Alkon myynti laski 2019

Alkon litramääräinen myynti laski joulukuussa viisi prosenttia ja koko vuoden osalta 3,8 prosenttia.


Alkon litramääräinen myynti laski joulukuussa viisi prosenttia ja koko vuoden osalta 3,8 prosenttia. Keveys ja hyvinvointitrendi näkyvät roseeviinien ja alkoholittomien kysynnän kasvussa, kertoi Alko tiedotteessaan 14. tammikuuta 2020.

Alkon joulukuun ja koko vuoden 2019 myynti: kysyntä kasvoi roseeviineissä ja alkoholittomissa, muiden tuoteryhmien myynti laski
Alkon litramääräinen myynti laski joulukuussa viisi prosenttia ja koko vuoden osalta 3,8 prosenttia. Keveys ja hyvinvointitrendi näkyvät roseeviinien ja alkoholittomien kysynnän kasvussa.

Alkon litramääräinen myynti laski joulukuussa viisi prosenttia viime vuoden joulukuusta. Joulukuussa roseeviinejä myytiin 12 prosenttia edellisvuotta enemmän, glögien kysyntä nousi 11,7 prosenttia ja alkoholittomien 31,5 prosenttia. Muissa tuoteryhmissä myynti laski.

Asiakkailta näkemystä palvelujen kehittämiseen

Alko palvelee asiakkaitaan läpi Suomen Hangosta Nuorgamiin. 360 myymälää, 100 noutopistettä sekä verkkokauppa ja mobiilisovellus muodostavat Alkon palveluverkoston. Joulukuun lopussa mobiilisovelluksella oli lähes 45 000 käyttäjää. Viime vuonna 48 myymälää remontoitiin uuteen ilmeeseen ja toiminnallisempiin ratkaisuihin. Uusia myymälöitä avattiin kaksi - Tampereen Tesomalle ja Helsingin Triplaan.

-Satsaamme monikanavaiseen palveluun ja vastuullisuuteen. Asiakkaamme ovat vahvasti mukana kehittämässä niin valikoimaa, myymäläratkaisuja kuin digitaalisia palvelujamme. On hienoa, että asiakkaat haluavat kertoa näkemyksiään ja olla aktiivisesti mukana vaikuttamassa, kertoo Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Alkoholittomien tuotteiden myynti ylitti siiderien myynnin

Vuonna 2019 Alkosta ostettiin 82 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 3,8 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Koko vuoden osalta roseeviinien kysyntä nousi reilut 8 prosenttia ja alkoholittomien noin 12 prosenttia. Muiden tuoteryhmien osalta myynti laski. Alkoholittomien tuotteiden myynti (533 000 litraa) ohitti viime vuonna ensi kertaa siiderien (468 000 litraa) myynnin.

-Kuluttajat kiinnittävät entistä enemmän huomiota omaan hyvinvointiin, joka muuttaa juomakulttuuria miedompaan ja vastuullisempaan suuntaan. Tämä selittää muun muassa alkoholittomien kysyntää. Myös laadukkaammat juomavalinnat ovat selkeästi havaittava trendi. Esimerkiksi samppanja jatkaa suosionsa kasvattamista ja siitä haetaan hieman kuplivaa luksusta elämään, sanoo tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine Taina Vilkuna.

Vanha maailma haastaa uutta maailmaa
Tuoteryhmistä vuonna 2019 myytiin eniten punaviinejä (21,8 miljoonaa litraa) ja valkoviinejä (20,8 miljoonaa litraa).

Chile pitää punaviineissä edelleen ykkössijaa Portugalin haastaessa Italiaa ja Espanjaa, eteläafrikkalaisten viinien kysyntä on puolestaan selkeässä laskussa. Valkoviineissä suosituimmat alkuperämaat ovat Chile, Saksa ja Italia.

-Viinien suhteen suomalaiset ovat kokeilunhaluisia. Uuden maailman viinimaat otettiin avosylin vastaan parikymmentä vuotta sitten ja Chile nousi nopeasti suosituimmaksi viinimaaksi. Viime vuosina vanha maailma - pääosin Eurooppa - on kasvattanut suosiotaan suhteessa uuteen maailmaan, Italian vetäessä kehitystä ja Portugalin seuratessa tiukasti kannoilla, toteaa Taina Vilkuna.


Kuva: Alko/Katri Lehtola.

Alko julkaisee kerran vuodessa tammikuussa myydyimmät tuotemerkit -listauksen, johon voit tutustua tästä linkistä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Tiepolo and the Nazis: unexpected story behind one painting

Tiepolo in Helsinki - The Exhibition of Discoveries