Thaimaa, Phuket

Raya-saaren palmurantaa.

Sää oli lämmin ja aurinkoinen, kun saavuimme Phuketin lentokentälle maaliskuun lopun aamupäivänä. Takana oli noin kymmenen tunnin suora yölento Helsinki-Vantaalta, joten olo oli hieman tokkurainen. En ollut nukkunut koneessa silmänräpäystäkään, vaan olin tapani mukaan keskittynyt katsomaan elokuvia ja lukemaan kirjaa. Sinänsä Finnairin lento economy-luokassa oli sujunut aikataulun mukaan ja ongelmitta.

Teemme vaimon kanssa yleensä omatoimimatkoja, mutta nyt vaimo oli löytänyt Aurinkomatkojen matkatarjonnasta sopivan tuntuisen paketin, kahden viikon matka, kohteena Thaimaan Phuket ja sen eteläkärjessä oleva CapePanwa. Hotellimme oli hyvätasoinen Pullman Phuket Panwa Beach Resort.

Olimme kerran aiemmin lomailleet Thaimaassa, vuonna 2004. Silloin kohteena oli Hua Hinin lähellä oleva Cha-am. Siitä matkasta meillä oli ihan mukavat muistot.

Cape Panwaan oli ilmeisesti menossa vähän suomalaisia, joten minua ja vaimoa varten oli varattu henkilöautokuljetus. Automatka Phuketin lentokentältä Panwaan kesti alle tunnin. Sinä aikana oli hyvä tilaisuus tutustua Phuketin vihreisiin maisemiin.

Cape Panwa tuntui välittömästi nappivalinnalta lomakohteeksi. Olimme toivoneet lomaa luonnonkauniissa paikassa, joka olisi syrjässä suurista matkailijamassoista, ja siihen toiveeseen Panwa vastasi hyvin.

Meren rannalla sijaitseva hotelli oli hyvätasoinen. Huoneestamme oli näkymä merelle. Hotellissa oli hyvin varustettu kuntosali, jonka yhteydessä oli myös sauna, sekä pohjoismainen että lasikuiturakenteinen höyryhuone. Käytin kuntosalia ja saunaa kahden viikon ajan lähes päivittäin, vaikka Thaimaan lämpimässä ulkoilmassakin nousi helposti hiki pintaan pelkästään altaan reunalla loikoillen.

Lähdimme heti hotelliin saavuttuamme kävelylle tutustumaan lähiympäristöön. Matkavaraukseemme kuului vain aamiainen, joten huomasimme iloksemme, että hotellin välittömässä läheisyydessä oli useita ruokaravintoloita. Lähistöllä oli myös hieno rantakatu, jonka varrella oli lisää ruokaravintoloita ja kahviloita sekä mielenkiintoinen meriakvaario, Phuket Aquarium, johon kävimme tutustumassa.

Lähin suurempi taajama oli noin puolen tunnin automatkan päässä oleva Phuket Town, joka on vajaan sadan tuhannen asukkaan vireä keskus. Hotellista oli päivittäin ilmainen pikkubussikuljetus Phuket Towniin, joten lähdimme pian saapumisemme jälkeen eräänä päivänä tutustumaan kaupunkiin.

Pikkubussi vei matkailijat Phuket Townin uudehkon Central Festival -ostoskeskuksen luo. Central Festival on nykyaikainen ostoskeskus kansainvälisine merkkiliikkeineen ja ravintolamaailmoineen.

Aikamme ostoskeskuksessa kierreltyämme hyppäsimme skootteritaksiin eli tuktukiin ja siirryimme sillä Phuket Townin vanhaan kaupunginosaan. Siellä oli värikkäitä pikkukauppoja , mukavia ruokapaikkoja ja hienoja eurooppalaistyylisiä rakennuksia siirtomaa-ajoilta. Vanhassa kaupunginosassa oli myös hieno buddhalainen temppelialue, johon kävimme tutustumassa.

