NoHo hankki viisi uutta ravintolaa Norjassa
Oslon ytimessä sijaitseva Cafe
Christiania on sekä suosittu ruokaravintola että cocktaileistaan tunnettu
yökerho.
|
Ravintolayhtiö NoHo Partners
vahvistaa asemaansa Norjan ravintolamarkkinassa. Keväällä 2019
ravintolatoimintaansa Norjaan laajentaneen yhtiön liiketoiminta ja sen
kannattavuus maassa on ylittänyt sen alkuperäiset odotukset. Nyt yhtiö on
hankkinut viisi uutta ravintolaa. NoHo Partners kertoi asiasta tiedotteessa 16.
joulukuuta 2019.
NoHon mukaan se on yhteensä 20
ravintolansa myötä Norjan merkittävimpiä ravintolatoimijoita.
NoHo Partners laajensi huhtikuussa liiketoimintaansa
Norjan ostovoimaiseen markkinaan 15 ravintolan hankinnalla. Nyt yhtiö on
vahvistanut jalansijaansa Oslon markkina-alueella ja Tromssassa ostamalla
viisi suosittua ravintolaa. Jatkossa yhtiön omistukseen kuuluvat CafeChristiania Oslossa, yökerho Z Nightclub ja
ruokaravintola Brask og Bramm Drammenissa sekä ikoninen ravintola Emmas
Tromssassa. Lokakuussa yhtiö osti vuodesta 1989 Oslossa palvelleen
klassikkopubi Eilefs Landhandlerin.
– Kansainvälinen kasvumme etenee hyvin. Norjan markkina
on todistanut, että varsinaiselle vientituotteellemme, operatiiviselle
toimintamallillemme, löytyy kilpailuetua myös Suomen ulkopuolella ja se
skaalautuu tehokkaasti. Norjan markkinan kasvunäkymät ovat kiinnostavat myös
pääoman tehokkuuden kannalta. Norjassa on useita kannattavia
klassikkoravintoloita, jotka tekevät hyvää kassavirtaa, eivätkä vaadi isoja
investointeja. Myös EV/EBITDA-kertoimet ovat houkuttelevia ja kasvunäkymät
näyttävätkin ensi vuoteen positiivisilta, kertoo NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku
Vikström.
– Olemme tällä
hetkellä erittäin merkittävä ja kiinnostava toimija Norjan
fragmentoituneessa, noin 9 miljardin euron arvoisessa ravintolamarkkinassa.
Tämän kokoluokan toimijoita ei markkinassa juuri ole. Selkeä etumme on laaja
ravintolakattaus ja lukuisat erilaiset ravintolakonseptit aina pubeista peli-
ja viihderavintoloihin, ruokaravintoloista yökerhoihin, sanoo NoHo
Partnersin kansainvälisten liiketoimintojen johtaja Juha Helminen.
Norjalainen ravintolakulttuuri eroaa suomalaisesta
Helmisen mukaan norjalaiset kuluttavat suomalaisia
enemmän rahaa ravintolapalveluihin ja käyvät arkisin ahkerammin
ravintoloissa. Ravintolatoiminta on hyväkatteista ja myös sunnuntait ovat
kannattavia, sillä Norjassa henkilöstölle ei makseta pyhinä tuplapalkkoja.
– Norjan ravintolamarkkinan koko on Suomeen
verrattuna 1,8-kertainen, vaikkakin väkimäärä on sama. Norjalaiset ovat
suosikkiravintoloilleen hyvin uskollisia, mikä selittää klassikkoravintoloiden
menestystä ja pitkää ikää. Norjan ravintolamarkkinan kysyntä on tasaista läpi
vuoden, mikä kertoo kehittyneestä ulkonasyömisen kulttuurista, Helminen
listaa eroja.
– Osaamisellamme yhdessä paikallisten kumppaneidemme kanssa voimme parantaa norjalaisten ravintoloiden liikevaihtoa ja tulosta entisestään. Ammattimainen ohjausmalli toiminnan suunnittelussa, tavarantoimittajasopimusten uudelleenneuvottelut sekä tehokas tuntisuunnittelu ovat hyviä esimerkkejä kannattavuuden kehittämisestä, Helminen lisää.
– Osaamisellamme yhdessä paikallisten kumppaneidemme kanssa voimme parantaa norjalaisten ravintoloiden liikevaihtoa ja tulosta entisestään. Ammattimainen ohjausmalli toiminnan suunnittelussa, tavarantoimittajasopimusten uudelleenneuvottelut sekä tehokas tuntisuunnittelu ovat hyviä esimerkkejä kannattavuuden kehittämisestä, Helminen lisää.
Yhtiön ravintoloihin Norjassa kuuluvat muun muassa
perinteikäs irlantilaispubi The Dubliner, neljällä paikkakunnalla
toimiva viihderavintolakonsepti Camping, nuorison suosimat Kulturhuset ja
Youngs, ruokaravintolat Grisen ja Colonel Mustard sekä
yökerho-kahvila Skatten.
Kuvat: NoHo Partners
Jo vuodesta 1989 asiakkaitaan
uskollisesti palvellut brittipubi Eilefs Landhandleri tarjoilee perinteikästä
pubiruokaa ja -juomaa.
|
Yökerho Z sijaitsee Drammenissa, 40
kilometrin päässä Oslosta.
|
Ravintola Brask og Bramm toimii
yökerho Z:n alakerrassa Drammenissa.
|
Emmas Drømmekjøkken on yksi
turistien suosiman Tromssan pitkäikäisimpiä ravintoloita.
|
Kommentit
Lähetä kommentti