Alkon myynti laski 2019
Alkon litramääräinen myynti laski joulukuussa viisi prosenttia ja koko vuoden osalta 3,8 prosenttia. |
Alkon
litramääräinen myynti laski joulukuussa viisi prosenttia ja koko vuoden osalta
3,8 prosenttia. Keveys ja hyvinvointitrendi näkyvät roseeviinien ja alkoholittomien
kysynnän kasvussa, kertoi Alko tiedotteessaan 14. tammikuuta 2020.
Alkon
joulukuun ja koko vuoden 2019 myynti: kysyntä kasvoi roseeviineissä ja
alkoholittomissa, muiden tuoteryhmien myynti laski
Alkon
litramääräinen myynti laski joulukuussa viisi prosenttia ja koko vuoden osalta
3,8 prosenttia. Keveys ja hyvinvointitrendi näkyvät roseeviinien ja
alkoholittomien kysynnän kasvussa.
Alkon
litramääräinen myynti laski joulukuussa viisi prosenttia viime vuoden
joulukuusta. Joulukuussa roseeviinejä myytiin 12 prosenttia edellisvuotta
enemmän, glögien kysyntä nousi 11,7 prosenttia ja alkoholittomien 31,5
prosenttia. Muissa tuoteryhmissä myynti laski.
Asiakkailta
näkemystä palvelujen kehittämiseen
Alko
palvelee asiakkaitaan läpi Suomen Hangosta Nuorgamiin. 360 myymälää, 100
noutopistettä sekä verkkokauppa ja mobiilisovellus muodostavat Alkon
palveluverkoston. Joulukuun lopussa mobiilisovelluksella oli lähes 45 000
käyttäjää. Viime vuonna 48 myymälää remontoitiin uuteen ilmeeseen ja
toiminnallisempiin ratkaisuihin. Uusia myymälöitä avattiin kaksi - Tampereen
Tesomalle ja Helsingin Triplaan.
-Satsaamme
monikanavaiseen palveluun ja vastuullisuuteen. Asiakkaamme ovat vahvasti mukana
kehittämässä niin valikoimaa, myymäläratkaisuja kuin digitaalisia palvelujamme.
On hienoa, että asiakkaat haluavat kertoa näkemyksiään ja olla aktiivisesti
mukana vaikuttamassa, kertoo Alkon
toimitusjohtaja Leena Laitinen.
Alkoholittomien
tuotteiden myynti ylitti siiderien myynnin
Vuonna
2019 Alkosta ostettiin 82 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 3,8 prosenttia
edellisvuotta vähemmän. Koko vuoden osalta roseeviinien kysyntä nousi reilut 8
prosenttia ja alkoholittomien noin 12 prosenttia. Muiden tuoteryhmien osalta
myynti laski. Alkoholittomien tuotteiden myynti (533 000 litraa) ohitti viime
vuonna ensi kertaa siiderien (468 000 litraa) myynnin.
-Kuluttajat
kiinnittävät entistä enemmän huomiota omaan hyvinvointiin, joka muuttaa
juomakulttuuria miedompaan ja vastuullisempaan suuntaan. Tämä selittää muun
muassa alkoholittomien kysyntää. Myös laadukkaammat juomavalinnat ovat
selkeästi havaittava trendi. Esimerkiksi samppanja jatkaa suosionsa
kasvattamista ja siitä haetaan hieman kuplivaa luksusta elämään, sanoo
tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine Taina Vilkuna.
Vanha
maailma haastaa uutta maailmaa
Tuoteryhmistä
vuonna 2019 myytiin eniten punaviinejä (21,8 miljoonaa litraa) ja valkoviinejä
(20,8 miljoonaa litraa).
Chile
pitää punaviineissä edelleen ykkössijaa Portugalin haastaessa Italiaa ja
Espanjaa, eteläafrikkalaisten viinien kysyntä on puolestaan selkeässä laskussa.
Valkoviineissä suosituimmat alkuperämaat ovat Chile, Saksa ja Italia.
-Viinien
suhteen suomalaiset ovat kokeilunhaluisia. Uuden maailman viinimaat otettiin
avosylin vastaan parikymmentä vuotta sitten ja Chile nousi nopeasti
suosituimmaksi viinimaaksi. Viime vuosina vanha maailma - pääosin Eurooppa - on
kasvattanut suosiotaan suhteessa uuteen maailmaan, Italian vetäessä kehitystä
ja Portugalin seuratessa tiukasti kannoilla, toteaa Taina Vilkuna.
Kuva: Alko/Katri Lehtola.
Alko julkaisee kerran vuodessa tammikuussa myydyimmät tuotemerkit -listauksen, johon voit tutustua tästä linkistä.
Kuva: Alko/Katri Lehtola.
Alko julkaisee kerran vuodessa tammikuussa myydyimmät tuotemerkit -listauksen, johon voit tutustua tästä linkistä.
Kommentit
Lähetä kommentti