Koska halusimme viettää rentouttavan loman ilman kiirettä ja tiukkoja aikatauluja, vietimme melko paljon aikaa hotellin altaalla ja meren rannalla. Hotellissamme oli hyvät avarat allasalueet, josta oli helppo siirtyä myös meren rantaan. Laskuveden aikana ihmiset keräilivät simpukoita ja kauniita kiviä rantahietikolta. Hotellin vieraiden käytössä oli kajakkeja ja suppilautoja, joita mekin testasimme hyvällä menestyksellä.

Thaimaan aurinko on kuitenkin voimakas, joten keskipäivällä oli viisainta pysytellä enimmäkseen varjossa. Altaalla ja merellä oli syytä käyttää paitaa tai vaihtoehtoisesti levittää runsaasti aurinkorasvaa ihon palamisen estämiseksi.

Ajattelimme kuitenkin osallistua yhdelle järjestetylle retkelle, joten lähdimme eräänä päivänä Aurinkomatkojen retkelle James Bond–saarelle, jonka nimi on paikallisella kielellä Khow-Ping-Kan. Saaren maisemat ovat suomalaisille tuttuja Roger Mooren tähdittämästä Bond-elokuvasta 007 ja kultainen ase.

Retki oli mielenkiintoinen. Bussimatkan aikana tutustuimme ensin kumin tuotantoon aina siitä lähtien, kun kumin raaka-ainetta valutetaan kumipuista. Sitten poikkesimme mielenkiintoisessa luolaan rakennetussa buddhalaistemppelissä, jossa oli runsaasti apinoita. Sitten siirryimme suureen pitkähäntäveneeseen. Sillä matkustimme hienoihin Bond-elokuvan maisemiin ja tutustuimme paalujen varaan rakennettuun kalastajakylään.

Bond-saari, tai itse asiassa pitäisi ehkä puhua saarimuodostelmasta, oli upea. Siellä oli jyrkkiä, sokeritopan näköisiä kallioita, jotka kohosivat suoraan merestä. Paikka näkyi olevan vilkas turistikohde, koska matkailijoita kuljettavia pitkähäntäveneitä tuli ja meni.

Bond-saarten jälkeen poikkesimme vielä bussilla muun muassa cashew-pähkinätehtaassa, jossa oli myynnissä monenlaisia, pähkinästä valmistettuja tuotteita. Retki oli kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kokemus ja hintansa väärti.

Tutustuimme hotellissamme toiseen suomalaispariskuntaan, Päiviin ja Jariin, joiden kanssa teimme lisäksi kaksi mielenkiintoista omatoimiretkeä. Eräänä päivänä vuokrasimme koko päiväksi käyttöömme paikallisen taksikuskin ja hänen Toyota Corollansa.

Matkustimme muun muassa Big Buddhan patsaalle, joka sijaitsee korkealla kukkulalla. Siellä oli mielenkiintoinen gongi, soittokello, josta lähti outo, alati voimistuva ääni, kun sitä hieroi käsillä.

Big Buddhan patsaalla olin vähällä menettää kamerani, kun apina, jota olin kuvaamassa, yritti yllättäen napata sen kädestäni. Onneksi olin valppaana.

Big Buddhan jälkeen siirryimme tutustumaan Wat Chalongin buddhalaiseen temppelialueeseen. Lisäksi taksikuskimme houkutteli meidät poikkeamaan timattikeskuksessa, josta oli mahdollista ostaa paikallisia jalokivikoruja. Koska kuljettajamme tuntui reilulta ja luotettavalta, poikkesimme hänen mielikseen timanttimyymälässä, vaikka ostoksemme jäivät lopulta melko vähäisiksi. Ilmeisesti taksikuskit saavat jonkinlaisen provision timanttikauppaan tuomistaan asiakkaista.

