneissa
Venetsiassa, joissa keskityttiin pelkkiin maalauksiin. Bassanon työhuoneen yksi
neljästä tilikirjasta Libro secondo on säilynyt tähän päivään asti ja sen
ansiosta tunnetaan hyvin työhuoneen tuotantoa ja tilaajakuntaa. Tilikirjan
avulla on voitu myös ajoittaa tarkasti Jacopon teoksia.
Jacopo Bassano oli työhuoneen mestari, jonka kädenjälkeä hänen poikansa jäljittelivät yksityiskohtaisesti. Pojat oppivat toistamaan isänsä suosituimpia kuva-aiheita ja niistä tehtiin useita eri versioita. Näyttelyssä on esillä myös poikien maalaamia teoksia. On vaikea erottaa Jacopon ja hänen poikiensa teoksia toisistaan, eikä se myöskään ollut pyrkimyksenä, vaan työhuone nimenomaan tavoitteli yhtenäistä tyyliä. Jacopo maalasi lukuisia teoksia yhdessä poikiensa kanssa.
”Vaikuttaa siltä, että Jacopo tietoisesti myös edisti poikiensa taiteellista uraa signeeraamalla yhdessä poikien kanssa heidän ensimmäiset tärkeät tilaustyönsä. Mestarin signeeraus takasi maalausten laadun ja samalla Jacopo esitteli heidät oman työnsä jatkajina”, Eskelinen kertoo.
Bassanon
nimi tuli tunnetuksi myös ulkomailla, Euroopan hoveissa asti. Sekä yläluokka
että tavallinen kansa kuuluivat työhuoneen asiakkaisiin. Bassanojen työhuoneen
toiminta jatkui keskeytyksettä vuoteen 1654, jolloin Jacopon tyttärenpoika ja
työn jatkaja Jacopo
Apollonio kuoli.
Materiaalitutkimus
paljasti sinisen värin
Näyttelyn lähtökohtana on toiminut Sinebrychoffin taidemuseon kokoelmiin
kuuluvat kaksi Jacopo Bassanon maalausta Neitsyt Maria, Jeesus-lapsi, Johannes kastaja ja Pyhä Antonius
Apotti ((n. 1561–62) ja Johannes Kastaja kerää kukkia vanhemmilleen
(n.1559–1560). Näitä kahta teosta on nyt näyttelyn myötä tutkittu enemmän.
Kansallisgallerian konservaattori Suvi Kervinen konservoi Neitsyt
Maria, Jeesus-lapsi, Johannes kastaja ja Pyhä Antonius Apotti
-teoksen näyttelyä varten.
”Kyseessä on hienoin Suomesta löytyvä italialainen renessanssimaalaus.
Teoksella on myös erittäin jännittävä provenienssi, sillä teos on kuulunut
Ranskan Bourbon-sukuiselle kuninkaalle, mikä selviää maalauksen taustalla olevasta
vaakunasta”, Eskelinen sanoo.
Kansallisgallerian erikoistutkija Hanne Tikkala on vastannut näiden kahden teoksen
materiaalitutkimuksesta. Tikkalan tekemä tutkimus paljasti syyn Johannes
Kastaja kerää kukkia vanhemmilleen -teoksen ruskeaan värimaailmaan,
nimittäin teoksessa käytetty sininen väri oli haalistunut ajan kuluessa
kokonaan pois. Teoksessa on käytetty sinisenä väriaineena 1500-luvulla
yleisesti käytössä ollutta smalttia. Alun perin kirkkaan sinistä väriä on ollut
hyvin laajasti nähtävissä teoksessa. Sen sävymaailma on siis ollut varsin
erilainen, kuin mitä me nykyiset katsojat havaitsemme.
