Ranska, Pariisi

Eiffel-torni on upea näky erityisesti illalla, jolloin se on hienosti valaistu.

Mieleni oli uteliaan odottava, kun odotin vaimoni kanssa lokakuisena sunnuntaina lentokoneemme lähtöä Pariisiin. Meillä oli aikainen herätys, koska Finnairin suoran lennon lähtöaika oli kello 7.05.

Olin aiemmin saanut vain pintaraapaisuin Pariisista, kun joskus vuosituhannen vaihteen tienoolla kävin kaupungissa työasioissa konepaja-alan messuilla. Siitä yhden yön matkasta jäi mieleen konepajatuotteiden lisäksi mielenkiintoiset käynnit Notre Damen katedraalissa, Louvren taidemuseossa, illallinen hienossa osteriravintolassa ja sitä seurannut käynti Lidon kabareessa.

Hotelli Villa Modigliani

Muutama vuosi sitten kävin kaupungissa niin ikään pikaisella työmatkalla, johon sisältyi mukava ja maittava päivällinen kollegoiden kanssa kuuluisassa La Coupole –ravintolassa Montparnassen kaupunginosassa.

Tällä kertaa olimme lähdössä Pariisiin kuudeksi päiväksi, joten meillä olisi aikaa tutustua kaupunkiin entistä paremmin.

Suora lento Pariisiin kesti noin kolme tuntia, joten saavuimme Charles De Gaullen lentokentälle jo aamupäivän puolella. Matkustimme Montparnassen kaupunginosassa sijaitsevaan hotelliimme taksilla, joka olikin mielenkiintoinen tuttavuus, Lancia Thema, joka oli amerikkalaisen Chrysler 300 –mallin italialainen versio. Taksikyyti hotelliimme maksoi 55 euroa.

Hotellimme oli Rue Delambre –kadulla sijaitseva VillaModgiliani, joka sijaitsi lähellä Montparnassen mielenkiintoisia nähtävyyksiä, mutta oli tasoltaan ja palvelultaan korkeintaan keskitasoa.

Montparnassen hautausmaa ja torni

Lähdimme pian hotelliin saavuttuamme tutustumaan lähiympäristöön. Hotellin sijainti oli hyvä, koska Montparnassen monet kuuluisat taiteilijaravintolat kuten La Coupole, La Rotonde ja Le Select olivat muutaman sadan metrin päässä hotellistamme. Taiteilijat näkyivät myös hotellissamme, joka oli saanut nimensä kuuluisan italialaisen taidemaalarin Amedeo Modiglianin mukaan. Hotellin erilaiset kokoushuoneet olivat nekin nimetty taiteen eri tyylisuuntien mukaan.

Taide näkyi myös lähellä olevalla Edgar Quinet –bulevardilla, jonka varrelle taiteilijat olivat pystyttäneet maalauksiaan näytille. Pysähdyimme tämän ulkoilmanäyttelyn viereen kahville pariisilaiseen tyyliin Cafe de la Place -ravintolan terassille, jossa oli kauniina sunnuntaipäivänä runsaasti ihmisiä. Vaikka oli jo 14. lokakuuta, sää oli aurinkoinen ja lämmin kuin parhaana suomalaisena kesäpäivänä. Mittari näytti noin 26 astetta.

Koska sää oli hieno, kävelimme ympäriinsä hotellin lähialueella. Pian saavuimme suuren hautausmaan reunalle, se oli Montparnassenhautausmaa. Se oli mielenkiintoinen käyntikohde. Useat hautamuistomerkit olivat kuin taideteoksia, ja osa niistä oli myös humoristisia. Paikka oli myös monien kuuluisien taiteilijoiden, tiedemiesten ja teollisuuspomojen viimeinen leposija. Näiden hautamuistomerkkejä oli helppo löytää, koska hautausmaalla oli nimilista, johon oli merkitty kuuluisuuksien nimiä ja hautapaikkoja. Autotehtailija André Citroën, filosofi-kirjailijat Simone de Beauvoir ja Jean-Paul Sartre. Siinä muutamia nimiä, joiden haudat näimme.

