Ruotsi, Tukholma, risteily

Tukholman Vanhankaupungin joulumarkkinat ovat Stortorgetilla. Kuva: VisitStockholm.

Vaimo halusi päästä katsomaan Tukholman joulukatuja, joten lähdimme risteilylle itsenäisyyspäivän aattona Helsingistä vasta remontoidulla Silja Serenadella. Matka sujui mukavasti ja rauhallisesti laivan De Luxe –hytissä.

Silja Serenaden buffet

Menimme pian lähdön jälkeen laivan buffet-ravintolaan, joka osoittautui ihan hyväksi valinnaksi. Kuten tavallista, söin alkupaloiksi runsaasti sillejä ja muita kalaruokia. Kyytipojaksi tilasin viinien oheen akvaviitti-snapsin, jota myytiin sopuhintaan 2 euroa kappaleelta.

Ruoka oli hyvää ja monipuolisesta buffet-pöydästä oli helppo poimia itselleen mieleisiä vaihtoehtoja. Pääruokalajiksi valitsin härkää punaviinikastikkeella perunoiden kera. Tarjolla oli myös perinteisiä jouluruokia, joista maistoin kinkkua. Jälkiruoaksi nautiskelin sekahedelmäkeittoa kermavaahdolla, joka on yksi jouluisista lempijälkiruuistani.

Kuten usein seisovan pöydän tarjoiluissa, tälläkin kertaa tunsin syöneeni liikaa, vaikka yritin nautiskella valikoivasti ja kohtuullisesti. Kylläisyyden tunnetta helpotti hieman Vana Tallinn –snapsi, jota sai niin ikään edulliseen 2 euron hintaan. Sitä oli mukava siemailla kahvin kera hyvän aterian päätteeksi. Ostin vielä mukaani buffet-ravintolan punaviiniä kolmen litran hanapakkauksessa, jonka hinta oli edullinen, alle 12 euroa.

The Great Gatsby Show

Ruokailun jälkeen poikkesimme laivan taxfree-myymälään, josta ostimme oluita, glögejä, viinejä ja suklaarasioita joulun tarpeiksi.

Illalla siirryimme laivan Starlight-yökerhoon seuraamaan The Great Gatsby -showta. Olin nähnyt sen jo kerran aiemmin, mutta silti katsoin sen mielelläni uudelleen, koska se on mielestäni tyylikäs ja ammattitaitoisesti toteutettu.

Suomen itsenäisyyspäivän aamuna saavuimme Tukholmaan. Nautimme erikoisaamiaisen ja hyppäsimme sitten lähimmältä metropysäkiltä Gärdetistä maanalaiseen, jolla ajoimme Gamla staniin saakka. Vanhassa kaupungissa kävelimme Stortorgetille katsomaan joulumarkkinoita

Joulumarkkinat

Tunnelmaa kuitenkin verotti se, että lunta ei ollut ollenkaan. Onneksi ei kuitenkaan satanut vettä. Joulumarkkinoilla oli vielä melko hiljaista, ja koska osa kojuista oli vielä kiinni, lähdimme pian kävelemään kohti keskustaa ja Sergelin toria.

Kävelyreittimme noudatti melko tuttua kaavaa. Tavaratalo Åhlens, Sergelin aukio ja Gallerian-ostoskeskus. Vaimoni osti jonkin verran vaatetavaraa joulupukin konttiin. Koska lapset eivät olleet mukanamme, jätimme tällä kertaa väliin Gallerianissa olevan Hollister-vaateliikkeen.

Tändstickspalatset

Gallerian-ostoskeskuksen jälkeen halusin poiketa jälleen kerran läheisellä Västra Trädgårdsgatanilla ihailemassa tulitikkutehtailija Ivar Kreugerin 1900-luvun alkupuolella rakennuttamaa pääkonttoria, joka tunnetaan nimellä Tändstickspalatset. Koska Ruotsissa oli arkipäivä, portti rakennuksen atriumpihalle oli avoinna, ja pääsin ottamaan kuvia pihaa koristavista Carl Millesin hienoista veistoksista.

Tulitikkupalatsin vieressä sijaitsee muuten myös Suomen suurlähettilään virkatalo, jonka kulmalta oli hieno näkymä Kungsträdgårdenille ja siellä sijaitsevalle luisteluradalle.