”Materiaalitutkimus on tuottanut erittäin tärkeää tietoa. Tieto sinisen värin
olemassaolosta vaikuttaa myös teosten tulkintaan. Se on kansainvälisesti
merkittävä löydös, sillä Jacopon käyttämiä sinisiä pigmenttejä ei ole tällä
tavalla tutkittu aiemmin. Sinisen värin haalistuminen on nähtävillä myös
kolmessa muussa näyttelyssä esillä olevassa teoksessa”, Eskelinen kertoo.
Kansallisgallerian kokoelmiin kuuluvan kahden Jacopo Bassanon teoksen
konservointia ja materiaalitutkimusta avataan näyttelyssä tarkemmin yleisölle
videon avulla. Videolla nähdään Kansallisgallerian valokuvaaja Aleks Talven
tekemä digitaalinen rekonstruktiokuva Johannes Kastaja kerää kukkia vanhemmilleen -teoksesta
materiaalitutkimuksen tulosten perusteella, jossa sininen väri on nähtävillä.
Näyttelyn merkittävyydestä ja yhteistyökumppaneiden sitoutuneisuudesta kertoo
myös se, että lainaajamuseot Musei Civici di Vicenza, National Gallery, Prague
ja Museo Civico di Bassano del Grappa ovat konservoineet tätä näyttelyä varten
lainaamansa teokset.
Näyttelyn
kuraattorit:
FT Kirsi Eskelinen on Sinebrychoffin taidemuseon johtaja ja Jacopo Bassanoon erikoistunut tutkija.
Dr. Claudia Caramanna on freelance-tutkija, joka on erikoistunut Jacopo Bassanoon.
Näyttelyn
julkaisu:
Jacopo Bassano – Renaissance Painter of Venetian Country Life
Päätoimittaja: FT Hanna-Leena Paloposki
Kustantaja: Mercatorfonds, Yale University Press
Kirjoittajat:
Luisa
Attardi, PhD, independent researcher
Alessandro
Ballarin, prof. Emeritus
Claudia
Caramanna, PhD, independent researcher
Kirsi
Eskelinen, FT, museonjohtaja, Sinebrychoffin taidemuseo /
Kansallisgalleria
Kirsi
Hiltunen, johtava konservaattori, Kansallisgalleria
Suvi
Kervinen, konservaattori, Kansallisgalleria
Valeria
Paruzzo, PhD, university lecturer, University of Trento
Gianluca
Poldi, PhD, independent researcher
Hanne
Tikkala, erikoistutkija, Kansallisgalleria
Teosten
lainaajat:
Gallerie dell’Accademia, Venetsia
Galleria Borghese, Rooma
Gallerie degli Uffizi, Firenze
Kunsthistorisches Museum, Wien
Liechtenstein.The Princely Collections, Vaduz–Vienna
Museo Civico di Bassano del Grappa
Musei Civici di Padova
Musei Civici di Vicenza
Musée du Louvre, Pariisi
Museum of Fine Arts, Budapest
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo
National Gallery, Prague
The Royal Castle, Warsaw
Yksityiset lainaajat
Näyttelyn luentosarja:
12.9.2024
klo 16
Dr. Claudia Caramanna: Jacopo Bassano – Renaissance Painter of Venetian Country
Life
25.9.2024
klo 18
Professori emeritus Altti Kuusamo: Venetsian maalaustaide renessanssin aikana
16.10.2024
klo 14.00–16
Seminaari
Curator emeritus, Metropolitan Museum of Art Keith Christiansen: Valentin de
Boulogne: Beyond Caravaggio
FT Kirsi Eskelinen: Jacopo Bassano´s Four Seasons series
13.11.2024
klo 18
FT Kirsi Eskelinen: Jacopo Bassano – Venetsian renessanssimestari
Italian kulttuuri-instituutti on tukenut näyttelyn julkaisua.
Oy Sinebrychoff Ab tukee Sinebrychoffin taidemuseon toimintaa.
Lähde: Sinebrychoffin Taidemuseo 27.8.2024
Kommentit
Lähetä kommentti