Vajaan kilometrin päässä hotellistamme oli ostoskeskus, jonka keskeinen vetonaula oli ranskalaisen tavarataloketjun Galeries Lafayetten myymälä. Ostoskeskuksen vieressä oli 59-kerroksinen ja yli 200 metrin korkuinen pilvenpiirtäjä Tour Montparnasse, joka oli valmistuessaan 1970-luvun alussa yksi Länsi-Euroopan korkeimpia rakennuksia.

Sieltä oli upeat näkymät eri puolille Pariisia eikä hissille ollut jonoa toisin kuin kuuluisassa Eiffel-tornissa, joka on tosin hieman korkeampi, noin 300-metrinen.

Näköalakokemusten jälkeen poikkesimme drinkille. Päätimme jouda Aperol Spritzit osoitteessa 72 Boulevard de Montparnasse toimivassa Indiana Caféssa. Hinta kahdesta drinkistä oli peräti 17 euroa, vaikka ravintolassa piti oleman jonkinlainen happy hour.

Illalla menimme hotelliamme vastapäätä olevaan L’Aubergede Venise –ravintolaan. Tilasimme useita ruokalajeja sisältävän Menu Completon viineineen, ja se oli oikein myönteinen kokemus. Aterian hinta kahdelta hengeltä oli 79,80 euroa, joka oli hyvin kohtuullinen hinta monipuolisesta ja maukkaasta päivällisestä.

Illalla ostimme vielä hotellimme vieressä olevasta pienestä Franprix-myymälästä virvokkeita ja pieniä suolapaloja hotellihuoneeseemme. Totesimme, että ruuan hinta on hieman alhaisempi pariisilaismarketissa kuin Suomessa.

Notre Dame ja Panthéon

Toisena matkapäivänä lähdimme kävelemään kohti Notre Dame–katedraalia, koska vaimoni ei ollut siellä käynyt aiemmin. Kävelimme hienon Luxemburgin puiston läpi. Ennen pitkää saavuimme Latinalaiskortteleihin, jossa on paljon yliopistolaitoksia ja Panthéonin kirkko, joka tunnetaan monen ranskalaisen suurmiehen hautapaikkana ja kansallisena muistomerkkinä. Vaimoani ei Panthéon kiinnostanut, joten kävin itse tutustumassa tuohon monumentaaliseen rakennukseen. Kuten monet muut julkiset rakennukset Pariisissa, Panthéon oli mittasuhteiltaan jättimäinen, kuten suurvallalle sopii.

Kävelimme vielä jonkin matkaa, ja saavuimme Notre Damen katedraaliin luo. Sen edessä oli paljon matkailijoita ja pitkä jono. Asetuimme jonoon, joka onneksi liikkui melko nopeasti. Notre Damesta on tullut suosittu käyntikohde, koska katedraali esiintyy niin monessa tunnetussa kirjassa ja elokuvassa. Katedraali on komea, ja tunnelma siellä on harras, vaikka sisällä tungeksiikin paljon matkailijoita.

Notre Damen jälkeen lähdimme kävelemään takaisin Montparnassen suuntaan. Ajoitus oli onnistunut, koska viereisellä Seine-joen rantakadulla alkoi juuri ratsastajien sotilasparaati. Se oli komea näky, kun ratsastajat tulivat hevosineen parijonossa, joka oli satoja metrejä pitkä.

Poikkesimme muutamassa matkamuistomyymälässä, joita Notre Damen läheisyydessä oli useita. Osoitteessa 73 Boulevard Saint-Germain näimme viihtyisän bistron La Sirenan, johon pysähdyimme lounaalle. Paikan hintalaatusuhde oli kohtuullinen, kun spaghetti carbonara juomineen maksoi kahdelta hengeltä yhteensä 33,90 euroa.

Illalla söimme päivällistä hotellimme läheisyydessä olevassa ravintolassa Le Bistrot Des Campagnes. Alkupaloiksi valitsemani hanhenmaksa ja pääruoka ankka olivat erittäin maukkaat.

