VR uudisti kaukojunien Ekstra-luokan

Ekstra-luokkaan ei ole läpikulkua muualta junasta. Akustiikka ja ääniä vaimentavat kokolattiamatot lisäävät rauhallisuutta. Ekstra-luokan lippuun sisältyy kahvi, tee ja vesi. 


 

VR satsaa ykkösluokkansa ja on uusinut Ekstra-luokan vaunut. Uudistuksilla on lisätty asiakkaiden toiveiden mukaisesti matkustusmukavuutta sekä -rauhallisuutta. Muutoksina ovat muun muassa leveämmät istuimet ja suurempi jalkatila, tilavampi ja viihtyisämpi wc sekä ääniä vaimentavat kokolattiamatot. 

 

Paikasta riippumattoman työn lisäännyttyä junamatka hyödynnetään yhä useammin työntekoon. VR on tehnyt satsauksen junien bisnesluokkaan, jossa on uudistusten myötä erinomaiset puitteet työnteolle. Ensimmäiset uudet vaunut aloittivat liikenteessä vuonna 2019 ja nyt kaikki liikenteessä olevat vaunut on uusittu.
 
”Haluamme olla työmatkustajien ykkösvaihtoehto: Ekstra-luokassa matkatessa perille päästessä työt on tehty. Hiilineutraali junamatkustus on hyvä kulkumuoto yrityksille, joilla on korkeat vastuullisuustavoitteet. Ekstra-luokka on työmatkustajien lisäksi hyvä vaihtoehto myös niille, jotka kaipaavat rauhaa ja laatua junamatkaansa”, kertoo matkustajaliikennejohtaja Topi Simola
 
Entistä sujuvamman työnteon takaamiseksi VR on tehnyt 4,5 miljoonan investoinnin junan verkkoyhteyden kehittämiseen. Uudistuksen myötä juniin saadaan jopa viisi kertaa nopeampi yhteys. Verkkoyhteyksien uudistaminen aloitetaan alkuvuodesta. 
 
Asiakastoiveissa korostui rauha ja mukavuus
 
VR teki asiakastutkimuksen matkustajien toiveista Ekstra-luokkaa kohtaan. Vastauksissa korostui rauhallinen ympäristö, matkustusmukavuus sekä laatu. Näihin tähdättiin monilla näkyvillä muutoksilla, materiaalivalinnoilla sekä vaunun sijoittelulla; Ekstra-luokkaan ei ole läpikulkua muualta junasta. Akustiikka ja ääniä vaimentavat kokolattiamatot lisäävät rauhallisuutta. Ekstra-luokan lippuun sisältyy kahvi, tee ja vesi. 
 
”Mietimme, millä kaikilla pienillä ja suuremmilla muutoksilla voimme lisätä toivottua yksityisyyttä sekä matkustusmukavuutta. Näkyvin muutos on suuremmat penkit sekä jalkatila. Ekstrayksityisyyttä kaipaava voi varata paikan yhden hengen riviltä. Muutosten myötä istumapaikkoja on Ekstra-luokassa vähemmän, mikä omalta osaltaan lisää rauhallisuutta. Yksityisyyttä tuo myös tuolien näkösuojat”, kertoo Simola.
 
Uudistuksen kokee kaikkiaan 42 InterCityn ja 16 Pendolinon vaunua. Ekstra-luokan tunnistaa junasta ulkoapäin Ekstra-tarroituksella. Ekstra-luokan palveluita kehitetään, jotta laatua saadaan kehitettyä entisestään. 
 
Uusien Ekstra-luokkien lisäksi VR on satsannut matkustajaliikenteen kalustoon ottamalla käyttöön seitsemän uutta ravintolavaunua tämän vuoden aikana. Uudet ravintolavaunut on otettu korvaamaan osaa kärrymyyntilinjoista. 

 

Ekstra-luokan muutoksia:

•    Leveämmät istuimet ja isompi jalkatila (IC:n Ekstra
•    Tuolien näkösuojat kasvoille (IC:n Ekstra
•    Ääniä vaimentavat kokolattiamatot 
•    Yhden hengen rivit
•    Tilavampi ja viihtyisämpi wc (IC:n Ekstra)
•    Pistokkeet käytännöllisemmässä paikassa (IC:n Ekstra)
•    Led-valaistus (IC:n Ekstra)
•    Tyylikkäät materiaalivalinnat
•    Ekstra-luokan läpi ei ole kulkua
•    Pendolinojen Ekstra-luokassa on myös kabinetti, jonka voi erikseen varata

VR Group kertoi asiasta tiedotteessaan 10.11.2021.

 

Entistä sujuvamman työnteon takaamiseksi VR on tehnyt 4,5 miljoonan investoinnin junan verkkoyhteyden kehittämiseen. Uudistuksen myötä juniin saadaan jopa viisi kertaa nopeampi yhteys. Verkkoyhteyksien uudistaminen aloitetaan alkuvuodesta 2022


 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Libanon - lomaparatiisista taistelukentäksi

Beirut-elokuva avaa Libanonin lähihistoriaa

Stuttgartin Mercedes-museossa jo 13 miljoonaa kävijää