Autolautta Spirit of Tasmania V lähti Rauman telakalta

Spirit of Tasmania V lähti matkaan Raumalta 30.10.2025. Kaksi RMC:n Raumalla rakentamaa Spirit of Tasmania -autolauttaa, Spirit of Tasmania IV ja Spirit of Tasmania V, muodostavat kaikkien aikojen suurimman yksittäisen vientikaupan Suomen ja Australian välillä. Kuva: RMC


 

Rauman telakalla rakennettu Spirit of Tasmania V -matkustaja-autolautta lähti tänään miehistöineen matkalle Euroopan kautta kohti Tasmaniaa. Laiva valmistui ja luovutettiin virallisesti sen tilaajalle, TT-Line Company PTY Ltd:lle, tämän vuoden kesäkuussa. Kaksi Raumalla rakennettua Spirit of Tasmania -autolauttaa, Spirit of Tasmania IV ja Spirit of Tasmania V, muodostavat kaikkien aikojen suurimman yksittäisen vientikaupan Suomen ja Australian välillä.

Rauman telakalla todistettiin tänään historiallista hetkeä, kun jälkimmäinen Spirit of Tasmania -autolautta aloitti matkansa kohti kotisatamaansa Devonportia. Matkan aloitus oli kuvainnollinen päätös kaikkien aikojen suurimmalle Suomen ja Australian väliselle yksittäiselle vientikaupalle. Virallisesti laiva luovutettiin asiakkaalle tämän vuoden kesäkuussa.

Spirit of Tasmania V -matkustaja-autolautan kapteeni Bob Moss navigoi myös sisaralus Spirit of Tasmania IV -aluksen Tasmaniaan aiemmin tänä vuonna.

– Spirit of Tasmania -alukset ovat teknisesti edistyksellisiä lähes kaikilta osin. Ne ovat erittäin tehokkaita ja ketteriä ohjata, kiittelee kapteeni Bob Moss samalla kun hän kehuu Rauman telakan laivanrakennusosaamista ja omistautuneisuutta.

RMC:n rakentamat matkustaja-autolautat tulevat liikennöimään Geelongin ja Devonportin välillä haastavista meriolosuhteista tunnetulla Australian avomerireitillä Bassinsalmessa, jonne ne on varta vasten rakennettu. Alukset korvaavat Suomessa 1990-luvulla rakennetut sisaraluksensa. Uusien aluksien matkustaja-, ajoneuvo- ja rahtikapasiteetti on selvästi edeltäjiään suurempi. Projektin työllistävä vaikutus oli yli 3 500 suoraa henkilötyövuotta.

– RMC on rakentanut yhtiön kymmenvuotisen historian aikana viisi matkustaja-autolauttaa, joista viimeisimpänä kaksi Spirit of Tasmania -autolauttaa. Olemme erikoistuneet rakentamaan aluksia vaativiin meriolosuhteisiin, joihin myös nyt käynnissä olevan Laivue 2020 -hankkeen neljä monitoimikorvettia tulevat. Tämä, jos mikä, on osoitus henkilöstömme kyvykkyydestä viedä läpi menestyksekkäästi erilaisia kokonaistoimituksia hyvässä yhteistyössä vaativien kumppanien kanssa, kiittelee RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen.

Tällä hetkellä käynnissä olevassa Laivue 2020 -hankkeessa Suomen merivoimille rakennettavien neljän monitoimikorvetin lisäksi RMC valmistautuu Yhdysvaltojen jäänmurtajatilauksiin, joiden työllistäväksi vaikutukseksi arvioidaan tuhansia henkilötyövuosia.

– Odotamme innolla uusia hankkeita, joissa pääsemme hyödyntämään viime vuosien merkittäviä investointejamme ja jatkuvia panostuksiamme osaamiseemme, vahvistaa Nieminen.

RMC:ssä uskotaan, että jäänmurto-osaamisessa yhtiö on vahva vaihtoehto myös Suomen jäänmurtajahankinnassa sekä Nato-maiden tulevien viranomaisalusten tarpeiden täyttämisessä. Matkustaja-autolautoissa merkittävän tulevaisuuden potentiaalin muodostaa merenkulun sähköistyminen, jossa RMC on valmistautunut sekä uudistuotantoon että vanhojen alusten modernisointiin.

Spirit of Tasmania V- aluksen päämitat:
Pituus: 212 m
Leveys: 31 m
Syväys: 7 m
Bruttovetoisuus: 48 000 t
Nopeus: 26 solmua (48 km/h)
Kaistametrit: 3 700 m
Matkustajat: 1 800
Hytit: 301

Lähde: Rauma Marine Constructions Oy 30.10.2025

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Rhodos on kaunis ja monipuolinen

Gazan ravintolat sinnittelevät sodan keskellä