Tiistaina jouduin käyttämään runsaasti aikaa työasioiden hoitoon, joten vaimoni tutustui Pariisiin omin päin. Illalla söimme päivällisen hotellimme läheisyydessä olevassa Le Select –ravintolassa. Alkajaisiksi otin terriiniä ja pääruoaksi kanaa, jotka olivat kohtalaisen maistuvat.

Hotelli Eiffel Blomet

Keskiviikkona jouduimme vaihtamaan hotellia, koska olimme alun perin varanneet hotellin lyhyemmäksi aikaa ja nyt siellä ei ollutkaan tilaa loppuviikoksi. Otimme uber-taksin ja siirryimme kolme kilometriä länteen Eiffel Blomet –hotelliin, joka oli hieman kalliimpi mutta myös huomattavasti parempi kuin Villa Modigliani.

Eiffel Blomet on boutique-hotelli, joka sijaitsee vanhassa mutta pari vuotta sitten täysin kunnostetussa siistissä art deco –rakennuksessa. Hotelli on tyylikäs ja siisti, palvelu on ystävällistä ja huoneet viihtyisiä. Mikä parasta, kellarikerroksessa on hieno kylpyosasto, joka käsittää uima-altaan, pohjoismaisen saunan, turkkilaisen saunan ja kuntosalin.

Söimme keskiviikkona hieman kevyemmin. Illalla poikkesimme pizzalla hotellimme lähellä Boulevard Vaugirardilla olevassa Ristorante Pietro –ravintolassa.

Nissim de Camondo –museo ja Montmartre

Torstaina päätimme tutustua Seine-joen pohjoispuolella oleviin nähtävyyksiin. Hyppäsimme jälleen uber-taksiin ja ajoimme sillä Nissimde Camondo –museolle.
Camondo-museo on kotimuseo, joka on aikoinaan perustettu runsaat sata vuotta sitten rakennettuun juutalaisen pankkiiriperheen Camondojen kotiin. Loistelias kotipalatsi oli erittäin mielenkiintoinen käyntikohde.

Sitten lähdimme kävelemään kohti vanhaa Montmartren taiteilijakaupunginosaa. Matkalla poikkesimme ravintola Miamissa, jossa söimme hyvän ja kohtuuhintaisen lounaan. Miam näkyi olevan lähistöllä olevan valkokaulusväen suosima lounaspaikka, eikä ihme, hinnat olivat kohtuulliset ja ruoka sekä viini hyvää.

Montmartren kukkula oli odotetusti aikamoinen turistipyydys. Siellä oli runsaasti muotokuvamaalareita, jotka tarjosivat palvelujaan turisteille. Näimme kuuluisan kabareeteatterin Moulin Rougen ja Sacre Coeur –kirkon. Kirkon portailta avautui hieno näkymä Pariisiin.

Palasimme hotelliimme metrolla, joka on nopea ja edullinen kulkuväline Pariisissa. Kaiken kaikkiaan joukkoliikenne toimii Ranskassa hyvin, silloin kun maassa yleiset lakot eivät haittaa niiden toimintaa.

Myös uber-taksi toimii kaupungissa hyvin. Hinta on hieman tavallista taksia edullisempi, autot ovat siistejä ja palvelu asiallista.

Illalla vietimme aikaa hotellimme kylpyosastossa saunoen ja uiskennellen. Söimme yksinkertaisen iltapalan, kun hain aasialaisruokaa hotellimme lähistöllä olevasta Zen Delices –takeaway-ravintolasta, yhteishinta 8,90 euroa.

Champs-Élysées, Riemukaari ja Seinen risteily

Perjantaina halusimme tutustua lähemmin Pariisin ehkä tunnetuimpaan katuun Champs-Élyséehen ja sen ympärillä oleviin kohteisiin. Matkustimme metrolla Place de la Concorde –aukiolle. Siellä ihastelimme Pariisin keskustan suunnittelua, johon kuuluvat hienot puistot ja avarat bulevardit.

Pääsimme myös katsomaan lähemmin arkkitehti Jean Manevalin 1960-luvun lopulla suunnittelemaa kuplataloa, jollainen oli tuotu esitteille aukiolle. Kupla-talon tunnisti olevan selvästi sukua suomalaisen Matti Suurosen suunnittelemalle saman aikakauden tuotteelle, Futuro-talolle.

