Viron design esillä Tallinnassa
Viron taideteollisuutta ja designia esittelevä museo Tallinnassa on mielenkiintoinen käyntikohde.
Museon uusi pysyvä näyttely ”Johdatus virolaiseen designiin” esittelee virolaista teollista muotoilua ja designiä aina 1900-luvun alusta maan ensimmäisen itsenäisyyden ajasta halki neuvostoajan ja sitten uudelleenitsenäistymisen aikaan.
Näyttelyä matkailijaryhmällemme esitellyt Viron tiedeakatemian professori Andres Kurg kertoi, että 1900-luvun alussa teollisessa muotoilussa tärkeitä toimijoita olivat maan saksalaisperäiset suunnittelijat, jotka imivät runsaasti vaikutteita Keski-Euroopasta. Kurgin mukaan baltiansaksalaiset olivat muutenkin keskeisellä sijalla tieteessä ja taiteessa Viron ensimmäisen itsenäisyyden aikana, kunnes he joutuivat toisen maailmansodan syttyessä siirtymään Saksaan.
Viime vuosisadan alun muotoilussa, esimerkiksi huonekaluissa, on nähtävissä yhtäläisyyksiä Suomessa samaan aikaan vallinneen kansallisromanttisen suuntauksen kanssa, josta ovat esimerkkinä muun muassa jugend-tyyliset massiiviset huonekalut.
Virossa oli Kurgin mukaan kunnianhimoista muotoilutoimintaa myös neuvostoaikana, jota kesti 1990-luvun alkuun. Silloin virolaisten muotoilijoiden toimeksiannot tulivat kuitenkin keskushallinnosta. Näyttelyssä on esillä esimerkiksi virolaisen muotoilijan suunnittelemat laskettelumonot, mikä on yllättävää ottaen huomioon Viron maaston tasaisuuden.
Kurgin mukaan neuvostoaikana Virossa suunniteltiin kuluttajia varten myös rakennussarjoja, eräänlaisia kaavoja, joiden mukaan kuluttajia neuvottiin rakentamaan tuotteita omin avuin. Tällaisesta toiminnasta esimerkkinä näyttelyssä oli muun muassa keltainen isokokoinen alumiinirunkoinen monitoimikello.
Virossa ilmestyi neuvostoaikana myös käsityö- ja kotiteollisuuslehtiä, joiden mukana kuluttajille jaettiin kaavoja ja ohjeita tuotteiden rakentamiseen. Koska julkaisuissa oli yleensä myös venäjänkielinen teksti, niiden painosmäärät saattoivat olla todella suuria.
Neuvostoaikana itäblokin muotoilijat kopioivat toisinaan röyhkeästi lännessä kehitettyjä tuotteita. Tästä on näyttelyssä hauskana esimerkkinä Eero Aarnion suunnittelemaa konjakkituolia läheisesti muistuttava punainen tuoli, joka oli aikoinaan yleinen näky julkisissa tiloissa Neuvostoliiton alueella, muun muassa Viru-hotellissa. Kurgin mukaan Aarnio on tietoinen tekijänoikeusloukkauksesta ja suhtautuu asiaan huumorilla.
Viron uudelleenitsenäistyminen 30 vuotta sitten antoi virolaisille suunnittelijoille jälleen vapaammat kädet, joten erilainen kokeellinen muotoilu yleistyi.
Teksti ja kuvat: ValitutMatkat
Näyttelyssä on esillä esimerkiksi virolaisen muotoilijan suunnittelemat laskettelumonot, mikä on yllättävää ottaen huomioon Viron maaston tasaisuuden. |
Kommentit
Lähetä kommentti