Barcelona pääsiäisen aikaan

Antoni Gaudin suunnittelema kirkko Sagrada Familia on yksi Barcelonan tunnetuimmista maamerkeistä.

Olimme kuulleet niin paljon ylistäviä juttuja Espanjan Barcelonasta, että päätimme vaimoni kanssa lopulta matkustaa sinne viikoksi pääsiäisen aikaan maaliskuun lopulla. Nousimme aamutuimaan Finnairin koneeseen, jolla starttasimme kello 6.15 kohti Katalonian alueen pääkaupunkia.

Saavuimme Barcelonaan aamupäivän puolella. Ensimmäinen seikka, mikä yllätti astuessamme terminaalista ulos oli viileä sää. Emme antaneet sen häiritä, vaan ajoimme taksilla keskustassa olevaan hotelliimme Astoriaan.

Astoria-hotelli oli melko edullinen keskitason hotelli hieman syrjässä rannan ja Rambla-kadun vilkkaimmista turistikeskittymistä Eixamplen alueella. Hotelli oli kuitenkin asiallinen ja jopa tyylikäs. Hotellin yleisiä tiloja koristivat Art Nouveau –tyylin maalaukset, joten matkailija tunsi olevansa siellä kuin keskellä taidenäyttelyä. Hotellin yhteydessä olikin katalonialaisen kuvataiteilijan Ricard Opisson museo.

Astorian sijainti oli itse asiassa hyvä. Koska hotelli sijaitsee hieman syrjässä vilkkaimmilta turistireiteiltä, sen ympäristössä sai tuntumaa aitoon barcelonalaiseen kaupunkielämään. Lähistöllä oli muun muassa pieni kauppahalli ja parturi, jossa asioin eräänä päivänä.

Viikko Barcelonassa vierähti nopeasti. Poikkesimme yhdessä kaupungin suosituimmista matkakohteista Sagrada Familia –kirkossa, joka on kuuluisan katalonialaisen arkkitehdin Antoni Gaudin suunnittelema. Koska oli aikainen kevät, pääsimme tutustumaan kirkkoon lyhyen jonottamisen jälkeen.

Sinänsä Sagrada Familia –kirkko ei tehnyt erityisen suurta vaikutusta. Olihan sen arkkitehtuuri omintakeista kuten Gaudin muukin tuotanto, mutta esimerkiksi sisätiloiltaan kirkko oli melkeinpä ankean pelkistetty.

Eräänä päivänä teimme kävelyretken kukkulalle, jossa sijaitsee Gaudin kotimuseo. Talo on kauniilla paikalla, ja se on sisustettu hienoilla huonekaluilla. Gaudin suunnittelemia taloja oli myös hotellimme läheisyydessä, joten saimme monipuolisen katsauksen kuuluisan arkkitehdin tuotantoon.

Ehkä vielä enemmän kuin Gaudi, minuun tekivät vaikutukset hotellimme läheisyydessä olevat komeat, 1900-luvun alkupuolelta olevat isot asuintalot, jotka olivat tyylikkäitä. Erityisesti talojen koristeelliset ja avarat rappukäytävät olivat komeaa katsottavaa. Talojen perusteella voi päätellä, että Barcelona oli vaurasta ja pitkälle teollisutunutta aluetta jo sata vuotta sitten.

Eräänä päivänä osallistuimme bussikiertoajeluun, jonka aikana näimme kaupungin keskeisiä nähtävyyksiä, muun muassa kaupungin kuuluisan jalkapallojoukkueen kotiareenan.

Barcolona tarjosi hyvät mahdollisuudet myös shoppailuun, koska keskustassa on hyvin varustettuja tavarataloja ja merkkitavaraliikkeitä. Hintataso oli suomalaiselle korkeaan hintatasoon tottuneelle matkailijalle kohtuullinen. Minäkin, joka en yleensä innostu ostelemaan, hankin muutamia miesten paitoja Massimo Dutti –liikkeestä ja muuta edullista vaatetavaraa C&A-tavaratalosta. Ostin muun muassa lippalakin, joka oli tarpeen sään ollessa poikkeuksellisen viileä.

Hotellimme lähellä olevalla esplanadilla oli eräänä päivänä pääsiäismarkkinat, josta löysimme muutamia tuliaisostoksia.

Muuten vietimme aikaa enimmäkseen kaupungin katuja kävellen ja paikallisten asukkaiden elämää ihmetellen. Poikkesimme tuon tuosta paikallisiin kahviloihin ja baareihin nauttimaan tapaksia ja juomaan viiniä tai kahvia. Kävelimme myös rannan läheisyydessä olevassa vanhassa kaupunginosassa.

Vietimme loppujen lopuksi varsin vähän aikaa rannan läheisyydessä olevalla Rambla-kadulla, ja ehkä siitä syystä emme törmänneet taskuvarkaisiin, joista matkailijoita niin usein Barcelonassa varoitellaan.

Matka oli kaiken kaikkiaan hyvin onnistunut vuodenaikaan nähden poikkeuksellisen viileätä säätä lukuun ottamatta. Paikallinen väestö kulki toppatakeissa, pipoissa ja kaulaliinoissa.

Kirjoittaja vieraili Barcelonassa 23.-28.3.2015.

Kuvat: Sagrada Familia

Sagrada Familia on tullut kuuluisaksi siitä, että sitä rakennetaan jatkuvasti eikä loppua näy.

Antoni Gaudin rakennuksissa on mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Valo siivilöityy hienosti Sagrada Familian ikkunoiden läpi.

Antoni Gaudin kotimuseo sijaitsee kauniilla kukkulalla Barcelonan yläpuolella.

Kukkulalta avautuu hieno näköala Barcelonaan.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Tiepolo and the Nazis: unexpected story behind one painting