Hallwylska

Seuraava kohteemme oli muutaman sadan metrin päässä Hamngatanilla sijaitseva Hallwylska palatset, jossa toimii Hallwylin suvun vanhasta yksityispalatsista tehty kotimuseo. Hallwylin museossa vierailen aina mielelläni, koska se on kuin rauhallinen keidas keskellä sykkivää suurkaupunkia. Palatsissa on hienoja taideteoksia ja muuta esineistöä, ja siellä saa hyvän kuvan siitä, miten varakas tukholmalainen perhe on elänyt sata vuotta sitten. Se on kuin Downton Abbey siirrettynä Tukholman keskustaan. Jouluista tunnelmaa talossa lisäsi sinne pystytetty joulukuusi ja krakowalaisten jouluseimien näyttely.

Jatkoimme sitten kävelyretkeämme lähellä olevalle Östermalmstorgille, jonka vanha kaunis punatiilinen kauppahalli näkyi yhä olevan suljettuna remontin vuoksi. Torille oli rakennettu väistötilaksi uusi kauppahalli, jossa poikkesimme nauttimassa kahvit ja voileivät.

Sen jälkeen hyppäsimme metroon ja ajoimme takaisin satamaan. Iltapäivän vietimme laivan saunoissa ja porealtaissa rentoutuen. Lisäksi katsoimme hetkisen hyttimme televisiosta presidentin linnan perinteistä itsenäisyyspäivän vastaanottoa.

Emme jaksaneet miettiä ruokavaihtoehtoja, joten menimme jälleen laivan buffet-ravintolaan. Tällä kertaa maistoin myös janssoninkiusausta, joka oli erittäin hyvää.

Vaikka laivalla oli melko paljon matkustajia, tunnelma oli rauhallinen ja pystyimme nukkumaan yön sikeästi. Laiva saapui seuraavana aamuna aikataulun mukaisesti Helsinkiin.

Kirjoittaja matkusti Silja Serenadella 5.-7.12.2018.

Kuvat: Lapintiira ellei toisin mainittu.

Tukholma on kaunis kaupunki, myös joulun aikaan. Kuva: VisitStockholm.

Vanha puhelinkoppi on veikeä ilmestys Tukholman Vanhassa kaupungissa.

Sergelin aukio oli koristeltu poroilla, joiden sähkövalo loistaa pimeässä.

Sergelin aukiolla oli lapsille suunnattu lauluesitys.

Gallerian-ostoskeskuksessa oli kaunis joulukoristelu.

Tändstickspalatset on hieno muistomerkki Ruotsin mahtavasta tulitikkuteollisuudesta.

Tulitikkupalatsin sisäpihaa koristavat Carl Millesin suunnittelemat suihkukaivo ja veistokset.

Tändstickspalatset oli aikoinaan Ivar Kreugerin johtaman maailmanlaajuisen teollisuusimperiumin pääkonttori.

Carl Millesin hauska villisika.

Carl Millesin peura.

Hallwylin palatsi oli valmistautunut jouluun. Joulukuusi oli juuri koristeltu.

Hallwylin palatsin huoneissa ovat seinät leveällä ja katto korkealla.

Hallwylin palatsissa saa käsityksen siitä, miten herrasväki vietti aikaansa runsaat sata vuotta sitten.

Kauniisti koristeltu takka.

Hallwylin palatsin astiahuoneessa on posliiniastioita monesta eri maasta.

Biljardihuoneen hämyssä on mukava viettää aikaa.

Biljardimailat ovat seinällä siistissä vitriinissä.

Hyvin varustettu kylpyhuone runsaan sadan vuoden takaa.

Portaikkoa koristaa hieno kynttelikkö.

Hamngatanilta on kulku hienoon Hallwylin kaupunkipalatsiin.

Hallwyllin palatsissa oli näytteillä krakovalaisia jouluseimiä ja joulukoristeita.

Östermalmshallen on korvattu remontin ajaksi uudella kauppahallilla.

Tilapäinenkin Östermalmshallen on viihtyisä paikka.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Tiepolo and the Nazis: unexpected story behind one painting