Fiskars ruukkikylä

Vanhanaikainen puhelinkoppi koristaa kulkureittiä Fiskarsin ruukkikylässä.

Meillä on tuttavapariskunnan kanssa muodostunut perinteeksi, että teemme kerran vuodessa kesäretken johonkin verrattain lähellä pääkaupaupunkiseutua olevaan mielenkiintoiseen paikkaan. Tänä vuonna kesäretki meinasi aikataulukiireiden vuoksi jäädä kokonaan tekemättä, mutta saimme lopulta sovittua retken eräälle syyskuiselle sunnuntaille.

Tällä kertaa päätimme pohdiskelun jälkeen lähteä autoretkelle Itä-Uudellamaalla Raaseporin kunnassa sijaitsevaan Fiskarsin ruukkikylään. FiskarsVillage oli kaikille meille ennestään tuttu, mutta esimerkiksi minä en ollut käynyt siellä lähes kymmeneen vuoteen.

Meillä sattui hyvä onni, koska päivä oli aurinkoinen ja lämmin, vaikka oltiin jo syyskuun loppupuolella. Maisemat näyttivät suorastaan kesäisiltä, koska puissa näkyi toistaiseksi melko vähän ruskaa.

Fiskarsissa oli rauhallista, koska vilkkain matkailusesonki oli jo takanapäin. Jätimme auton parkkiin, ja lähdimme kävelemään rauhallista kyläraittia. Sorsat uiskentelivat ruukkikylän läpi virtaavalla joella. Kukat olivat yhä kauniisti kukassa. Koski kuohui.

Ihailimme maisemia sekä hienoja, satoja vuosia vanhoja rakennuksia, ja poikkesimme tuon tuosta paikallisissa liikkeissä. Kävimme muun muassa Butiken på Landet –nimisessä puodissa. Siellä oli myynnissä hienoja metsästyshenkisiä Barbour-merkkisiä vaatteita, joiden tweed- ja samettikankaat toivat mieleen brittiläisen kartanomeiningin. Pohdimme, että ostaakohan Björn Wahlroos sieltä metsästysvaatteensa?

Minä, tai oikeastaan vaimoni, osti sieltä vain paikallisesti tuotettua lakritsia, mutta ystäväni Ilkka osti sieltä hienon Stetson-merkkisen vakosamettilippalakin. Sen hinta taisi olla 67 euroa, joten ihan halpislippiksestä ei ollut kyse.

Lisäksi kävimme kynttilöitä myyvässä Desico-kynttilätehtaassa, josta ostimme kynttilöitä tulevaa itsenäisyyspäivää varten. Lopuksi poikkesimme Fiskars-pörssiyhtiön omassa myymälässä, josta ostimme Iittalan kuohuviinilaseja ja jättiläiskokoisen haravan, jolla olisi kotipihassa pian käyttöä.

Ostosten lomassa poikkesimme Kuparipaja-ravintolassa, jossa söimme monipuolisen buffet-lounaan. Lounas oli varsin hyvä 25 euron hintaan nähden, kun hintaan sisältyi myös jälkiruokakakku ja kahvi.

Kotimatkalla jatkoimme ruukkiteemaa ja ajoimme Fiskarsin lähellä olevan Billnäs-ruukkikylän halki. Sen jälkeen poikkesimme vielä Inkoossa tutustumassa lyhyesti Fagervikin ruukkikylään.

Kirjoittaja vieraili Fiskarsissa 23.9.2018.

Kuvat: Lapintiira

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Tiepolo and the Nazis: unexpected story behind one painting