Lopuksi kävimme vielä tutustumassa lyhyesti Phuket Townin vanhaan kaupunginosaan, jossa Päivi ja Jari eivät olleet vielä käyneet.  Lisäksi poikkesimme paikallisilla markkinoilla, jossa oli myynnissä saman tyyppisiä t-paitoja ja matkamuistoja kuin monissa vanhan kaupunginosan kojuissa.

Pari päivää myöhemmin vuokrasimme Päivin ja Jarin kanssa hotellimme läheltä pikaveneen Raya-saarelle (Ko Racha Yai) suuntautuvaa päiväretkeä varten. Se oli antoisa retki.

Phuketin eteläpuolella sijaitsevalle Raya-saarelle oli pikaveneellä vajaan tunnin ajomatka. Pienehköllä saarella oli hieno hiekkaranta, jota ympäröi kristallinkirkas vesi. Onneksi minulla oli mukanani sukellusmaski ja snorkkeli, koska Raya-saaren rannoilla oli oivalliset olosuhteet pintasukellukseen. Meressä vilisi kymmeniä, ellei satoja, erilaisia kalalajeja. Uin hieman kauemmaksi vilkkaasta hiekkarannasta, jolloin syvyyksistä nousi merikilpikonna minua tervehtimään.

Teimme lisäksi kävelyretken saaren halki sen toiselle rannalle. Matkan aikana näimme eksoottisen härän ja joukon suuria, parin metrin pituisia liskoeläimiä. Nämä olivat hurjan näköisiä, mutta eivät hyökänneet kävelijöiden kimppuun, kun pysyimme niistä riittävän etäällä.

Retkeilyn lisäksi kävimme eräänä päivänä thai-hieronnassa. Hotellimme lähistöllä oli useita alan yrityksiä, joten kauas ei tarvinnut lähteä. Koska olen herkkä kutisemaan, olen yleensä välttänyt hierontaa, mutta nyt ajattelin kokeilla jalkahierontaa. Loppujen lopuksi hieronta tuntui ihan rentouttavalta. Vaikutti siltä, että hierojanainen osasi työnsä.

Kaksi viikkoa Phuketissa kului oikein mukavasti. Ohjelmaa oli sopivasti, mutta aikaa jäi myös rentoutumiseen.

Söimme paikallisissa ruokaravintoloissa edullisia thai-tyyppisiä ruokia. Melko usein tilasin annoksen, jossa oli nuudeleita tai riisiä sekä kanaa tai katkarapuja. Ruoka oli yleensä erittäin maukasta.

Ruokajuomana join yleensä thaimaalaista olutta, merkiltään Singha tai Tiger. Tarjolla oli myös monenlaisia, paikallisista hedelmistä valmistettuja smoothieita.

Lähistöllä toimi iltaisin myös liikkuvia katukeittiöitä, jotka toimivat yleensä pienen skootterikuormurin lavalta. Niistä emme ostaneet ruokaa, vaikka moni paikallinen näkyi niissä kyllä asioivan.

Cape Panwa oli hieno matkakohde. Sopivan rauhallinen ja siisti. Ranta hotellin edustalla oli niin ikään siisti ja vesi oli puhdasta ja sopivaa uimiseen. Meduusoista ei ollut missään vaiheessa haittaa.

Paikalliset ihmiset olivat ystävällisiä, kuten thaimaalaiset yleensä ovat. Muslimiväestön suuri osuus Phuketissa hieman yllätti. Alueella näkyi moskeijoita siellä täällä, ja moni kaupan- tai baarinpitäjä oli islaminuskoinen. Yhteiselo eri uskontokuntien välillä näytti kuitenkin Panwassa olevan hyvin sopusointuista.

Maalis-huhtikuun vaihde oli hyvä ajankohta matkustaa Thaimaahan, koska sadekausi oli vasta alkamassa. Aivan matkamme lopussa saimme tosin yhtenä iltana ihailla hienoa ukonilmaa salamoineen.

Kirjoittaja vieraili Thaimaan Phuketissa 25.3.-9.4.2018.

