Riihimäki, lasinpuhallus
Riihimäellä lasistudio Mafkassa voi käydä kokeilemassa
lasinpuhallusta.
|
-Lasinpuhallusta! Mitenkähän se meikäläiseltä onnistuu? Onkohan
se vaikeata?
Tällaisia ajatuksia nousi vaimoni mieleen, kun hän sai syntymäpäivälahjaksi
elämyslahjakortin, johon sisältyi lasinpuhallusta riihimäkeläisessä
lasipajassa.
Niin ajelimme eräänä lauantaina kohti Riihimäkeä ja
siellä toimivaa lasistudioa, Mafkaa. Lasistudio Mafka jatkaa Riihimäen vanhaa
lasiperinnettä, koska se toimii Riihimäen Lasin vanhassa kiinteistössä, jossa
teollinen lasinvalmistus päättyi vuonna 1990.
Vierailu oli mielenkiintoinen. Paikan isäntä,
puhaltajamestari Kari Alakoski, kertoi ensin hieman perustietoja
lasinvalmistuksesta ja siinä käytettävistä menetelmistä ja raaka-aineista.
Sitten siirryimme pajan puolelle, jossa tapahtuu varsinainen lasinvalmistus.
Hyvin pian kävi selväksi, että lasinvalmistus on
monivaiheinen prosessi, jossa itse puhaltaminen on vain pieni osa
kokonaisuutta. Raaka-aine, joka sisältää muun muassa tietynlaista hiekkaa,
sulatetaan ensin korkeassa, yli 1000 asteen lämpötilassa erikoisvalmisteisessa sähkölämmitteisessä
uunissa olevassa padassa. Sitten otetaan metalliputki ja kastetaan sen toinen
pää pataan, jolloin siihen tarttuu sulaa lasimassaa. Sen jälkeen alkaa
lasimassan muokkaus muun muassa pyörittelemällä tankoa, muovaamalla lasimassaa
erilaisilla työkaluilla, kiinnittämällä siihen väriainetta ja puhaltamalla
tangon toiseen päähän, jolloin sen toisessa päässä oleva lasimassa pullistuu.
Studiossa oli lasimassan sulattamista varten olevan uunin
vieressä toinen, kaasulämmitteinen uuni, jossa lasimassaa välillä pehmitetään
muokkaamisen helpottamiseksi. Lopuksi monien työvaiheiden jälkeen kuuma
lasiesine irrotetaan puhallustangosta ja siirretään jäähtymään kolmanteen
uuniin, jonka lämpötila oli noin 300 astetta. Lasin jäähtymisen tulee Alakosken
mukaan tapahtua asteittain, koska muuten lasiesine särkyy siihen tulevien
jännitteiden voimasta, kun lämpötilat esineen ulko- ja sisäpinnoilla ovat
erilaiset.
Ihan helppoa lasiesineen valmistaminen ei ole, mutta
rouva selviytyi urakasta kunnialla, kun Alakoski neuvoi vaikeimmissa paikoissa.
Lopputuloksena oli tekijän toiveiden mukaisesti laakea malja, joka jätettiin
uuniin jäähtymään ennen luovutusta asiakkaalle.
Kari Alakosken lisäksi lasistudio Mafkassa työskentelee
Marja Hepo-aho. Mafka valmistaa lasituotteita myyntiin, muun muassa
liikelahjaksi. Lasistudio järjestää lisäksi yritystilaisuuksia ja elämysiltoja sekä
myy elämyslahjoja.
Kirjoittaja vieraili Riihimäellä lasistudiossa 27. lokakuuta
2018.
Lasistudio Mafka & Alakoski toimii Riihimäen Lasin
vanhassa tehdaskiinteistössä. Yrityksellä on lisäksi galleriatila Helsingissä
Iso Roobertinkadulla.
|
Puhaltajamestari Kari Alakoski esittelee lasistudiotaan,
johon kuuluu varsinaisen työtilan lisäksi näyttelygalleria.
|
Sulatettu lasimassa kiinnitetään metalliputken päähän,
minkä jälkeen alkaa lasiesineen muokkaus.
|
Lasimassaa kuumennetaan välillä, jotta se säilyisi
pehmeänä muokkausta varten.
|
Lasimassa kastetaan väriaineeseen.
|
Välillä puhalletaan metalliputken toiseen päähän, jolloin
lasimassan sisään muodostuu kupla.
|
Lämpötila lasipajassa nousee välillä korkeaksi, kun
kuumat uunit lämmittävät lasin lisäksi myös työtilaa.
|
Lasimassan muokkauksessa käytetään erilaisia työkaluja ja
muotteja.
|
Välillä puhalletaan metalliputken toiseen päähän, jolloin
lasimassan sisään muodostuu kupla.
|
Lasimassan muokkauksessa käytetään erilaisia työkaluja ja
muotteja.
|
Lopulta valmiiksi muotoiltu esine laitetaan
jäähdytysuuniin.
|
Lasitaiteilija Marja Hepo-aho puhallusvuorossa.
|
Marja Hepo-ahon teos Owls eli Pöllöt.
|
Marja Hepo-ahon teos Vihma.
|
Marja Hepo-ahon teos Finally together eli Viimeinkin yhdessä. |
Kommentit
Lähetä kommentti