Kävelimme sitten Seinen rantaan, jossa näimme jokilaivojen sataman. Menimme katsomaan ja nousimme jokilaivaan, joka teki noin 1,5 tunnin kierroksen Seine-joella. Se oli ihan mielenkiintoinen kokemus ja hinta, 14 euroa matkustajalta, oli kohtuullinen. Laivan kannelta sai hyvän käsityksen Pariisin keskustan monumentaalisuudesta, johon kuuluu runsaasti isoja julkisia rakennuksia.

Jokiristeilyn jälkeen poikkesimme rannalla olevalla prinsessa Dianan muistomerkillä ja jatkoimme sitten kävelyä kohti Riemukaarta ja Champs-Élysées –katua. Matkalla söimme pizzan Cafe Belloy –nimisessä ravintolassa, joka jäi mieleen kalliin oluen vuoksi, 0,5 litraa olutta maksoi 9,80 euroa.

Kävelimme sitten pitkin Champs-Élysees –katua ja katselimme liikkeitä, kahviloita ja Riemukaaren ympärillä vellovaa vilkasta liikennettä. Meillä oli onnistunut ajoitus, koska noin kuukautta myöhemmin samalla paikalla oli vaarallisia mellakoita, kun mielenosoittajat protestoivat presidentti Emmanuel Macronin politiikkaa vastaan.

Eiffel-torni ja kallis ravintola

Illalla lähdimme hotellilta kävelylle Eiffel-tornin suuntaan, koska halusimme ihailla sitä iltavalaistuksessa. Se olikin hieno näky.

Istuimme sitten syömään päivällistä melko lähellä tornia olevaan ravintolaan Bistrot Le Champ de Mars. Se oli pettymys, koska palvelu oli toivottoman hidasta ja välinpitämätöntä, ruoka oli korkeintaan kohtalaista ja hinta oli kohtuuttoman korkea, yhteensä 137 euroa, kun tilasimme kaksi pihviä viineineen. Kannattaa siis jatkossa välttää ravintoloita, jotka ovat Eiffel-tornin läheisyydessä, koska niissä matkailijaa suorastaan huijataan.

Lauantaina oli kotiinpaluun aika, joten otimme pian hotelliaamiaisen jälkeen uber-taksin Charles De Gaullen kentälle. Hinta oli 50 euroa, eli uber oli hieman edullisempi kuin tavallinen taksi. Finnairin lento takaisin Suomeen lähti aikataulun mukaisesti klo 14.40.

Yhteenveto

Pariisista jäi hyvä jälkimaku. Se on todella kaunis kaupunki, jossa näkee päivittäin elävää kaupunkikulttuuria. Ihmiset kulkevat tänäkin päivänä lämmin patonki kainalossa. Katujen varsilla on paljon erikoisliikkeitä ja pieniä putiikkeja.
Katukahvilassa saatat nähdä kahden mummon parantavan maailmaa viinilasillisen ääressä. Palvelu toimii keskimäärin ihan hyvin, ja ihmiset ovat ystävällisiä. Avarat puistot ja bulevardit kertovat, että kaupunkisuunnittelussa on onnistuttu hyvin.

Pariisissa on runsaasti mielenkiintoista nähtävää. Paikasta toiseen on helppo liikkua metrolla ja uber-taksilla.

Taskuvarkaita kannattaa varoa Pariisissa, kuten monessa muussakin matkailijoiden suosimassa paikassa. Poliisipartioiden läsnäolo kaupungin keskeisissä käyntikohteissa on omiaan pitämään rosvot kurissa.

Kirjoittaja vieraili Pariisissa 14.-20.10.2018.

Kuvat: Lapintiira.

Montparnassen hautausmaan hautamuistomerkit ovat kuin taideteoksia, ja osa niistä on myös humoristisia.

Montparnassen hautausmaan rauha ja taustalla siintävät pilvenpiirtäjät muodostavat hyvän kontrastin.

Useat hautamuistomerkit ovat kuin kauniita taideteoksia.

Taustalla näkyy pilvenpiirtäjä Tour Montparnasse, jonka huipulla on näköalatasanne.

