USA: New York City, Manhattan

Vapaudenpatsas on yksi New York Cityn keskeisiä symboleita. Korkeiden rakennusten hallitsemalta Manhattanilta katsottuna patsas ei näyttänyt niin korkealta, kuin mitä olin etukäteen kuvitellut. Kuva: Julienne Schaer/NYC & Company.

Ensimmäisellä Amerikan-matkallani myöhäissyksyllä 1999 viimeisenä kohteena oli New York City, jonne saavuimme sisämaanlennolla muutaman päivän kestäneeltä Amerikan-kierrokselta.

En koskaan unohda upeaa näkymää, joka avautui alapuolellani lentokoneen ikkunasta, kun koneemme kaarsi iltavalaistuksessa olevan Manhattanin yläpuolella. Vaikka en ollut koskaan aiemmin käynyt Manhattanilla, tunnistin Chrysler Buildingin, World Trade Centerin kaksoistornit ja Empire State Buildingin. Näytti siltä, kuin alapuolellamme olisi ollut Manhattanin valaistu pienoismalli. Mieleeni tulivat myös monet eteläpohjalaiset esivanhempani, jotka olivat aikoinaan saapuneet laivalla New Yorkiin etsimään leveämpää leipää.

Asetuimme Manhattanilla hotelliin jonnekin Central Parkin länsipuolelle, muistaakseni lähelle Lincoln Centeriä. Aikataulumme oli tiivis, koska parin päivän Manhattanilla oleskeluun sisältyi muun muassa käynti Wall Streetilla, New Yorkin pörssissä eli NYSEssä (New York Stock Exchange), käynti Broadway-musikaalissa, vähän shoppailua ja kävelyä italialaisessa kaupunginosassa eli Little Italyssa ja kiinalaisessa kaupunginosassa eli Chinatownissa sekä aamiainen World Trade Centerin kaksoistornin huipulla olevassa ravintolassa.

Vierailu New Yorkin pörssissä oli mielenkiintoinen. Koska vierailimme siellä vain runsas vuosi ennen vuoden 2001 terrori-iskuja ja turvatoimien kiristymistä, pääsin seurueeni kanssa seuraamaan floor tradea itse pörssisaliin, jonne nykyään on kuulemma ulkopuolisilta pääsy kielletty. Vilkkaasta pörssisalista siirryimme pörssitalon yläkerroksessa olevaan ravintolaan, jossa söimme voileipälounaan. Siellä näkyi liituraitaisia pörssileijonia, kuin Wall Street –elokuvassa konsanaan.

Teimme kävelyretken Little Italyssa ja kiinalaisessa kaupunginosassa, joka oli helposti tunnistettavissa kiinalaisista kylteistä ja teksteistä. Illalla söimme hienossa ravintilassa, minkä jälkeen menimme katsomaan Broadwaylle musikaalia. Esitys oli upea, esiintyjät olivat alansa huippuja, mutta siitä huolimatta niin minä kuin muut seurueeni jäsenet torkahtelimme kesken esityksen, koska olimme väsyneitä lähes viikon kestäneen USA:n kiertueemme jälkeen. Oli hauska seurata ympärilläni ”pilkkiviä” ihmisiä.

Poikkesimme Manhattanilla myös muutamassa tavaratalossa, joissa näkyi olevan jo joulukoristelua, vaikka taisi olla vasta lokakuu. Käytimme välillä taksia, jotka noihin aikoihin olivat isoja keltaisia Chevrolet-letukoita. Illalla liikuimme myös jonkin verran myös kävellen. Tuntui hieman oudolta kävellä yömyöhällä Manhattanilla, josta oli nähnyt niin paljon erilaisia rikoselokuvia. Mitään uhkaavia tilanteita emme silti kohdanneet, joten puheet kaupungin siistiytymisestä pitivät ilmeisesti paikkansa.

Manhattanilla kävellessä oikeasti ymmärsi paikan mittasuhteet, kun ympärillä olevat talot olivat niin korkeita. Tuntui, että niiden kivijalat olivat samalla korkeudella, kuin katot vaikkapa Helsingissä.

Ohjelmaamme kuului vielä seuraavana päivänä aamiainen World Trade Centerin huipulla olevassa ravintolassa. Kerron siitä tarkemmin toisessa kirjoituksessa.

Teksti: Lapintiira

Asetuimme Manhattanilla hotelliin jonnekin Central Parkin länsipuolelle, muistaakseni lähelle Lincoln Centeriä (kuvassa). Kuva: Brittany Petronella/NYC & Company.

Vierailu New Yorkin pörssissä ja Wall Streetilla oli mielenkiintoinen. Kuva: Julienne Schaer/NYC & Company.

Illalla kävimme drinkillä Times Squaren äärellä olevassa ravintolassa, jonka hitaasti pyörivästä salista oli hieno näkymä alapuolella olevaan kuhisevaan risteysalueeseen. Kuva: Julienne Schaer/NYC & Company.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Tiepolo and the Nazis: unexpected story behind one painting