Puola: Gdynia, Gdansk, Sopot

Gdansk on valokuvauksellinen vanha hansakaupunki. Kuva: YIT.

Puolassa Itämeren rannalla olevat kolme kaupunkia Gdynia, Gdansk ja Sopot, ovat mielenkiintoinen matkakohde, ja jos olet matkalla omalla autollasi ja teet hieman etukäteissuunnittelua, voit nähdä muutamassa päivässä hyvän siivun Pohjois-Puolaa.

Minä tein vaimoni ja tuttavapariskunnan kanssa joitakin vuosia sitten onnistuneen matkan vanhaan hansakaupunkiin Gdanskiin, jonka vanha saksankielinen nimi on muuten Danzig. Siihen aikaan Finnlinesin laivat kuljettivat matkustajia vielä Puolaan, joten matkustimme matkustajarahtilaivalla Helsingin Vuosaaresta Gdyniaan. Otimme matkalle mukaan tyttäreni pienen Peugeot 206:n, koska auton kuljettaminen Finnlinesin laivoilla sujuu kätevästi.

Matkustaminen Finnlinesin laivalla oli leppoisan verkkaista, ja tarjosi siten oivallisen tilaisuuden rentoutumiseen. Matkapakettiimme kuului ateriat laivan buffet-ravintolassa, joten laivalla ei päässyt laihtumaan, varsinkin kun Finnlinesin laivat ovat tunnettuja hyvästä ruuastaan. Laivassa oli pieni kuntosali ja hyvä sauna, joissa oli mukavaa välillä käydä hikoilemassa. Hyttimme oli asiallinen sisähytti, joka oli varustettu parisängyllä.

Lähdimme Helsingistä matkaan maaliskuisena torstaina illansuussa. Lähtö paluumatkalle Gdyniasta oli sunnuntaina, joten meille jäi aikaa yöpyä kaksi yötä Gdanskin historiallisessa keskustassa olevassa RadissonBlu –hotellissa.

Onneksi kolme rannikkokaupunkia ovat lähellä toisiaan, joten minun oli melko helppoa suunnistaa Gdynian satamasta Gdanskiin, jonne oli vain noin puolen tunnin matka.

Ensimmäisenä päivänä tutustuimme enimmäkseen kävellen Gdanskin keskiaikaiselta näyttävään keskustaan. Gdansk kärsi suuret tuhot toisen maailmansodan pommituksissa, joten keskusta, vaikka näyttääkin keskiaikaiselta, rakennettiin jokseenkin kokonaan uudelleen sodan jälkeen. Joka tapauksessa kaupungissa vallitsee mukava keskiaikainen tunnelma. Poikkesimme muun muassa keskustassa olevan kirkon tornissa, josta oli hyvät näkymät kaupungin vanhojen kattojen yli. Kävimme lisäksi keskustan pienissä korumyymälöissä, joissa oli myynnissä Itämeren alueelle tyypillisiä meripihkakoruja ja meripihkasta tehtyjä matkamuistoja.

Hyppäsimme autoomme ja ajoimme Gdanskin vieressä olevaan viehättävään Sopotin (saks. Zoppot) rantakaupunkiin, jossa vanhat huvilat ja komeat loistohotellit saivat paikan tuntumaan eräänlaiselta paikalliselta Rivieralta. Poikkesimme rannan läheisyydessä olevassa vanhassa hienossa Sofitel Grand –hotellissa, jolla on mielenkiintoinen historia. Hotellissa on majoittunut muun muassa Adolf Hitler ja muita natsijohtajia toisen maailmansodan aikana. Muita tunnettuja asukkaita ovat Ranskan presidentti Charles de Gaulle ja näyttelijä Greta Garbo. Hotellin edessä olevalla pitkällä laiturilla ihailimme pimenevässä illassa lähestyvää ukkosmyrskyä.

Toisena päivänä lähdimme tutustumaan Pohjois-Puolan maaseutuun, joka on maastoltaan tasaista kuin pannukakku. Kävimme tutustumassa muun muassa vajaan tunnin ajomatkan päässä lähellä Itämeren rantaa olevaan Stutthofin keskitysleiriin, jonne löysimme karttojen avulla, koska viitoitus sinne oli lähes olematonta. Paikan puolalainen nimi on Sztutowo. Synkän historian omaava paikka oli mielenkiintoinen käyntikohde, jota voi hyvin suositella Gdanskiin matkustaville.

Stutthofista lähdimme ajamaan etelän suuntaan. Tie oli tasaista, jonkin verran mutkaista maantietä, jota ympäröi peltovainiot ja teiden vierellä savupiippujen ja lyhtypylväiden päässä olevat haikaranpesät.

Noin puolen tunnin ajon jälkeen saavuimme kohteeseemme, vanhaan hienoon Malborkin linnaan, jossa ei ollut tungosta maaliskuun lopun viileässä säässä.

Malborkista palasimme sitten Gdanskiin ja Gdyniaan, jossa nousimme jälleen Finnlinesin matkustajarahtilaivaan ja otimme suunnaksi Helsingin.

Gdansk lähialueineen on mielenkiintoinen matkakohde, jossa on paljon nähtävää melko pienellä alueella. Siten kohteesta voi saada parin päivän matkan aikana paljon irti.

Autoilu Puolassa sujuu ihan hyvin, kun noudattaa normaalia varovaisuutta. Hintataso on varsin edullinen.

Me matkustimme Pohjois-Puolaan maaliskuun lopulla sään ollessa melko viileä, mutta Gdansk ja erityisesti Sopot ovat suositeltavia kohteita kesäkuukausina, koska silloin Sopotin hienot rantamaisemat ja meri pääsevät parhaiten oikeuksiinsa. Finnlines ei ymmärtääkseni tällä hetkellä (helmikuu 2020) kuljeta matkustajia Puolaan, mutta Gdanskiin pääsee helposti ja melko edullisesti Suomesta suorilla ja epäsuorilla lennoilla.

Lapintiira matkusti Gdyniaan siten, että lähtö Helsingistä oli 24.3. ja paluumatka Gdyniasta alkoi 27.3.2011.

Teksti: Lapintiira

Radisson Blu –hotelli sijaitsee keskeisellä paikalla Gdanskin vanhassa kaupunginosassa. Kuva: Booking.com.

Sopotin hieno historiallinen maamerkki on hotelli Sofitel Grand, jossa on hotellin lähes satavuotisen historian aikana majoittunut monia historian merkkihenkilöitä.

Malborkin linna on vaikuttava suuri rakennus. Kuva: poland.travel.

Stutthofin entisessä keskitysleirissä toimii nykyään keskitysleirimuseo, joka kertoo synkkää tarinaa natsien hirmuhallinnosta. Kuva: Explore Gdansk.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Tiepolo and the Nazis: unexpected story behind one painting