Heureka vapaa-ajankeskusten suositelluin

Vantaan Tikkurilassa toimiva tiedekeskus Heureka menestyi hyvin vapaa-ajankeskusten imago-tutkimuksessa.


 

Tiedekeskus Heureka ylsi jälleen kärkisijoille vuosittaisessa Taloustutkimuksen Vapaa-ajankeskusten imagot -tutkimuksessa. Kokonaisuutena kaikista mielikuvatekijöistä annetuissa arvioissa Heureka oli ykkösenä 31 tutkitusta vapaa-ajan keskuksesta ja yleisarvosanalla mitattuna kolmen kärjessä. Tutkimuksen mukaan Heureka on kohde, jota suositellaan mieluiten.  

 

Suosittelutodennäköisyyttä osoittavalla nettosuositteluindeksillä (Net Promoter Score) mitattuna Heureka nousi tutkimuksessa ykkössijalle. Vastanneista peräti 47 % suosittelisi vahvasti Heurekaa eli antoi arvosanaksi 9 tai 10 (asteikolla 0–10) vastatessaan kysymykseen ”kuinka todennäköistä on, että suosittelisitte yritystä”.

Yleisarvosanalla 8,28 (asteikolla 4–10) Heureka ylsi tutkimuksessa kolmen vapaa-ajankeskuksen kärkijoukkoon. Tutkimukseen vastaajat arvioivat vapaa-ajankeskuksia yleisarvosanan lisäksi myös yhdeksän eri mielikuvatekijän perusteella. Kun lasketaan yhteen kaikista mielikuvatekijöistä annetut arviot, ylsi Heureka vertailussa ensimmäiselle sijalle. Tutkimuksessa kysytyt mielikuvatekijät olivat: hintataso, sijainti, monipuolisuus, siisteys, sopivuus koko perheelle, kohteen/laitteiden kunto, kahvila-/ravintolapalvelut, henkilökunnan palvelualttius sekä uudistuva ja kehittyvä kohde. Myönteisimpiä arvioita Heureka sai eniten seuraavista mielikuvatekijöistä: sopivuus koko perheelle, uudistuva ja kehittyvä kohde sekä monipuolisuus.

Tutkimuksessa mukana olleesta 31 vapaa-ajankeskuksesta Heureka on neljänneksi tunnetuin – kuten aiempinakin vuosina. Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta tuntee Heurekan. Heurekan kokonaistunnettuus on kasvanut vuosi vuodelta ollen nyt 86 % (2020 72 %, 2019 67 %, 2018 64 %).

Tutkimuksessa oli tänä vuonna toista kertaa mukana kysymys, jossa vastaajilta tiedusteltiin, mihin vapaa-ajankohteeseen he menisivät mieluiten seuraavan vuoden aikana. Tähän vastanneiden mielestä Heureka oli toiseksi kiinnostavin vapaa-ajan kohde, jossa haluttaisiin vierailla.

”Koko alkuvuoden 2021 kestäneen pitkän koronasulun jälkeen Heureka avattiin yleisölle jälleen kesäkuussa, ja sen jälkeen kävijämäärät ovat olleet rohkaisevia. Tutkimustulosten perusteella on mukava nähdä, että Heurekan tarjonta sopii koko perheelle, ja että meitä suositellaan vapaa-ajan kohteeksi. Uskomme 20.11. avautuvan uuden Katastrofien keskellä -näyttelyn houkuttelevan Heurekaan jälleen runsain mitoin eri-ikäisiä vierailijoita” toteaa Heurekan toimitusjohtaja Mikko Myllykoski

Taloustutkimuksen internetpaneelissa toteuttamaan Vapaa-ajankeskusten imagot 2021 -tutkimus on osa Suomi tänään -monitilaajatutkimusta. Tutkimukseen vastasi yhteensä 2 548 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista aikavälillä 5.-13.10.2021. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää eri vapaa-ajankeskusten tunnettuutta ja imagoa kuluttajien keskuudessa.

 

Heureka kertoi asiasta tiedotteessaan 8.11.2021.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Libanon - lomaparatiisista taistelukentäksi

Stuttgartin Mercedes-museossa jo 13 miljoonaa kävijää