Lofooteille autolla? Varaudu yllätyksiin!

Lofooteille matkustava autoilija saattaa joutua yllättäviin tilanteisiin, kun lumimyrsky, tulva tai kivivyöry vaikeuttaa ajo-olosuhteita Pohjois-Norjassa.


Talven tullen vuoristoteillä matkustavat autoilijat joutuvat monen riskitekijän puristukseen. Autoilijoita työkseen pelastavat norjalaiset hinaajasankarit kertovat, mitkä ovat talvisten reittien vaaranpaikat – sekä muistelevat kohtaamisiaan suomalaisten autoilijoiden kanssa.

Lofooteista on vuosien mittaan tullut yksi suomalaismatkailijoiden suosikkikohteista. Eritoten turisteja houkuttelevat sen uniikki luonto ja jylhät maisemat. Norjan vuoristotiet ovat kuitenkin maailman petollisimpia. Nopeat lämpötilamuutokset tuottavat ennalta arvaamattomia ongelmia etenkin ulkomaalaisille kuljettajille, jotka yrittävät ajaa Norjan vaarallisilla talviteillä usein täysin keliin sopimattomalla ajokalustolla.

– Lofooteilla onnettomuuksia aiheuttaa kuljettajan varomattomuus yhdistettynä kapeisiin, mutkitteleviin teihin ja arvaamattomaan säähän. Lumimyrsky tai tulviva joki voi katkaista maantien, ja kivivyöry saattaa jopa sulkea tunnelin, kertoo autoilijoita kiipelistä ammatikseen pelastava Thord Paulsen Fox Networksin 27. syyskuuta 2019 päivätyssä tiedotteessa.

Osa teistä ja tunneleista suljetaan toisinaan sääolosuhteiden vuoksi. Talvisin Norjassa järjestetään niin sanottuja kuljetussaattueita, joissa ajoneuvot kokoontuvat ajamaan lumiauran perässä hankalan tieosuuden läpi.

Monia riskitekijöitä

Suomesta Lofooteille pääsee autoilemalla, myös Ruotsin läpi. Keskeisin reitti tällöin on valtatie E10, joka vie Tornion ja Haaparannan rajanylityspaikasta kohti Narvikia ja Lofootteja. Sillat, tunnelit ja vuorenrinteet tarjoavat automatkalle vaihtelua ja huikeita maisemia. Kauneuden kääntöpuolena autoilija saattaa kohdata etenkin talvella hengenvaarallisiakin tilanteita. Riskit kasvavat, mitä peremmälle Lofooteilla edetään.

– E10-tietä pitkin pääsee autolla Å-kylään saakka, joka on Lofoottien eteläpäässä. Mitä lähemmäs kylää tullaan, sitä kapeammaksi ja mutkaisemmaksi tie muuttuu. Monin paikoin se on niin kapea, ettei kahta autoa mahdu vierekkäin. Lisäksi teillä voi olla ajoittain hyvin jyrkkiä kallistuksia. Jos tieltä ajaa ulos, voi pahimmassa tapauksessa joutua kymmenien metrien pudotukseen, valottaa Paulsenin kollega Bjørn Lægreid.
Luonnonolosuhteiden lisäksi matkailijan saattaa yllättää Lofoottien liikenne.

– Moni yllättyy siitä, kuinka paljon Lofooteilla ajaa isoja rekkoja. Se johtuu osaltaan alueen mittavasta kalastustoiminnasta. Lisäksi monet paikalliset ajavat teillä hyvin lujaa, mikä on omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita. Kun talvella kuvioon astuu vielä teiden liukkaus, ei ole ihme, että teillä tarvitaan apujoukkoja tuon tuosta.


Mieleenpainuva kohtaaminen suomalaiskuskin kanssa

Sekä Lægreid että Paulsen esiintyvät National Geographicin Pohjoisen Valtatien Pelastajat TV-sarjassa, jossa seurataan tie- ja hinauspalvelujen eliittijoukkoa Norjan vuoristoteillä. Joukot työskentelevät toisinaan yötä päivää usein karmivissa olosuhteissa – tehtävänään pitää tiet toiminnassa ja autoilijat turvassa. Kohtaamisia monenlaisten kulkijoiden kanssa onkin kertynyt laajalti. Suomalaisia autoilijoita miehet pitävät ystävällisinä ja kiltteinä. Eräs tapaus on jäänyt pysyvästi Paulsenin mieleen.

