Tallinkilla epäyhtenäinen vuosi 2019
Tallinkin matkustajamäärät
kasvoivat eniten Suomi-Ruotsi-reitillä, jossa liikennöi muun muassa kuvan alus Silja
Symphony. Kuva: Marko Stampehl / AS Tallink Group.
|
Tallink-konsernin matkustajamäärät jatkoivat kasvutrendiään ja yhtiö kuljetti laivoillaan ennätysmäärän eli 9 763 210 matkustajaa vuonna 2019, mikä on 0,1 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018 (9 756 611 matkustajaa vuonna 2018). Varustamoyhtiö kertoi asiasta tiedotteessaan 3. tammikuuta 2019.
Matkustajamäärät kasvoivat eniten
Suomi-Ruotsi-reitillä, missä yhtiö kuljetti 1,7 prosenttia enemmän matkustajia
vuonna 2019 verrattuna vuoden 2018 lukuihin. Kaikkiaan yhtiö kuljetti
2 894 494 matkustajaa Suomi-Ruotsi-reitillä (vuonna 2018 luku oli
2 845 616). Matkustajamäärät kasvoivat myös Suomi-Viro-reitillä, 0,7
prosenttia ja Ruotsi-Latvia-reitillä 0,5 prosenttia. Suomi-Viro-reitillä yhtiö
kuljetti 5 115 602 matkustajaa (vuonna 2018 5 079 861
matkustajaa) ja Ruotsi-Latvia-reitillä 799 961 matkustajaa (796 041
vuonna 2018). Matkustajamäärät vähenivät vuonna 2019 ainoastaan
Ruotsi-Viro-reitillä, missä yhtiö kuljetti 953 153 matkustajaa, eli 7,9
prosenttia vähemmän kuin vuonna 2018 (1 035 093 matkustajaa vuonna
2018).
Kuljettujen ajoneuvojen määrä kasvoi
Suomi-Ruotsi-reitillä, mutta väheni kaikilla muilla reiteillä. Tallink kuljetti
vuonna 2019 yhteensä 1 110 314 ajoneuvoa, mikä on 1,3 prosenttia
vähemmän kuin vuonna 2018 (1 124 693 ajoneuvoa vuonna 2018).
Kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä kasvoi Suomi-Ruotsi- ja Ruotsi-Latvia-reitillä
ja väheni kaikilla muilla reiteillä. Tallink kuljetti yhteensä 379 634
rahtiyksikköä vuonna 2019, mikä on 1,4 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2018
(384 958 vuonna 2018).
- On erittäin positiivista, että matkustajamäärämme
kasvoivat vuonna 2019 huolimatta lisääntyneestä kilpailusta, taloudellisista
jännitteistä niin kotimarkkinoillamme kuin maailmanjaaluisesti sekä ennalta
suunnitelluista useista laivojen telakoinneista vuoden 2019 ensimmäisellä
neljänneksellä. Ennätysmäärät ovat suurelta osin seurausta vahvasta
kesäsesongista, jonka aikana kuljetimme useina peräkkäisinä kuukausina yli
miljoona matkustajaa, sanoo Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.
Suomen
postilakko varjosti loppuvuotta
- Vuoden viimeisen neljänneksen matkustajamääriin
vaikutti lisäksi marras-joulukuinen postilakko Suomessa tukitoimineen.
Perinteinen joulutervehdyksemme ei saavuttanut Club One kanta-asiakkaitamme
ajoissa, mistä johtuen ennen joulua tehtävien matkojen määrä väheni
huomattavasti suomalaisten matkustajiemme osalta. Toisaalta näistä haasteista
huolimatta viimeisen neljänneksen kokonaismatkustajamäärät ja kuljetettujen
ajoneuvojen määrät olivat korkeammat kuin vastaavana ajankohtana vuonna 2018,
Nõgene lisää.
- Kuljetettujen ajonevuojen määrän lasku ja ennen kaikkea
kuljetettujen rahtiyksiköiden määrän väheneminen on aiheita, jotka on
käsiteltävä toiminnassamme erittäin vakavasti. Kilpailuympäristön huomattavasta
kiristymisestä johtuen vuonna 2019 ryhdymme erilaisiin toimenpiteisiin
sopeuttaen toimintaamme muuttuneen tilanteen mukaisesti ja kääntääksemme
laskusuuntauksen jälleen positiiviseen suuntaan, jo tänään, Nõgene kertoo.
- Vuosi 2020 tulee olemaan kiireinen ja jännittävä.
Ydinliiketoimintanne osalta aloitamme uuden LNG-käyttöisen laivan, MyStarin,
rakennustyöt Suomessa Rauman telakalla. Maatoimintojen osalta olemme nopeasti
laajentumassa Baltiaan Burger King franchising -toiminnan myötä.
Samanaikaisesti pidämme silmämme auki uusille liiketoimintamahdollisuuksille
ympäri maailmaa kokeneen ja osaavan tiimimme avulla. Olemme valmiita tarttumaan
haasteisiin ja mahdollisuuksiin nopeastikin. Tallink-historian kuluneet 30
vuotta ovat olleet työntäyteisiä ja meidän yli 7000 työntekijää takaavat
päivittäin sen, että seuraavat 30 vuotta ovat vielä entistäkin vaikuttavampia,
toteaa Nõgene.
Kommentit
Lähetä kommentti