Kuvat: Lapintiira

Hotellihuoneessa odotti tervetulotarjotin, jossa oli pientä naposteltavaa

Treetop oli yksi hotellimme läheisyydessä toimivista ruokaravintoloista

Valkosipulileivällä oli hyvä aloittaa päivällinen.

Ateriani koostui usein äyriäisistä ja riisistä.

Hotellihuoneesta näkyi meri, joka tosin pakeni kauemmaksi laskuveden aikaan.

Kyltti opasti matkailijaa.

Cape Panwan rantakadulla oli rauhallinen tunnelma.
Panwan niemeltä aukeaa kaunis näkymä Andamaanienmerelle.

Hallitsijan kuva koristi tienvarsia.

Rannalla oli paljon kalastajaveneitä.

Buddhatemppeleitä oli tiheässä.

Phuketin meriakvaariossa oli komea merenneitonukke.

Phuketin meriakvaariossa hait pysyivät turvallisesti lasin toisella

Jättiläismäinen kala oli meriakvaarion mielenkiintoisimpia nähtävyyksiä. Ilmeisesti se oli jonkinlainen mureena.

Meriakvaarion aulaa koristaa valaan luuranko, joka on useita metriä pitkä.

Cape Panwan rannoilla oli rauhallista.

Singha-olut ja hedelmäsmoothie olivat hyviä ruokajuomia kuumassa ilmastossa.

Thairuoka oli runsaasti maustettua.

Phuket Townin vanhassa kaupunginosassa näkyi runsaasti kiinalaisten pitämiä kauppoja.

Phuket Townin vanhan kaupunginosan rakennukset olivat värikkäitä.

Hääpari poseerasi valokuvaajaa varten Phuket Townissa.

Kiinalaiset lyhdyt koristivat katukuvaa Phuket Townin vanhassa kaupunginosassa.

Phuket Townin vanhan kaupunginosan laidalla oli koristeellinen temppelialue.

Munkit siivosivat temppelialueen käytäviä.

Istuva buddha oli yleinen näky Phuketissa.

Kulta ja punainen olivat paljon käytetyt värit temppelirakennuksissa.

Temppelit olivat täynnä koristeellisia yksityiskohtia.

Phuket Townin vanhan kaupunginosan rakennuksissa oli nähtävissä vanhojen siirtomaaisäntien eurooppalainen rakennustyyli.

Tässä siirtomaatyylisessä rakennuksessa sanotaan olevan portugalilaisia vaikutteita.

Tuktukin matkustajatilasta oli hauska seurata perässä ajavia skoottereita.

Phuket Townin Central Festival –ostoskeskuksessa oli monenlaisia hedelmävalikoimia. Tässä keskellä taitaa olla durian-hedelmiä.

Retkellä tutustuimme kumin valmistukseen aina siitä lähtien, kun sen raaka-aine valutetaan kumipuusta.

Kumin raaka-aineesta tehdään ensin litteä taikinalevy, joka sitten kuivatetaan.

Kumin raaka-aine tummuu kuivuessaan.

Retkiohjelmaan kuuluvassa luolatemppelissä kohtasimme koiran, joka näytti olevan kuolemanväsynyt.

Apinat kiipeilivät kallioilla luolatemppelin lähistöllä.

James Bond –saarelle lähdettiin venesatamasta, jonne mentiin ison portin alitse.

Pitkähäntäveneestä oli mukava ihailla lähestyviä kalliosaaria.

James Bond –saaren laiturissa oli ruuhkaa, kun matkailijoita kuljettavia pitkähäntäveneitä meni ja tuli.

Pitkähäntävene on suosittu vesikulkuneuvo Thaimaassa.

Erikoiset saarimuodostelmat ovat tyypillisiä James Bond –saarelle.

James Bond –elokuvasta tuttu saari on kuin kuin merestä kasvava tötterö.

Retkeen kuului myös käynti tolppien päälle rakennetussa kalastajakylässä.