Hautamuistomerkkien taakse kätkeytyy mielenkiintoisia elämänkohtaloita.

Montparnassen hautausmaalla on kyltti, jossa on listattuna alueelle haudattujen kuuluisien merkkihenkilöiden nimiä.

Montparnasse tunnetaan taiteilija-alueena, ja se näkyy myös katukuvassa.

Katukahvilat ja terassiravintolat ovat oleellinen osa Pariisia. Kuvassa Cafe de la Place.

Cafe de la Placen aamiaissetti, joka sisältää kahvin, leivän ja munakkaan.

Pariisin katukuva on värikäs. Siihen kuuluu muun muassa tällainen hedelmäkioski, joka oli hotelli Villa Modiglianin vieressä.

La Rotonde on yksi Montparnassen tunnetuista ravintoloista, joissa moni kuuluisa taiteilijakin on istunut. La Rotonden sanotaan olevan myös presidentti Emmanuel Macronin lempipaikkoja.

La Coupole on niin ikään perinteikäs taiteilijaravintola.

Montparnassen ostoskeskus, johon kuuluu muun muassa tavaratalo Galeries Lafayette.

Tour Montparnasse –pilvenpiirtäjän näköalatasanteelta on hieno näköala ympäröivään Pariisiin.

Tour Montparnassen näköalatasanteella on matkailijoita, mutta siellä on huomattavasti väljempää kuin Eiffel-tornissa.

Montparnassen hautausmaa näkyy hyvin viereisen pilvenpiirtäjän huipulle.

Hotelliamme vastapäätä oli hyvä ja kohtuuhintainen ravintola L’Auberge de Venise.

Ravintola L’Auberge de Venisen alkupaloja.

Reilun kokoinen annos ilmakuivattua kinkkua oli yksi ravintola L’Auberge de Venisen alkuruuista.

Ravintola L’Auberge de Venisen naudanleike ja pasta olivat maukasta ruokaa.

Panthéonin kirkko tunnetaan monen ranskalaisen suurmiehen hautapaikkana ja kansallisena muistomerkkinä.

Panthéon on jättimäinen rakennus.

Panthéonissa on runsaasti hienoa taidetta, jossa on yhtymäkohtia Ranskan historiaan.

Panthéonin kupoli on suosittu kuvauskohde.

Panthéon tekee kunniaa suurvallan historialle.

Filosofi Voltaire on yksi kansallinen merkkihenkilö, jonka hautamuistomerkki on Panthéonissa.

Jokilaiva puksuttelee Seine-joella Notre Dame –katedraalin vieressä.

Notre Dame houkuttelee runsaasti matkailijoita.

Notre Damen julkisivua koristavat hienot veistokset ja kaiverrukset.

Notre Damessa on harras tunnelma turistimassoista huiolimatta.

Notre Damen valaistus on hämyinen.

Notre Damen katedraalissa on runsaasti kristillistä taidetta.

Valo siivilöityy hienosti Notre Damen lasi-ikkunoiden läpi.

Sotilaiden hevosparaati Notre Damen lähistöllä oli komea ohjelmanumero.

Sotilaiden hevosparaati sai matkailijat pysähtymään.

La Sirena Saint-Germainin varrella oli viihtyisä ravintola.

Le Bistrot Des Campagnes Montparnassessa on persoonallinen ravintola, joka tarjoilee hyvää ruokaa.

Des Campagnesin alkupaloja.

Des Campagnesin ankkaa.

Le Select –ravintola on yksi Montparnassen perinteisistä taiteilijaravintoloista.

Sisänäkymä viihtyisästä Le Select –ravintolasta.

Le Select –ravintolan alkupaloja. Terriiniä.

Le Select –ravintolan pääruoka. Kanaa.

Pietro Ristorantesta sai ihan hyvää pitsaa.

Hotelli Eiffel Blometissa on loistava kylpyosasto.

Eiffel Blometin altaassa oli tilaa uiskennella.

Eiffel Blometin kylpyosastossa oli sekä pohjoismainen sauna että turkkilainen höyryhuone.

Nissim de Camondo –museo toimii vanhassa kaupunkipalatsissa.

Nissim de Camondo –museon atrium-piha.