– Kerran autoimme pulaan joutunutta suomalaista rekkamiestä. Kävi ilmi, että hänen kuormansa oli lastattu lakien vastaisesti, ja hän joutui tekemisiin virkavallan kanssa. Hän ei kuitenkaan ollut millään tavalla huolissaan vaan nautti kuvausryhmän huomiosta ja siitä, että pääsi osaksi tv-sarjaa. 

Kyseessä on National Geographic TV-kanavan ensimmäinen norjalaistuotanto, josta on sittemmin kasvanut huikea kansainvälinen menestys. Sarjan ensimmäinen kausi esitettiin Norjan televisiossa 31. elokuuta 2015. Sittemmin sarja on kerännyt yli 150 
 miljoonaa katsojaa maailmanlaajuisesti.  

Dokumenttisarjan tuotannosta vastaa Norja ITV Studios, ja ohjelmaa esitetään kaikkiaan 172 maassa 43 eri kielellä.

–  On hienoa nähdä, että ihmiset ovat kiinnostuneita sarjasta eri puolilla maailmaa. Mielestämme on myös erityisen hauskaa esitellä vähän pohjoismaiden tie-olosuhteita muulle maailmalle, sanoo National Geographicin ohjelmapäällikkö Christian Skov.

– Koemme myös tärkeäksi, että sarja lisää tietoisuutta Pohjois-Norjan teiden vaarallisuudesta. On hienoa, että voimme auttaa levittämään tätä viestiä, Skov jatkaa.
Pohjoisenvaltatien pelastajat (Ice Road Rescue) palaa National Geographic TV-kanavalle 1. lokakuuta ja nähdään tiistaisin klo 22:00. Jaksot ovat jälkikäteen katsottavissa myös Ruutu-suoratoistopalvelussa ja National Geographic+ -palvelussa.
Fox Networks Group Oy ​on 21st Century FOXin omistama monimediayritys. FNG:llä on maailmanlaajuisesti yli 300 viihde-, urheilu- asiaohjelma- ja elokuvasisältöä tarjoavaa kanavaa, jotka toimivat Euroopassa, Afrikassa, Etelä-Amerikassa ja Aasiassa 45 eri kielellä. Suomessa Fox Networks Group Oy vastaa valtakunnallisten ilmaiskanavien FOXin ja NationalGeographicin, maksukanavien Nat Geo Wildin ja Nat Geo Wild HD:n, sekä suoratoistopalvelujen FoxPlayn ja FOX+:n toiminnasta.

Kuvat: Fox Networks Group Oy/ National Geographic

Pohjois-Norjan teiden vaarallisuus on tullut suomalaisillekin tv-katsojille tutuksi National Geographic –televisiokanavalla pyörivän menestyssarjan Pohjoisen valtatien pelastajat (Ice Road Rescue) kautta.

Kommentit

  1. Kiitos tästä kirjoituksesta. Pohjois-Norjassa varmasti riskejä liittyy autoiluun etenkin talven osalta. Lumimyrskyt ja mutkittelevat kapeat tiet ovat varmasti kokeneellekin autoilijalle haaste. On hyvä siis varautua monella tapaa kuten selvittämällä hinauspalveluiden tiedot ennen matkaa. Kaverini kävi viime talvena Lofooteilla autolla Ruotsin kautta. Matka meni hyvin mutta takaisin tullessa Turussa auto hyytyi ja täytyi selvitellä hinauspalvelua, että auto saatiin korjaamolle. Onneksi reissu muuten sujui turvallisesti vaikka hän kertoi, että paljon oli vaaroja mutkaisilla teillä. https://www.turunhinaus.fi/hinauspalvelu

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Libanon - lomaparatiisista taistelukentäksi

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Stuttgartin Mercedes-museossa jo 13 miljoonaa kävijää