Heureka tutkitusti vapaa-ajankeskusten ykkönen

Yleisarvosanallaan 8,25 tiedekeskus Heureka kipusi ykköseksi ohittaen muun muassa maan tunnetuimmat ja isoimmat eläin- ja huvipuistot.


 

Tiedekeskus Heureka on yltänyt ykkössijalle vuosittaisessa Taloustutkimuksen Vapaa-ajankeskusten imagot 2022 -tutkimuksessa. Heureka nousi kärkisijalle niin vastaajien antamien yleisarvosanojen, mielikuvatekijöiden yhteisvaikutuksen kuin suosittelutodennäköisyydenkin perusteella kaikista 31 tutkimuksessa mukana olleesta kotimaisesta vapaa-ajankeskuksesta.  

Yleisarvosanallaan 8,25 tiedekeskus Heureka kipusi ykköseksi ohittaen muun muassa maan tunnetuimmat ja isoimmat eläin- ja huvipuistot. Vapaa-ajankeskusten saamat yleisarvosanat arviointiasteikolla 4–10 vaihtelivat tänä vuonna välillä 8,25–7,21. Toimialan keskiarvo oli 7,78.

Tutkimuksen vastaajat arvioivat vapaa-ajankeskuksia yleisarvosanan lisäksi myös yhdeksän eri mielikuvatekijän perusteella. Kun lasketaan yhteen kaikista yhdeksästä mielikuvatekijästä annetut kaikkien vastaajien arviot, ylsi Heureka tässäkin vertailussa ensimmäiselle sijalle. Tutkimuksessa kysytyt mielikuvatekijät olivat: hintataso, sijainti, monipuolisuus, siisteys, kohteen/laitteiden kunto, sopivuus koko perheelle, henkilökunnan palvelualttius, kahvila-/ravintolapalvelut sekä uudistuva ja kehittyvä kohde.

Heureka ylsi myös suosittelutodennäköisyyttä osoittavalla nettosuositteluindeksillä (Net Promoter Score NPS) tutkimuksessa ensimmäiselle sijalle. Vastanneista peräti 43 % suosittelisi vahvasti Heurekaa eli antoi arvosanaksi 9 tai 10 (asteikolla 0–10) vastatessaan kysymykseen ”kuinka todennäköistä on, että suosittelisitte vapaa-ajankeskusta”.

Tutkimuksessa oli tänä vuonna toista kertaa mukana kysymys, jossa vastaajilta tiedusteltiin, mihin vapaa-ajankohteeseen he aikovat mennä seuraavan vuoden aikana. Tähän vastanneiden mielestä Heureka oli toiseksi houkuttelevin vapaa-ajan kohde. Heureka jäi tämän kysymyksen osalta vain yhden prosenttiyksikön päähän ykkössijasta.

”Olemme todella iloisia ja ylpeitä näistä tutkimustuloksista. Heureka on ollut jo pitkään tässä tutkimuksessa vapaa-ajankeskusten kolmen kärjessä ja välillä joillakin mittareilla ykkösenäkin, mutta näin monella mittarilla ensimmäisen sijan saavutus on kyllä poikkeuksellista. Kuten tutkimustuloksetkin kertovat, tarjontamme on monipuolista, uudistuvaa ja se sopii koko perheelle, toteaa Heurekan toimitusjohtaja Mikko Myllykoski

Taloustutkimuksen internetpaneelissa toteuttamaan Vapaa-ajankeskusten imagot 2022 -tutkimus on osa Suomi tänään -monitilaajatutkimusta. Tutkimukseen vastasi yhteensä 3 093 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista aikavälillä 21.9 -5.10.2022. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää eri vapaa-ajankeskusten tunnettuutta ja imagoa kuluttajien keskuudessa.

Heureka kertoi asiasta tiedotteessaan 2.11.2022.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Libanon - lomaparatiisista taistelukentäksi

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Stuttgartin Mercedes-museossa jo 13 miljoonaa kävijää