Camondo-museon erikoisuuksiin kuuluu vanha hissi, joka ei tosin ole käytössä.

Camondo-museossa on runsaasti koristeellisia yksityiskohtia.

Camondon perhe arvosti kaunista taidetta.

Yksi Camondo-museon monista veistoksista.

Camondojen olohuone.

Camondojen ruokasali.

Lasta esittävä veistos.

Camondojen kirjastohuone.

Hevospatsaan vasemmalla puolella on kuva Nissim de Camondosta, joka kuoli ensimmäisessä maailmansodassa. Hänestä oli suunniteltu perheen perinnön jatkajaa.

Koristeelliset kyntteliköt koristavat takan reunusta.

Koristeellinen kello komistaa tätä takan reunusta.

Camondot olivat innokkaita taiteen keräilijöitä ja tukijoita.

Näkymä Camondo-talon eteisaulaan.

Camondo-talon keittiö oli talon valmistuessa edistyksellinen ja hyvin varustettu.

Keittiössä oli mahdollista valmistaa ateriat suurellekin vierasjoukolle.

Keittiön uuneilla on kokoa ja näköä.

Palvelusväen ruokasali oli keittiön vieressä.

Kylpyhuone oli niin ikään hyvin varustettu, kun siihen kuului muun muassa kylpyamme.

Kylpyhuoneen seinissä ja lattioissa on käytetty kaunista keramiikkaa.

Myös jalkojenpesuallas kuului kylpyhuoneen varustukseen.

Sisätiloihin sijoitettu vesivessa oli ylellisyyttä sadan vuoden takaisessa Pariisissa.

Camondo-talon takapihalla aukeaa puisto.

Camondo-taloon kuului oma puutarha, vaikka palatsi oli keskellä suurkaupunkia.

Camondo-talon atrium-piha.

Camondon perhe lahjoitti talon kokoelmineen Ranskan valtiolle 1930-luvulla.

Alkupalat ravintola Miamissa.

Ravintola Miamin maukas pihvi.
Pariisilainen lihakauppa.

Kabareeteatteri Punainen mylly eli Moulin rouge on yksi Pariisin tunnetuista maamerkeistä.

Metron sisäänkäynti Montmartren alueella.

Kalakauppa Montmartren alueella.

Montmartre on perinteistä taiteilija-aluetta, mikä näkyy siellä tänäkin päivänä.

Taidemaalarit kaupittelevat teoksiaan Montmartrella.

Sacre Coeur –kirkko sijaitsee Montmartren kukkulalla.

Sacre Coeur –kirkko on suosittu nähtävyys.

Sacre Coeur –kirkon sisänäkymä.

Montmartren kaduilla on runsaasti matkamuisto- ja taidemyymälöitä.

Metro on kätevä kulkuneuvo Pariisissa.
Jean Manevalin kuplatalo tuo mieleen suomalaisen Futuro-talon, joka on saman aikakauden tuotteita.

Jean Maneval suunnitteli kuplatalonsa vuonna 1968.

Place de la Concorde on avara aukio.

Ruotsalainen tulitikkukuningas Ivar Kreuger omisti aikoinaan huoneiston kuvan talossa.

Risteily Seine-joella auttaa hahmottamaan suurkaupunkia.

Eiffel-torni.

Prinsessa Diana menehtyi auto-onnettomuudessa Pariisissa 1990-luvulla. Hänen muistokseen lähelle tapahtumapaikkaa on pystytetty muistomerkki.

Cafe Belloy on ravintola, jossa puoli litraa olutta maksaa melkein 10 euroa.

Riemukaari on yksi Pariisin tunnetuimmista maamerkeistä.

Champs-Élysées –kadun tuntumassa voi nähdä hienoja autoja.

Champs-Élysées –kadulla olevassa Renault-liikkeessä oli esillä tämä formula.

Ravintola Bistrot Le Champ de Mars oli kallis pettymys. En suosittele.

Caffe Latte oli ehkä paras osa ateriaa ravintola Bistrot Le Champ de Marsissa, joka muuten oli heikkotasoinen.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Tiepolo and the Nazis: unexpected story behind one painting