VR uudisti kaukojunien Ekstra-luokan
Ekstra-luokkaan ei ole läpikulkua muualta junasta.
Akustiikka ja ääniä vaimentavat kokolattiamatot lisäävät rauhallisuutta.
Ekstra-luokan lippuun sisältyy kahvi, tee ja vesi. |
VR satsaa ykkösluokkansa ja on uusinut Ekstra-luokan vaunut. Uudistuksilla on lisätty asiakkaiden toiveiden mukaisesti matkustusmukavuutta sekä -rauhallisuutta. Muutoksina ovat muun muassa leveämmät istuimet ja suurempi jalkatila, tilavampi ja viihtyisämpi wc sekä ääniä vaimentavat kokolattiamatot.
Paikasta
riippumattoman työn lisäännyttyä junamatka hyödynnetään yhä useammin
työntekoon. VR on tehnyt satsauksen junien bisnesluokkaan, jossa on uudistusten
myötä erinomaiset puitteet työnteolle. Ensimmäiset uudet vaunut aloittivat
liikenteessä vuonna 2019 ja nyt kaikki liikenteessä olevat vaunut on uusittu.
”Haluamme olla työmatkustajien ykkösvaihtoehto: Ekstra-luokassa matkatessa
perille päästessä työt on tehty. Hiilineutraali junamatkustus on hyvä kulkumuoto
yrityksille, joilla on korkeat vastuullisuustavoitteet. Ekstra-luokka on
työmatkustajien lisäksi hyvä vaihtoehto myös niille, jotka kaipaavat rauhaa ja
laatua junamatkaansa”, kertoo matkustajaliikennejohtaja Topi Simola.
Entistä sujuvamman työnteon takaamiseksi VR on tehnyt 4,5 miljoonan
investoinnin junan verkkoyhteyden kehittämiseen. Uudistuksen myötä juniin
saadaan jopa viisi kertaa nopeampi yhteys. Verkkoyhteyksien uudistaminen
aloitetaan alkuvuodesta.
Asiakastoiveissa korostui rauha ja mukavuus
VR teki asiakastutkimuksen matkustajien toiveista Ekstra-luokkaa kohtaan.
Vastauksissa korostui rauhallinen ympäristö, matkustusmukavuus sekä laatu.
Näihin tähdättiin monilla näkyvillä muutoksilla, materiaalivalinnoilla sekä
vaunun sijoittelulla; Ekstra-luokkaan ei ole läpikulkua muualta junasta.
Akustiikka ja ääniä vaimentavat kokolattiamatot lisäävät rauhallisuutta.
Ekstra-luokan lippuun sisältyy kahvi, tee ja vesi.
”Mietimme, millä kaikilla pienillä ja suuremmilla muutoksilla voimme lisätä
toivottua yksityisyyttä sekä matkustusmukavuutta. Näkyvin muutos on suuremmat
penkit sekä jalkatila. Ekstrayksityisyyttä kaipaava voi varata paikan yhden
hengen riviltä. Muutosten myötä istumapaikkoja on Ekstra-luokassa vähemmän,
mikä omalta osaltaan lisää rauhallisuutta. Yksityisyyttä tuo myös tuolien
näkösuojat”, kertoo Simola.
Uudistuksen kokee kaikkiaan 42 InterCityn ja 16 Pendolinon vaunua.
Ekstra-luokan tunnistaa junasta ulkoapäin Ekstra-tarroituksella. Ekstra-luokan
palveluita kehitetään, jotta laatua saadaan kehitettyä entisestään.
Uusien Ekstra-luokkien lisäksi VR on satsannut matkustajaliikenteen kalustoon
ottamalla käyttöön seitsemän uutta ravintolavaunua tämän vuoden aikana. Uudet
ravintolavaunut on otettu korvaamaan osaa kärrymyyntilinjoista.
Ekstra-luokan
muutoksia:
• Leveämmät istuimet ja isompi jalkatila (IC:n Ekstra)
• Tuolien näkösuojat kasvoille (IC:n Ekstra)
• Ääniä vaimentavat kokolattiamatot
• Yhden hengen rivit
• Tilavampi ja viihtyisämpi wc (IC:n Ekstra)
• Pistokkeet käytännöllisemmässä paikassa (IC:n Ekstra)
• Led-valaistus (IC:n Ekstra)
• Tyylikkäät materiaalivalinnat
• Ekstra-luokan läpi ei ole kulkua
• Pendolinojen Ekstra-luokassa on myös kabinetti, jonka voi
erikseen varata
VR Group kertoi asiasta tiedotteessaan 10.11.2021.
Kommentit
Lähetä kommentti