Bond-elokuvasta tuttu lentokone on sekin näkyvästi esillä.

Retken viimeinen kohde oli käynti cashew-pähkinätehtaassa.

Kukkien väriloistoa Phuketissa.

Katukeittiöt ovat yleisiä Phuketissa.

Katumyymälöissä on tarjolla monenlaisia tuotteita elintarvikkeista vaatteisiin.

Panwan Pullman-hotellissa on hyvä kuntosali.

Pullman-hotellissa oli myös pohjoismainen sauna.

Big Buddha on suosittu nähtävyys, jonka vieressä on monenlaisia kioskeja.

Maistuisiko tuore ananas?

Jättiläismäinen buddhan patsas.

Buddha katsoo kaukaisuuteen.

Kuvan apina yritti varastaa kamerani. Ei onnistunut!

Katukeittiön ruokatarjontaa.

Big Buddhan alueella on monenlaisia apinoita.

Gongista lähti outo ääni, kun sitä hieroi kämmenillä.

Temppeli kurottaa taivaaseen.

Norsuja temppelin edustalla.

Buddhalaisten uskonnollisia rituaaleja.

Munkkipatsaita.

Temppeli kohoaa ylväänä.

Temppelin tornista on hieno näköala.

Taksikuskimme kuljetti meitä Toyota Corollalla, joka näkyi olevan suosittu auto Thaimaassa.

Phuket Townin vanhassa kaupunginosassa oli monenlaisia myymälöitä.

Värikkäät saippuat ovat kauniita.

Moottoripyöräilijää esittävä nukke keräsi katseita.

Phuket Townin markkinoilla oli runsaasti matkailijoita.

Ravintola Sawasdee 2 hotellimme lähistöllä oli yksi vakioruokapaikoistamme.

Riisiä, äyriäisiä, riisiä, äyriäisiä. Hyvin maistui.

Pullman-hotellin allasalue oli avara.

Ravintola Sawasdee 2:n sisänäkymä

Ravintola Sawasdee 2:n sisäänkäynti.

Välillä maistui myös pihvi, jonka tarjoili ravintola Sawasdee 2.

Phuket Townissa oli nykyaikainen ostoskeskus Central Festival.

Ostoskeskuksen myyntitiskejä.

Ostoskeskus Central Festivalin sisäänkäynti.

Thaimaalaiset tarjoavat ruoan runsailla mausteilla.

Curry Night oli yksi hotellimme lähistöllä olevista hyvistä ruokapaikoista.

Perithaimaalainen ateria, jonka perustana on riisikakku.

Jalkahieronta rentouttaa.

Jalkahoitaja työssään.

Singha-olutta ja smoothieta.

Tämä annos oli todella tulinen.

Phuket Panwa Beach Resort on tasokas hotelli.

Hotellin edessä on suihkulähde.

Hotellin edustava sisäänkäynti.

Thaimaalainen ateria.

Jääkahvi ja drinkki ovat hyvä valinta Thaimaan lämmössä.

Pikavenematka Raya-saarelle.

Isot perämoottorit pitivät huolta vauhdista.

Raya-saaren laituri.

Välipalatauko Raya-saarella.

Lisko katsoi matkailijoita uteliaana.

Hurjan näköinen härkä.

Lisko oli pituudeltaan yli kaksimetrinen.

Raya-saaret jäivät taakse.

Vesimelooni virkisti venematkalla.

Paluu Panwan rantavesiin.

Ananaksen kuoresta saa hyvän tarjoiluastian.

Näkymä hotelliparvekkeeltamme.

Pullman-hotelli.

Katunäkymä Pullman-hotellin edustalla.

Ravintola Sawasdee 2:n ympäristö oli vihreä.

Ravintolan edustalla oli värikäs pienoisvene.

Riisikakku.

Pullman-hotellin siisti aamiaishuone.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Tiepolo and the Nazis: unexpected story behind one painting