Viking Glorysta ilmastoviisas

Viking Gloryn on määrä aloittaa liikennöintinsä vuonna 2021.

Uudenlaisten teknisten ratkaisujen ansiosta Viking Linen tuleva uutuuslaiva Glory on valmistuessaan olemaan yksi maailman ilmastoviisaimpia matkustaja-aluksia. Sen arvioidaan kuluttavan jopa 10 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin pienempikokoinen, aikanaan maailman ympäristöystävällisimpänä palkittu Viking Grace. Viking Line kertoi asiasta tiedotteessaan 24. lokakuuta 2019.

Vuonna 2021 liikennöintinsä aloittava Viking Glory on ensimmäinen alus maailmassa, johon asennetaan uusinta teknologiaa ja täysin rikitöntä nestemäistä maakaasua (LNG) hyödyntävät Wärtsilän 31DF-monipolttoainemoottorit. Viking Gracen tavoin Viking Glory voi käyttää myös biokaasua polttoaineenaan, kun sellainen vaihtoehto tulee tulevaisuudessa mahdolliseksi.

- Viking Gloryyn asennetaan kuusi 31DF-moottoria, joilla polttoaineen kulutusta voidaan optimoida tehokkaasti. Näissä moottoreissa on segmenttinsä vähäisin polttoaineenkulutus mutta samalla paras sylinteriteho (550 kW/sylinteri), kertoo Viking Linen uudisrakennuksesta vastaava projektipäällikkö Kari Granberg tiedotteessa. 

Viking Glory tulee myös ensimmäisenä maailmassa ottamaan talteen LNG:stä tulevan hukkakylmän ja hyödyntämään sitä kylmälaitteisiin ja -tiloihin sekä muihin erikoistiloihin.

- Nykyään on jo tavallista hyödyntää hukkalämpöä mutta hukkakylmän hyödyntäminen kylmälaitteiden ja -tilojen sekä muiden erikoistilojen jäähdytyksessä on todella innovatiivista ja ilmastoviisasta. Kehitystyössä Viking Linen yhteistyökumppaneita ovat olleet Wärtsilä, Projektia ja Deltamarin, jatkaa Granberg. 

Viking Gloryyn asennetaan lisäksi Climeonin energiankierrätysjärjestelmä, joka muuntaa moottoreiden hukkalämpöä sähköksi. Järjestelmä voi tuottaa jopa 40 prosenttia laivan matkustajatoimintoihin vaadittavasta sähkömäärästä. Lisäksi laivaan asennetaan dynaaminen ilmanvaihto- ja valaistusjärjestelmä, jolla on suora vaikutus energiankulutukseen. Varausjärjestelmän ohjaama järjestelmä toimii siten, että jos jokin hytti laivan lähtiessä jää tyhjäksi, se menee ns. säästötilaan eli hytin ilmanvaihto ja lämmitys minimoidaan. 

Viking Glory on myös ensimmäinen tämän tyyppinen matkustaja-alus maailmassa, jossa käytetään ABB:n toimittamaa Azipod-ruoripotkurijärjestelmää. Järjestelmän ansiosta laivan ohjailuun kuluu vähemmän aikaa ja energiaa, kun käännökset satamissa sujuvat nopeammin ja runko on voitu suunnitella siten, että vastus kulussa on noin 8 prosenttia pienempi kuin jos käytettäisiin perinteistä potkuria. 

- Viking Line on vastuullisen merenkulun edelläkävijä, mikä näkyy uusien alustemme suunnittelussa ja toteutuksessa. Testaamme ja kehitämme yhdessä pohjoismaisten kumppaniemme kanssa teknisiä innovaatioita, jotka muodostavat perustan uudenlaisille risteilyelämyksille saaristossa, kertoo uuden aluksen konseptin kehittämisestä vastaava Viking Linen Head of Business Development Gustaf Eklund.

Viking Gloryn tekniset innovaatiot pähkinänkuoressa:

Wärtsilän monipolttoainemoottorit mahdollistavat polttoaineen kulutuksen optimoinnin.
LNG:n (nesteytetyn maakaasun) käyttö ei tuota lainkaan rikkipäästöjä, ja hiilidioksidipäästöt ovat vähäisemmät dieseliin verrattuna.
LNG:n käytöstä tulevaa hukkakylmää hyödynnetään laivan kylmälaitteiden ja -tilojen sekä erikoistilojen jäähdytyksessä.

Climeonin energiankierrätysjärjestelmän arvioidaan tuottavan jopa 40 prosenttia matkustajakulutuksen vaatimasta sähköstä.
ABB:n Azipod-potkurijärjestelmä säästää aikaa ja polttoainetta laivan ohjailemisessa. Viking Glory on ensimmäinen tämän tyyppinen matkustaja-alus, jolle asennetaan tämä potkurijärjestelmä.
Dynaaminen ilmanvaihto ja valaistus säästävät energiaa. Osassa tiloista on tunnistimet, joiden avulla valot sammuvat automaattisesti, kun tila jää tyhjilleen. Lisäksi ilmanvaihdon tehoa alennetaan automaattisesti, kun tilaa ei ole vähään aikaan käytetty. 


Kuva: Viking Line

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Libanon - lomaparatiisista taistelukentäksi

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Stuttgartin Mercedes-museossa jo 13 miljoonaa kävijää